02.6 Medvetandefilosofi & Kognitionsvetenskap

Skillnader mellan könen?

2010-07-28 00:49 #0 av: rolnor

Jag har läst en del om skillnader mellan män och kvinnor, alltså generellt. Till exempel så har kvinnor avsevärt fler serotoninreceptorer i hjärnan, vad det får för konsekvenser är det ingen som vet, om jag förstått rätt.

Män är bättre på att lösa abstrakta problem medans kvinnor är bättre på mer praktiska.

Kvinnor uttalar betydligt fler ord under en dag jämfört med män, det finns en siffra på detta men jag hittar den inte nu. Vad kan man dra för slutsatser av detta tror ni?

Kanske ligger det något av detta i begrepp som t.ex. män som är "tysta och starka". Finns väl en gammal myt om kvinnor som gillar att skvallra, tissla och tassla (kanske bara jag som hört detta)?

En annan myt är ju att kvinnor inte stöttar varandra i en hierarkisk grupp utan hugger varandra i ryggen istället.

Själv så tycker jag att vi män pratar skit om varandra ganska ofta och detta är nog inget som kvinnor gör i högre grad. Har hört från en del kvinnor att män kör med "raka puckar" och det kanske stämmer att kvinnor är mer konflikträdda?

Sen är nog skillnader mellan individer enorm...

Anmäl
2010-07-28 17:46 #1 av: rolnor

Putt!

Anmäl
2010-07-28 19:58 #2 av: rolnor

En kul sak som hände när min brors barn och han var på besök;

Barnen fyllde ballonger med vatten och den lilla tjejen (8år) sa; Titta, Mamma Ballong, Pappa balong och ett balongbarn!

En kommentar vi fällde var att den något äldre killen skulle säga istället; Bomb1, Bomb2, Bomb3.

För visst är det så, flickor är redan tidigt inställda på att skaffa familj till skillnad från pojkar?

Anmäl
2010-07-28 23:56 #3 av: rolnor

Tycker ni att ämnet är ointressant?

Anmäl
2010-07-29 00:40 #4 av: LenaR

Lite uttjatat kanske. Det kanske finns biologiska skillnader i våra hjärnor, men framför allt uppfostras pojkar och flickor helt olika. Till förlust för båda könen!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Anmäl
2010-07-29 02:37 #5 av: rolnor

Jag tycker att det finns nya rön som jag nämnde, att våra hjärnor ser olika ut rent biokemiskt och det gör att det finns nytt bränsle i diskussionen, tycker jag. Antar att det skulle vara bra med källor, ska se om jag kan hitta nåt kul...

Anmäl
2010-07-30 20:31 #6 av: vimes

Detta har tagits upp tidigare (vilket inte gör att jag tycker att det är fel att det tas upp igen, ska påpekas).

Jag tror mig veta att det är belagt att det finns rent fysiska skillnader mellan den genomsnittliga kvinnohjärnan och manshjärnan. Men jag blir väldigt skeptisk mot alla föreställningar att dessa skillnader skulle ha någon signifikant betydelse för hur vi tänker och fungerar. Genusteoretikern i mig säger att det finns en strukturell vilja att konstruera "oöverstigliga skillnader" mellan könen. Precis som det har funnits (och väl finns) en struturell vilja att konstruera samma avgrunder mellan olika folkslag.

Tilläggas bör att jag alla dagar i veckan väljer kulturella förklaringar framför biologiska.

Anmäl
2010-07-30 22:44 #7 av: rolnor

Jag tycker inte att det är några problem att relatera till kvinnor eller att komma nära, men dom prioriterar nog lite annorlunda än män, retar mej att jag inte hittar vettiga källor till mina påståenden...

Vi är ju en produkt av arv och miljö, så det finns både biologiska skillnader och kulturella, naturligtvis. Jag tycker att det är himla kul att debatten kommit så långt att det inte bråkas om vilket av könen som är "bäst" eller sånt strunt.Glad

Anmäl
2010-07-30 22:47 #8 av: rolnor

Ha, hittade en artikel om serotonin!;

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=601&tem=5

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.