03.1 Etik & Moral

Är det majoriteten som har rätt ?

2010-09-22 04:04 #0 av: [Franko]

Är det majoriteten som avgör Vad som är rätt o fel? Om  mojoriteten i ett samhälle säger en dum sak, som tex att det är rätt att ha sex med barn eller djur. är det rätt då?

Anmäl
2010-09-22 10:52 #1 av: vimes

Nej.

Anmäl
2010-09-22 12:32 #2 av: Maria

Om majoriteten tycker att vi ska införa dödsstraff i Sverige t.ex och till och med lagstadgar detta så behöver det inte innebära att det är rätt.

Det innebär att majoriteten är helt trångyntFlört

Det spelar ingen roll vilket exempel man tar fram så blir svaret "nej, det är inte rätt"

/Maria

Anmäl
2010-09-23 00:08 #3 av: LenaR

Jag tyckte inte det var någon enkel fråga. Majoriteten avgör ju iaf vad som är norm. Och det som är norm är väl "rätt"?

Eller finns det något universalt rätt och fel som står sig i alla tider och alla kulturer?

Ett extremt exempel, i antikens Grekland var vuxna män pederaster. Det var accepterat eller till och med förväntat att en vuxen man tog sig an en prepubertal pojke, och fungerade som mentor men också hade sex med barnet.

Vi kan säga att de handlade hjärtlöst, eller oempatiskt, eller moraliskt förkastligt, men gjorde de "fel"?

(Ursäkta det smaklösa exemplet. Om någon moderator vill ta bort det tänker jag ut något annat.)

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Anmäl
2010-09-23 09:58 #4 av: Maria

Jag tycker nog inte att normer per automatik innebär att det är rätt bara för att majoriteten anammar detta.

Vi har ett annat exempel på hedersrelaterat våld som är norm på många ställen. Det innebär ju heller inte på något vis att det är rätt.

Flickor som blir omskurna i byar där det både är norm bland kvinnor och män. Inte blir det rätt för det.

Nej, jag kan inte se att normer eller demokratin är riktmärken för vad som är rätt alltid.

/Maria

Anmäl
2010-09-23 17:46 #5 av: Saga85

Nej, majoriteten har inte alltid rätt. Vi människor är flockdjur och det medför ju att vi är rätt så "lättlurade/övertalade". Vi vill känna samhörighet och drar oss lätt till "alfan" - den som verkar mest säker på sin sak. Vissa av oss är mer kritiska än andra, men ju fler som snärjts in i en sk sanning, desto lättare att ännu fler hoppar på.

Klassikern är ju testet där man har en grupp människor. Endast en av dessa är den egentliga testpersonen. Man ställer en fråga med ett rätt så uppenbart svar och låter övriga i gruppen svara medvetet fel. Testpersonen i fråga instämmer i det felaktiga svaret - det är säkrare att ha fel tillsammans än rätt ensam.

Anmäl
2010-09-25 10:01 #6 av: [Franko]

Hur vet man vad som är rätt då ?

Anmäl
2010-09-25 17:53 #7 av: Ijin

Haha, även om hela världen säger en dum sak, är det fortfarande en dum sak!

Man vet inte vad som är rätt egentligen. Vi kan bara gissa oss fram och använda våran kunskap för att leda oss rätt. Världen är inte svart och vit. Det finns inte något rätt och fel egentligen.

Det är du själv som individ som avgör vad du själv tycker är rätt och fel.

Anmäl
2010-09-25 20:44 #8 av: LenaR

#7 Det är du själv som individ som avgör vad du själv tycker är rätt och fel.

Jag tror det fungerar faktiskt. Vi kan bli influerade i våra åsikter om vad som är rätt och fel genom omgivningen på olika sätt, men till sist är det upp till oss själva. Man är alltid ensam i sitt beslut om vad som är rätt och fel.

Anmäl
2010-09-26 06:45 #9 av: [Franko]

Personligen tror jag man inte bara kan bestämma sig för vad som är rätt (efter vad jag känner för). Antingen ÄR något rätt eller så ÄR det fel. Det man gör måste vara "rätt för något" fär att va rätt. Om man inte får det man vill ha med det man gör så kan det knappast va rätt.

Tex om man gör illa nån med det man gör, fast man inte vill göra illa nån, så är det jag gör ju fel. om det man gör inte ger en jobbet jag ville ha då gjorde man alltså inte rätt. Om jag vill ha vänner men har svårt för att få vänner , ja då är det ju något jag gör fel. Om man vill ha världsfred men mina handlingar är snarare såna som skapar världskrig (om jag tex jobbar med politik) ja då gör jag alltså fel. Om mitt mål är att inte bryta mot lagen men råkade göra det, då gjorde jag ju fel.

Anmäl
2010-09-26 14:16 #10 av: Ijin

#9 Det där är inte sant. Världen är inte så pass enkel.

Den är inte svart och vit. När du te.x. äter mat så har ett djur dött för det för det mesta. Och det vill man ju inte egentligen, men det händer ju ändå.

Anmäl
2010-09-27 20:40 #11 av: [Franko]

#10 Det handlar nog om prioriteringar Flört

Anmäl
2010-09-27 20:41 #12 av: Ijin

#11 Nope:) Det handlar om att du är vad du är. Och det gäller att inse vad man är för någonting:)

Det finns inget universellt som säger vad som är rätt och fel:) Det är varje människa själv som sitter med den makten.

Anmäl
2010-09-27 23:23 #13 av: rolnor

Ja, man kan ju undra hur många i Tyskland under andra världskriget som tyckte att det var rätt att massutrota judar, alltså dom som visste att det pågick, dom flesta var nog mest rädda, men det är kanske ett tydligt exempel på en stor folkgrupp som bestämmer att något är rätt som en stor majoritet nu anser vara djupt felaktigt.

#12 Jag tycker att det du säger är viktigt och i den insikten förstår man också att vi människor är bitvis ensamma, i grunden, lite läskigt, men ett faktum.

Anmäl
2010-09-27 23:30 #14 av: Ijin

#13 Precis.

Anmäl
2010-09-28 04:06 #15 av: [Franko]

#13 Ja jag tycker absolut inte det var rätt att utrota judar. Det var fel mot judarna och det är fel om man inte vill skada någon, medmera.

Ni får gärna förklara lite mer vad ni menar med det där andra ; att vi är  ensamma, o att det är du själv som bestämmer vad som är rätt. Jag fattar inte riktigt.

Anmäl
2010-09-28 15:38 #16 av: Ijin

#15 Det är ingen som har sagt att vi tycker så. Det är bara det att på den tiden så var det helt enkelt rätt att hata judar. Väldigt många tyckte som hitler, och vi hade väldigt många sympatisörer i sverige med.

Rätt och fel är inte konstanter, dom varierar på vem du själv är, vad du själv tycker och vad du själv har varit med om...

Anmäl
2010-09-29 13:38 #17 av: apache

Vem är det som kan avgöra vad som är rätt eller fel mer än en själv?

Anmäl
2010-09-29 20:51 #18 av: [Franko]

Betyder DET att jag har rätt O ni har fel ? Obestämd

Anmäl
2010-09-30 00:17 #19 av: LenaR

#18 Frågan om rätt och fel är väl en fråga om samvetet. Vems samvete följer man, sitt eget eller andras?

Anmäl
2010-09-30 01:01 #20 av: [Franko]

Men ingen VET ju exakt vad som är det rätta att göra. Man gör uj bara som man tror. Men man kan ju ha haft fel. att det blev fel. Så man bättrar sig av det.   Alla försöker väl att göra rätt. Men det kan ju bli fel. Man kan ha tänkt fel. Man kan inte veta helt säkert förrän efteråt vad som blev rätt.    Ifall man alltid vägra erkänna att man har tänkt fel då kan man ju aldrig våga förändras/utveckllas.   Förut tyckte folk att det var rätt att utrota judar. Dom tillät det. Gjorde dom alltså rätt / tänkte dom alltså rätt då?

Anmäl
2010-09-30 01:10 #21 av: LenaR

Men ingen VET ju exakt vad som är det rätta att göra. Man gör uj bara som man tror. Men man kan ju ha haft fel. att det blev fel. Så man bättrar sig av det. Alla försöker väl att göra rätt. Men det kan ju bli fel. Man kan ha tänkt fel. Man kan inte veta helt säkert förrän efteråt vad som blev rätt. Ifall man alltid vägra erkänna att man har tänkt fel då kan man ju aldrig våga förändras/utveckllas.

Japp, jag håller med.

Förut tyckte folk att det var rätt att utrota judar. Dom tillät det. Gjorde dom alltså rätt / tänkte dom alltså rätt då?

Jag tvivlar på att "folk" tyckte att det var rätt att utrota judar. De flesta följde nog minsta motståndets lag och lät bli att protestera. Min gissning är att de hade sjuka samveten resten av livet.

Enligt mig - och vi kom väl överens om att jag är den enda som vet vad som är rätt och fel? - så gjorde de fel.

Anmäl
2010-09-30 01:38 #22 av: [Franko]

Man försöker göra RÄTT. När man gör saker  har man nog en aning om vad det är för olika mål man vill nå med det man gör (Men man kanske inte tänker på exakt alla saker just då, men..). Jag tänker att målen man har är det som man vet att det är rätt. Men man kan inte veta att handlingen är rätt .

Okej dom kanske inte höll med EGENTLIGEN att man skulle utrota judar, men att dom tillät det hända är ju som deras handling. dom gjorde kanske så för dom trodde att det skulle bli rätt (rädd att råka illa ut annars eller nåt?) . Men visste dom att dom handlade rätt för det?

Jag säger att man inte kan va riktigt säker på det. Ni verkar säga att Jo så är det, man vet att det är rätt, man handlar rätt, man tänker rätt.

Eller missuppfattade jag?

Anmäl
2010-09-30 01:48 #23 av: LenaR

Precis, man kan inte veta att det man gör är rätt. Man får handla efter sitt eget samvete, och sen utvärdera sina handlingar. Hur skulle man någonsin kunna veta vad som är rätt?

Anmäl
2010-10-04 01:41 #24 av: [Franko]

För att återgå lite till huvudfrågan...

Om alla i världen tyckte det var normalt med sex med barn, eller gasa ihjäl judar och vi föddes in i det, skulle vi tycka precis så som alla andra då? Om vi kommer att få lära oss att det är nomalt och det rätta att tycka så. Det är sånt som stog itidningar o var inbakade i tvprogram o filmer och inbakade i vardagslivet på allan sätt, alla regler var sånna, till och med social regler. Är det kanske pga våra föräldrar och samhället som vi tycker dom här sakerna är fel just nu ? Och kanske är det tex pga sammhället som vi vill skänka pengar till olika hjälporganisationer? EGENTLIGEN kanske vi inte vill det?

Vad tycker vi EGENTLIGEN ? Kanske skulle vi EGENTLIGEN ha tyckt nåt helt annat än vi gör?     Kanske är det där testet som #5 pratar om ett bevis på det här? (..Att vi går att härntvätta!?)

Vissa tror ju att det är så här det ligger till, andra gör det inte. Vad tror du?

Anmäl
2010-10-04 14:47 #25 av: rolnor

Jag tycker det är intressant resonerat, vi är ju en produkt av båda arv och miljö och kanske har vi bara dom sakerna att luta oss mot?

Anmäl
2010-10-04 23:09 #26 av: [Franko]

#25 Hur skulle vi EGENTLIGEN ha tyckt då ?  och vad skulle vi ha velat tror du ?

Anmäl
2010-10-05 01:29 #27 av: LenaR

#24 Om alla i världen tyckte det var normalt med sex med barn, eller gasa ihjäl judar och vi föddes in i det, skulle vi tycka precis så som alla andra då? Om vi kommer att få lära oss att det är nomalt och det rätta att tycka så...

Finns det ett enda samhälle, en enda kultur, ett enda kompisgäng på jorden där alla har samma åsikter?

Det är klart vi påverkas av vad andra omkring oss tycker. Det är en del av att vara en kulturell varelse. Men det är fortfarande vi själva, ensamma, som har ansvar för våra handlingar. Vi kan aldrig med rent samvete skylla på att alla andra gjorde likadant.

Anmäl
2010-10-05 01:32 #28 av: Ijin

Du är ju uppbyggd av människor du träffat, saker du gjort och upplevt och miljön som det händer i. Det är ju det som är en människa.

Anmäl
2010-10-07 00:24 #29 av: [Franko]

Nä alla tycker inte likadant . och kanske är det för att man har olika bestämmelser i olika små och stora grupper. Det är kanske inte för man tycker så utan för man har bestämt det bara. Det är "inne" att tycka nåt är rätt o nåt annat fel kanske? man bestämmer något som är olikt dom andra grupperna, för att inte vara lika. Tex kanske man kan bestämma i en grupp att det är "inne" att mörda, eller "ute" att mörda ?             Och samvetet är kanske = samhället bestämmelser bara, tex man ska inte skada andra, man ska inte stäla osv? Kanske tycker vi egentligen ingenting utan vi bara anpassar oss efter slumpvist bestämda bestämmelser.  Tror att det är att vi tycker så. kanske är vi bara tomma blad (enligt det här synsättet) ? Eller?

Jag vet faktiskt inte själv, för jag tycker inte så här. Nån som tycker sådär får gärna förklara vidare om det.

Anmäl
2010-10-07 00:48 #30 av: LenaR

Och samvetet är kanske = samhället bestämmelser bara, tex man ska inte skada andra, man ska inte stäla osv? Kanske tycker vi egentligen ingenting utan vi bara anpassar oss efter slumpvist bestämda bestämmelser.

Om vi alltid anpassade oss efter majoriteten, då skulle ingen människa någonsin kunna vara ensam om ett beslut. Det skulle inte finnas några pionjärer, inga nya uppfinningar, inga förändringar i samhället, för allt som är nytt är omöjligt om man hämmas av att man lyssnar till vad alla andra tycker.

Vårt samvete påverkas förstås av allmän koncensus. Annars skulle samma moral råda över hela jorden. Men det betyder  fortfarande inte att man kan avbörda sig sitt samvete genom att hänvisa till majoriteten?

Anmäl
2010-10-09 20:55 #31 av: [Franko]

Men kanske är nya uppfinningar och förändringar i samhället bara att man försöker va olik det som finns redan ? Eller att man vill va annorlunda o speciell ?   Obestämd

Anmäl
2010-10-10 01:37 #32 av: LenaR

Om vi vill vara olika eller speciella håller vi ju inte med majoriteten. Eller missförstod jag? Foten i munnen

Anmäl
2010-10-10 03:21 #33 av: [Franko]

...att man vill verka speciell så man drar till med nånting som är annorlunda, vad som helst. En slump vad det blir. att man kan ju inte tycka nånting. För man är ju bara tomma blad somsagt. man trotsar helt enkelt bara

?

Anmäl
2010-10-10 17:25 #34 av: rolnor

En viktig sak i sammanhanget är ju vårat behov av att tillhöra en grupp, grupptryck kan ju få oss att gå emot våran egen bedömning av vad som är rätt och fel?Glad

Anmäl
2010-10-12 13:24 #35 av: [Franko]

#33  Det där är ju inte min personliga åsikt somsagt.

#32 Jag tror jag håller med dig om det mesta faktiskt här.

#34  Vad tror du om det andra jag har sagt då? Tror du sådär att vi är "tomma blad" som inte kan tycka nånting egentligen? Eller tror du sådär att egentligen skulle vi tycka något annat än att tex mord är fel, mobbing är fel osv. utan istället skulle vi kanske tycka precis tvärtom att det var precis sånt som var rätt ?

Anmäl
2010-10-19 15:58 #36 av: [Franko]

"Rätt & fel" som vi har fötts in i / Lagar för vad som är allmänt "rätt" och "fel".
Var kommer den moralen ifrån?  

Från gud?

Anmäl
2010-10-19 17:02 #37 av: rolnor

Vissa saker som inte gynnar vår art försvinner ju rent biologiskt (Darwin etc.) där finns en källa till hur vår moral formas.Glad

Anmäl
2010-10-19 18:09 #38 av: [Franko]

#37 Berätta gärna mer. (jag låter säkert korkad nu men..) vad menar du med att något som gynnar vår ras håller på försvinna , vadå för nåt? Hurdå? (på ett biologiskt sätt?) Finns källan till hur vår moral formades i Darwins böcker menar du ?   Berätta gärna lite mer hur du menar. 

Anmäl
2010-10-23 00:00 #39 av: rolnor

Jag menar att ett beteende som skadar mer än det skyddar och hjälper en arts fortplantning försvinner automatiskt eftersom dom generna dör ut.Glad

Anmäl
2010-10-24 22:37 #40 av: [Franko]

Jag har aldrig läst om det där själv så jag har ingen riktig åsikt om det. Vad tror dom det beror på da ? - Miljöförstöringen? -Parning mellan fel personer? -Naturens gång ?

Moral som vi har fötts in i kommer väl från oss själva väl? Det har vi väl hittat på för att så många som möjligt ska trivas, o så vi kan komma överens ?  Men det funkar nog inte så perfekt alltid.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.