03 PRAKTISK FILOSOFI

Människan kontra naturen

2011-01-15 19:04 #0 av: Casiopeia

Nu när vargdebatten är i full gång kan jag inte låta bli att fundera lite på de olika argumenten som dyker upp från båda sidor. På ena sidan står jägarna och pratar om att göra skogarna säkrare för människor, lantbruksdjur och hundar och på andra sidan pratar naturvänner om att vi har ett ansvar för att bevara den ekologiska mångfalden. Jag har hört argument som "Vi har ju ändå ingen nytta av vargen" och "vargen har mer rätt att vara här än vad vi har".

Att diskuttera vargfrågan här är rätt onödigt, den stöts och blöts ju överallt just nu, istället skulle jag vilja lyfta själva grundfrågan: Vilken relation ska männsikan ha till naturen?

Är naturen något som människan fått för att förvalta och uttnyttja som hon behagar? Är männsikan ett djur som vilket annat som borde sträva efter att återupprätta den ekologiska balansen, snarare än ställa sig utanför den? Vem äger naturen och dess invånare? Går den att äga?
Vad tror du?

Anmäl
2011-01-18 11:43 #1 av: andreaslamufrom

Jag tycker inte man kan äga naturen jag ser det som ett spel mellan människor under en stat. Det är något symboliskt och egentligen en ganska dum idé, det är något vi ägnat oss åt sedan det agrara samhället blev vårt sätt att leva.

Jag tror att något gick snett tidigt i vår utveckling även om det var i ren självbevarelsedrift så tror jag att vi distansierade oss från moder jord och tappade ett "band" vi tidigare haft. Se på Homo erectus, de existerade i samma form nu minns jag inte exakt men alltså miljontals år utan att göra anspråk på så stora landområden och uttrota så många djurarter, de hade också redskap men inte lika effektiva som deras lillebror homo sapiens skulle skapa. De hade en respekt och levde i samklang med naturen.

Jag tror att mänsklighten gick igenom en kris vid någon tidpunkt och omständigheterna gjorde att vi överlevde med en överlägsen repertoar av sätt att klara oss på. Det finns forksare som spårar en stor, global vulkanisk vinter till samma tid som de tidigaste grottmålningarna och effektiva redskap funnits. Våra instrument blev sedan "för bra" för jordens och vårt eget bästa och med en distans till naturen och verktyg av obeskrivlig makt har det bara tuffat på och blivit värre och värre. Mänskligheten har inte kommit ur krisen ännu och kanske är vi det virus som ska utplåna den här världen. Vem vet.. Men det betyder inte att man inte ska slå ett slag för ekologin och ekosofin! Det skulle styra oss på rätt väg tror jag.

Vad är din egen syn Casiopeia? Vore kul att höra.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.