01 ALLMÄNT

Vem har "rätt" till barnen?

2010-10-10 10:35 #0 av: Maria

Nu är det återigen rikslarm om två små barn som är kidnappade av sin pappa.

Pappan hade bevakat umgänge med barnen och avvek.

Enligt tidningarna har pappan hotat och trakasserat mamman och vis SMS b.la och även mammans nya sambo därav det bevakade umgänget. Han har givetvis då begått brott mot mamman och han begår ett brott nu eftersom mamman är tilldömd vårdnaden.

Men är det så enkelt?

Att han och mamman har stora problem och att han inte kan ta deras separation på ett vettigt sätt är ju ett problem men vad är det som säger att barnen skulle få ett sämre liv med sin pappa?

Jo, de skulle förmodligen flytta utomlands och berövas kontakten med sin mamma vilket är illa.

Å andra sidan sett kämpar mamman för att barnen ska berövas kontakten med sin pappa.

Jag tycker att sådana här frågor där den ena parten kidnappar sina barn är så svåra.

Nu tänker jag givetvis inte på fall där barnen är utsatta för våld och övergrepp eller liknande utan fall där barnen bara älskas av två förtvivlade föräldrar.

Hur tänker ni andra?

/Maria

Anmäl
2010-10-11 17:19 #1 av: Maria

Hittade denna länk

/Maria

Anmäl
2010-10-12 01:04 #2 av: search

Ingen av föräldrarna har "rätt till sina barn". Utan det är barnen som har rätt till sina föräldrar...

Det är mitt tycke och om jag inte helt missminner mig så tror jag även att åtminstone delar av familjerätten är formulerad så... sen följer ju inte praktiken med där så det stör direkt, så många barn som inte har tillgång till sina föräldrar som dom önskar, av ett eller annat skäl. Men blir det inte tydligare på något vis, hur man bör tänka när man avgör hur man ska handla i fall som dessa, om man grundar sig i den inställningen - det är barnens rättigheter som är dom viktiga, inte föräldrarnas?

Anmäl
2010-10-12 13:17 #3 av: [Franko]

Jag tycker det är jäkla svårt att veta. Vem ska man tro på av dom? Det verkar som mamman har rätt, men det är svårt att veta.   Jag håller med #2 att det är barnen dom borde tänka på i första hand. Kanske vill barnen kunna träffa båda föräldrarna!?

Anmäl
2010-10-13 00:05 #4 av: Maria

#2 Precis därför jag satte citattecken runt "rätt"Flört

/Maria

Anmäl
2010-10-13 01:10 #5 av: search

aha Flört

Anmäl
2010-10-13 13:15 #6 av: apache

Istället för att slösa en massa energi med att tänka ut hur han ska kunna kidnappa barnen kanske han borde lägga energin på att lugna ner sig bete sig som en vuxen människa. Om han trakasserar barnens moder är det klart att han inte är bra för varken modern eller barnen. Det är ett mycket omoget beteende anser jag.
Barnen blir ju självklart ledsna och förvirrade när han går på deras mamma.
Om han hade betett sig normalt hade han fått träffa barnen.

Det är väldigt själviskt att kidnappa barnen och flytta till ett annat land. Då tänker man bara på sig själv och skiter i att barnen kommer fara illa av det och att moderns liv antagligen blir förstört. Barnen kommer nog inte vara så tacksamma gentemot fadern när de blir äldre...

Anmäl
2010-10-13 13:17 #7 av: Maria

#6 Har du läst pappans blogg i länken i #1?

Det är inte helt enkelt...

/Maria

Anmäl
2010-10-13 13:19 #8 av: apache

#7 Nej jag har inte det. Jag tänkte bara på frågan i allmänhet om pappor som kidnappar sina barn.

Anmäl
2010-10-13 13:21 #9 av: Maria

Läser du länken så får man en helt annan bild och så kan det säkerligen vara i fler fall.

Vi får ju bara en version tilldelat oss och dessutom via media.

/Maria

Anmäl
2010-10-14 02:05 #10 av: LenaR

#1 Oj, det var sorglig läsning! Riktigt hemsk.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Anmäl
2010-10-14 22:29 #11 av: Howliten

Att mammor per automatik ska vara en bättre förälder är inte sant. Pappor kan de med.

Ett barn har rätt till båda sina föräldrar. De största förlorarna i det här är barnen.

En dag blir barnen vuxna och redo för andras versioner också. Det tänker inte alltid den föräldern som har barnen på "laglig" väg. Då kan det slå tillbaka om man inte kört med ärliga medel.

Anmäl
2010-10-23 00:02 #12 av: rolnor

Det här att barnbidraget automatiskt går till mamman är ju en intressant sak... (har dom ändrat det nu?)

Anmäl
2010-10-24 22:22 #13 av: [Franko]

Att barnbidrag ska gå AUTOMATISKT till mamman tycker jag är fel. Är det verkligen så?

Knäppt isåfall!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.