Annons:
Etikettmetafysik
Läst 3822 ggr
[rolnor]
6/24/10, 2:20 PM

Själen-kroppen

Tror ni att själen kan existera skiljd från kroppen?

Många som opererats i livshotande situationer berättar att "jag svävade ovanför operationsbordet och såg mej själv utifrån"

Jag har ingen statistik på detta men jag har hört flera prata om det på TV. 

Själv är jag väl tvivlare, men öppen för möjligheten, det är ju helt klart (tycker jag) att våran själ kan sträcka sej ut långt utanför vår kropps gränser.

Annons:
AnneN
6/24/10, 2:26 PM
#1

Jag tror på reinkarnation så ja jag tror absolut att själen kan existera skiljd från kroppen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Gevurah
6/24/10, 2:45 PM
#2

Vi lämnar vår kropp varje natt vi sover och vi lämnar vår kropp varje dag då vi drömmer/dagdrömmer. Eller kanske skulle vi säga att en bit av vårt medvetande lämnar vår kropp, en större del på natten och en mindre på dagen. På så sätt skulle vi kunna säga att vi faktiskt befinner oss på flera ställen samtidigt. Själen för mig är detsamma som medvetande. Frågan är snarare kan kroppen existera helt skild från själen?

Sen så kan man ju ha sk NDU´s och UKU´s, eller nära döden upplevelser och astralresor. Då flyttar man sitt fulla medvetande ut ur kroppen när kroppen sover och är fullständigt medveten om det.

[rolnor]
6/24/10, 4:57 PM
#3

Man kan ju undra vad själen består av, det finns väl ett gammalt begrepp som kallas "ektoplasma" som en del medier etc påstår att dom kan se, finns väl en del (fejkade?) bilder som visar på en sån substans?

Gevurah
6/25/10, 3:53 PM
#4

Ljus - Själen består av det renaste, klaraste, ljusaste vitaste ljus. Tänk såhär att på dagen lyses vi alla upp av solen då kan vi inte se hur vi egentligen ser ut för solens ljus kommer överallt ifrån. Solen lyser på dagen upp oss utifrån och får våra kroppar att kasta skugga. Om man skulle kunna se det här ljuset som är så ljust att det inte går att föreställa sig så kan man göra den här liknelsen. Man släcker ner all omgivning, solen med, så att vi alla befinner oss i kolsvart mörker. Då upptäcker vi hur ljuset, som är vår själ kommer inifrån och det lyser om oss alla som små lanternor.

Precis som den här färgen som endast kan ses i mörker. Nu lyser det inte om den här grabben på fotot, men låt oss låtsas att det gör det. Om hans kropp faller död ner, så skulle hans ljus, dvs hans själ fortfarande stå kvar där på golvet och lysa trots att hans kropp kolat. I fullständigt mörker är vi alla alltså desamma.

Kan tänka mig att ektoplasma är liknande princip. Den kommer ut ur munnen, örat eller vad det nu är därför att den inte kan ses annars. Plasma är det vanligaste tillståndet hos den synliga materian i universum. På jorden förekommer plasman naturligt i blixtar och eldslågor, samt i tekniska apparater som lysrör och plasmaskärmar och ordet ekto betyder utanför, bortanför, på andra sidan. Ekto-plasma alltså. Så om människans själ, eller ektoplasma är som elektricitet som bor i den egna kroppen är det inte konstigt om den luktar och ter sig som rök när den kommer ut. Eftersom den tränger genom kroppens olika lager som mycket består av vatten. El och vatten får den effekten, det blir vidbränt och börjar ryka.

Gevurah
6/25/10, 4:12 PM
#5

Man skulle kunna säga såhär. Varje människa är en stjärna på himlen. Du ser dem bara på natten när det är mörkt. Ju mörkare desto fler och tydligare kan du se dem för vad de verkligen är, ganska lika alltså. På dagen är de inte borta, det är bara det att du inte längre kan se dem för att vår sol bländar synen och tar sin plats så att inga andra stjärnor skall lysa. (En riktig egoist *skratt* får mig osökt att tänka på uttrycket "Du skall inga andra gudar hava jämte mig". Solen dyrkas ju som Gud inom många religioner).

[rolnor]
6/25/10, 5:09 PM
#6

Jag minns att jag sett vintergatan en klar natt ute på Adelsö, helt fantastiskt, det krävs att det är ute på landet..

Trevlig Midsommar allihopa!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: