02 TEORETISK FILOSOFI

En Fråga??

2010-08-08 12:21 #0 av: chik

ja nu är jag bara 54 år o inte så utbildad i alla ord som man får genom data o tidningar o annat media...

Tar ju tid för vissa o komma till skott o börja lära sig allt som händer i värden..

Nu till min fråga.

Filosofi!!! vad är det.

Kan någon beskriva på ett lätt sätt. Vad ordet innebär..

Lena intresserad..Men lite trög...

Lena.P är jag i verkliga livet.

Anmäl
2010-08-09 12:38 #1 av: vimes

Jag vet inte om jag tycker att det finns något helt enkelt svar på din fråga, men något form av standardsvar är väl att filosofi är det kritiska utforskandet av grundläggande frågor som "Vad är kunskap?", "Finns det ett människovärde?", "Finns Gud?", "Vad är meningen med livet?".

Som du ser är det ganska olika frågeställningar. Och beroende på vem du frågar kommer du får olika svar på vad som verkligen är filosofi.

Personligen brukar jag räkna allt "djupare" tänkande som bedrivs på ett så ärligt sätt som möjligt för filosofi.

Anmäl
2010-08-09 13:12 #2 av: AnneN

I denna artikel har jag gjort ett litet försök att besvara frågan "Vad är filosofi?"

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2010-08-20 04:20 #3 av: [Franko]

Jag har ganska nyss fött höra såhär....

Filosofi är INTE att tex att sitta å drömma sig bort .
filosofi hör ihop med vetenskap.

Om alla vetenskapliga ämnen är ett träd då är filosofi rötterna och stammen och fysik, matematik och kemi är grenarna och teknik är knopparna där små iphones och andra teknologiska under blomstrar som är möjliga tack vare de tidigare vetenskaperna.

Anmäl
2010-08-20 16:46 #4 av: [Myy2000]

#3 Vilken talande beskrivning. Tack för den! Glad

Nu har jag en lite klarare bild av vad filosofi är egentligen. Jag har gått och grunnat över det jag också...

Anmäl
2010-08-20 17:21 #5 av: AnneN

#3 Fast det tycker jag låter mer som att det är inriktat till just vetenskapsfilosofin/teorin, det finns ju så många olika inriktningar inom filosofi, tex religionsfilosofi bygger väl knappast på allt för mycket fysik, matematik och kemi?

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2010-08-22 01:13 #6 av: [Franko]

Såhär sa dom också : Filosofi är i första hand en vetenskap och ingenting annat. Filosofi kommer från grekiskans visdomsälskare. Dom tyckte att det svenska uttrycket "att sitta och filosofera" används på ett lite konstigt sett ibland. Filosofera Betyder inte att "sitta & drömma sig bort".

Men jag vet inte vad som är rätt . Det där är kanske bara vissas tolkning. Som med många andra ord...tex Altruism, egoism & rasism tolkas ju olika för olika personer.

Anmäl
2010-08-22 21:09 #7 av: rolnor

Är det inte ett perspektiv överhuvudtaget, kan appliceras på allt vi ser, upplever, känner etc.?Glad

"Det onda har vingar, men det goda tar sig fram med snigelfart." -Voltaire.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.