03.1 Etik & Moral

SEX, PORR, NAKET...

2010-09-14 10:39 #0 av: Maria

Jag är väldigt fascinerad av sexFlört

Jag har mängder med frågor om varför sex, naket och porr fortfarande är så lockande, säljande provokativt m.m.

I vårt "moderna samhälle" så kan man i media läsa "nakenchock", tuttchock" "han visade snoppen" osv.

Vad då då? Är det så himla chockerande? Vad är det som gör att vi läser detta?

Jag har varit med om en viss utveckling av vad det gäller tillgängligheten när det gäller sex och porr och när jag växte upp så var det möjligtvis någon som hade kommit över en ganska "snäll" porrtidning som var så sönderbläddrad av alla nyfikna "fans" Det fanns en spänning i detta. Det var så förbjudet och dekadent.

Numera finns porr tillgängligt i alla hem via TV och dator. Ingen behöver smyga till någon suspekt videobutik i mörkret för att få möjligheten att titta.

Vi har upplevt "flower-power" eran, tiden då kvinnor brände sina BH och då vi skulle älska istället för att kriga...

Trots detta så verkar sex locka och sälja mer än någonsin. Braskande sexrubriker när det gäller varenda realityserie, bilder på en kändiskjol som visar mer än den skyler osv.

Vad kommer detta sig? Varför har den sunda naturliga utvecklingen avstannat? Det skulle vara så spännande att höra vad ni andra har för funderingar kring detta.

Jag frågade under rubriken etik & moral om det nu är rätt rubrik på detta ämne?

/Maria

Anmäl
2010-09-14 12:20 #1 av: Maria

Jag funderar vidare självFlört

Numera så är också nakenhet kopplat till perversioner av olika slag. Skulle grannens barn se mig naken och tala om detta hemma så skulle det genast bli något misstänkt. Blottade hon sig med vilje?

Sedan skulle ungarna förmodligen få gå på BUP i ett halvår.

Vi skräms av pedofiler men kanske vi överreagerar också? Eller vad tror ni?

/Maria

Anmäl
2010-09-14 14:12 #2 av: vimes

Sex är inte bara reproduktion, sex är njutning. Sex är inte bara njutning, sex är en social funktion. Sex är inte bara en social funktion, sex är makt. Sex är inte bara makt, sex är våld. Sex är inte bara våld, sex är reproduktion.

Sex tycks vara den enskilt mest styrande driften vi har. Visst, behovet av föda är mer basalt. Men vi äter och blir mätta. Eller äter inte och går hungriga. Behovet tillfredställt. Sexualdriften å andra sidan tycks kunna genomsyra allt vi gör.

Människans förhållande till sex och den egna kroppen har alltid varit väldigt komplext. Jag tror att det i mångt och mycket handlar om separerandet av kropp och själ. Idéhistoriskt kan vi se att den "civiliserade" människan mest identifierar sig med det "själsliga" - vi är våra tankar, vårt intellekt och vårt inre liv - det kroppsliga har vi inte kontroll över, det är något som ligger bortom det medvetnas grepp. Vi kan knappt styra våra kroppsliga drifter, men de kroppsliga drifterna har bra mycket makt över oss. För att parafrasera Freud: "Människan är inte herre i sitt eget hus."

Där tror jag att poängen ligger. Sex är intressant och tabubelagt för att sexualiteten påminner oss om att vi är mer än det vi är medvetna om att vi är. Jag menar också (vilket jag skrivit om i en annan tråd) att sex är en av få (kanske den enda) sociala handlingen där två människor verkligen möts. Det finns inget förvridande, artificiellt språk emellan oss - endast en naturlig kärna av drift som förenar alla människor. Och dessa saker tror jag ingen samhällsutveckling och frigörelse i världen kan desarmera.

Så lite tankar om varför samhället är så pass sexualiserat idag: jag tror att det i grund och botten handlar om det förenande. Alla reagerar på sex. Vi ser en allt snabbare samhällsutveckling och ökande individualisering, möjligtvis känner vi oss lite vilsna. Gamla auktoriteter och kollektiv är döda, och för att hitta det gemensamma måste vi flytta oss nedåt mot drifterna.

Anmäl
2010-09-14 15:55 #3 av: rolnor

Jag tycker inte att det finns någon broms idag, utan alla media kör på i 180knutar och vi gillar sex så ekvationen går ihop. En sak som slår mej är kroppsidealet, kvinnor ska vara trådsmala, jag tänker på program som "Top Model" på TV, ingen röst höjs för att peka på att dessa extremt långa och slimmade personer görs till ideal för kvinnor idag, sen ska ju kvinnan idag vara sexuellt aktiv och attraktiv långt över 40 årsålder, jag tänker då på en annan serie "Cougars" på TV. Jag tycker att det saknas en debatt, jag vet inte vad jag skulle säga om jag fick vara med i en sån debatt, MEN, den borde finnas.. (kanske har jag missat något??).

Anmäl
2010-09-14 20:20 #4 av: Ijin

Men.. Orka läsa aftonbladet om det står "NAKENCHOCK BLA BLA BLA SÅGS BLA BLA BLA!" ......

Vettigare läsning finns i närmaste barnbok:)

Anmäl
2010-09-14 20:38 #5 av: Maria

#4 Jo, jag håller med men uppenbarligen säljer det.

Kanske är det som Vimes skriver vårt innersta väsen som ger sig till känna, vår djuriska drift som förenar oss alla och kanske är det detta som gör oss mänskliga? En slags gemensam drivkraft?

Rolnor, kroppsideal har förändrats genom tiderna och visst finns det många som protesterar mot trådsmala modeller. Sedan skriver du att kvinnan idag ska vara sexuellt aktiv och attraktiv långt över över 40års åldern. Tycker du det är fel?

Attraktiv kan ju diskuteras förståsFlört men flera studier pekar på att vi människor numera har ett aktivt sexliv långt upp i åldrarna och dessutom är nöjda med det.

/Maria

Anmäl
2010-09-14 20:42 #6 av: rolnor

Naturligtvis tycker jag inte att det är fel, MEN, det är ju en sån jävla hets!!!

Anmäl
2010-09-14 20:45 #7 av: Maria

Ja, det kan jag hålla med dig om. Det ger en press på att man kanske måste....Flört

/Maria

Anmäl
2010-09-15 00:57 #8 av: Ijin

Man gör väl det man själv och sin partner känner för:)? Sen vad andra tycker är en rätt världslig sak i mina ögon, jag menar, varför bry sig om människor som du inte känner, inte kommer känna och som skulle kunna försvinna och man skulle inte ens märka det!

Anmäl
2010-09-15 01:58 #9 av: rolnor

Tänk vad lätt livet verkar vara för dej Ijin...Flört

Anmäl
2010-09-15 09:36 #10 av: Maria

Jag är övertygad om att pressen på hur vi "ska må" är värre än utseendefixeringen.

Vi ska sporta, meditera, ha ett vackert hem, äta nyttig mat som vi själva har tillagat, handlat och planerat. Vi ska ha sex ofta och hitta alla möjliga och omöjligaFlörtpunkter.

Förutom detta ska vi ha en spikrak karriär, välartade barn och en god nattsömn.

På toppen av allt så ska vi utveckla oss själva personligt, hitta vårt rätta jag och vara så lyckliga hela tiden.

Jag tror att vi mitt i alltihop glömmer av varandra. För att vi ska må bra behöver vi andra människor och inte ett sådant fokus på det egna jaget hela tiden.

Fördelen med att bli äldre är i alla fall att man påverkas mindre av all hysteri i media och runtomkring. Man har oftast en bättre självkännedom och självkänsla så att man kan inse att man faktist överlever utan sex en vecka, månad eller vad det kan röra sig om utan att vara onormalFlört

Men för att återgå till varför sex är så laddat så kanske det är på grund av all denna ytlighet vi behöver något sinnligare?

/Maria

Anmäl
2010-09-15 10:23 #11 av: Ijin

#9 :) Livet är ju inte mer komplicerat än vad man gör det! Självkänsla är väldigt viktigt att ha, och vad man själv är värd:)

#10 Fortfarande! Man gör det man känner för:) Ett hett tips är det att utvecklas gör man inte försen man struntar i vad andra människor tycker(då man slutar läsa aftonbladet, haha)

Anmäl
2010-09-15 15:23 #12 av: rolnor

#11 Undrar om du skulle vara mer ödmjuk om du blev sjuk, fick en tumör t.ex. och får se lite av månens baksida? Samtidigt så får jag gratulera till din självkänsla, det såklart viktigt att ha.

Anmäl
2010-09-15 15:32 #13 av: Maria

Ijin, nu var det ju inte en fråga om hur "du eller jag" klarar detta utan mer i allmänhet om denna form av press och förväntan påverkar oss.

/Maria

Anmäl
2010-09-15 18:23 #14 av: Ijin

#12 ... Jag är faktiskt ödmjuk. Med tanke på att mitt liv har varit skit, väldigt väldigt länge så tycker jag att du ska ta det väldigt lugnt med vem du jämför med. Och med tanke på att jag bor under samma tak som en aktiv missbrukare är det inte precis den bästa situationen, och det har varit jävligt jobbigt för mig väldigt länge.

Ödmjuk... Jadu. Vet du själv vad det betyder? Trampa inte på andras tår innan du vet vem du gör det på.

Anmäl
2010-09-15 19:16 #15 av: rolnor

Jag utgår från det intryck jag fått av dej här på forumet, att du är "tvärsäker" etc. Det du berättar nu ger ju en annan bild av dej.

Jag vet vad ödmjukhet innebär, jag har haft det väldigt jobbigt hela mitt vuxna liv (är 44 nu), inget som jag är "stolt" över, men det är ett faktum. Det var meningen att trampa lite på dina fötter och jag tycker att jag fick veta saker om dej som inte märks på dina inlägg. Tackar för din uppriktighet och hoppas att dina tår repar sej.

Anmäl
2010-09-15 20:46 #16 av: Ijin

#15 Saken är den att dom flesta människor har det jobbigt under några eller många gånger i livet, och det jag lärde mig av det är ju det att om livet ler mot dig så le tillbaka:)

Jag hoppas verkligen att det blir bättre för dig med. Förändring är ju en väldigt svår sak...

Anmäl
2010-09-15 21:38 #17 av: Maria

Får jag lägga mig i så tror jag inte att ett tufft liv med motgångar, sorg och vad det nu kan vara per automatik ger en större ödmjukhet.

Min erfarenhet är att det finns människor som aldrig blir mer ödmjuka oavsett vad de går igenom.

/Maria

Anmäl
2010-09-15 21:43 #18 av: Ijin

#17 Jadå, det gör det... Det finns dom som blir mindre ödmjuka med, och till och med grymma av det. Alla reagerar olika:)

Anmäl
2010-09-15 21:48 #19 av: rolnor

Ja risken är att man blir hård och bitter, själv har jag gått 7 år i samtalsterapi för att lösa knutarna, så jag är nog snarare gråtmild än bitter, vilket jag är glad för, men givetvis måste man applicera empati på alla människor, vi gör så gott vi kan allihop, efter förutsättningarna. (eller?????)

Anmäl
2010-09-15 23:02 #20 av: LenaR

Det är faktiskt konstigt, det Bumbleboo pekar på i #0. Dels är vi sexuellt fria idag. Vi kan ligga runt utan att bli fördömda om vi vill det, eller leva i celibat, eller hålla oss till monogama förhållanden. Det finns inte mycket rätt och fel?

Och trots den friheten säljer rubriker med nakenchocker och borttappade hemmavideor och sexskandaler.

Jag förstår inte heller varför. Är det bara för att sex alltid är intressant?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Anmäl
2010-09-15 23:24 #21 av: rolnor

Det finns väl nästan inget som går upp mot ett lyckat samlag, helst där båda kommer samtidigt, har testat en del droger (förutom alkohol) och det är ju också njutbart (men såklart destruktivt...) Men sex är ändå en riktig tiopoängare och evolutionens tanke är såklart att vi ska kopulera så mycket som möjligt, därav njutningen?

För längesedan så var det ju viktigt att inte ha sex före äktenskapet/kyrkans inflytande, men idag så tycker jag att det liksom är raka rör som gäller, ingen ropar STOP, kanske är det bara ett sundhetstecken, men ibland skrämmer det mej...

Anmäl
2010-09-15 23:29 #22 av: Maria

Fast det här med sex före äktenskap osv. har varierat både i Sverige och övrigt. Historien har haft flera perioder när sex varit mer öppet.

Jag kan tycka att det borde bli "lite överhettat" nu när ingen ropar STOP. Äter man rysk kaviar tre gånger om dagen så tröttnar man...man borde tröttna på alla tuttar och naket också tycker jagObestämd

/Maria

Anmäl
2010-09-16 01:43 #23 av: rolnor

#10 Du har såklart rätt, kanske går dessa saker ihop, vi ska må bra och leva aktivt på alla tänkbara vis, ett av dem är sexuellt?

Anmäl
2010-09-23 18:05 #24 av: Saga85

Sex och sexualitet är ju meningen med livet. Utan sex, inget liv. Så inte är det konstigt att detta väcker så mycket känslor hos oss och får oss att reagera.

Sedan är ju även det förbjudna mer spännande. I kulturer där man inte har måsten att skyla sina bröst eller könsorgan lär ju ingen skrika "Tuttchock!!" så fort en kvinnlig barm blottas. Det som är gömt är ju självklart mer intressant än det som alltid syns. Att se en kungsörn är ju självklart mer spännande än en fiskmås, en tryffel mer exclusivt än en trattkantarell, ett lår mer sexuellt än en vad, osv.

Anmäl
2010-09-23 18:26 #25 av: Maria

#24 Fast det är ju här jag menar precis tvärtomFlört

Vi är matade med så mycket naket att naket borde vara som en fiskmås.

/Maria

Anmäl
2010-09-23 18:31 #26 av: Saga85

#25 När det gäller tidningsrubriker och liknande - självklart! (Men är det verkligen SÅ chockerande fortfarande?) Men hur mycket naket ser man i vardagen? Enligt vår norm och lag är naket fortfarande något tabubelagt. När det gäller media är det väl samma sak med krig och annat elände. Vissa är så mättade att de knappt reagerar på varken nakenchock eller 20.000 döda i Uzbekistan, andra blir fortfarande berörda.

Anmäl
2010-09-23 18:33 #27 av: Maria

Ändå säljer naket mer än krig.Obestämd

Jag antar att jag är äldre än vad du är och jag lovar dig att man ser otroligt mycket mer naket i vardagen än förrFlört

/Maria

Anmäl
2013-06-20 10:54 #28 av: Nilam

Det jag kan reagera på är att förr (t ex 70-talet) så var det naturligt med naket, inget fel och inte ens sexuellt. Idag tycker folk att det är naket när man ser en tutte och blir helt till sig! Titta på svenska filmen "Tillsammans", där har man naket som bara är naturligt och även roligt! Naket ska kunna vara något vackert, inte perverst, men det är amerikanarna med sitt perversa tänkande som infekterat nästan hela europa och gjort naket till tabu. Jag är så trött på att man gör så stor grej av det hela och ändå ska det hela tiden presenteras i film och media (i form av sex, fastän man egentligen inte ser något) och menat att göra oss helt exhalterade? 

Detta kommer alltså från en tjej född 89 som aldrig fick uppleva 70-talet på riktigt, men önskar att jag kunde resa tillbaka dit och slippa alla dessa censurer idag!

Anmäl
2013-06-20 13:04 #29 av: rolnor

Det handlar om bilder som väcker starka känslor hos många, jag tycker det är lite kluvet om man ska avdramatisera nakenhet, det är ju en känsla som bjuder in till kanske den största njutning en människa kan uppleva, möjligen att injesera heroin kommer i närheten av samma upplevelse.

Anmäl
2013-06-20 15:14 #30 av: Nilam

Men det är ju skillnad på nakenhet och sexuallitet. Man kan vara naken utan att vara sexuell och man kan vara sexuell utan att vara naken.

Anmäl
2013-06-20 20:22 #31 av: rolnor

Absolut, men den som betraktar en kan ju uppleva något annat än man själv gör.....

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.