01 ALLMÄNT

Är glada personer mer egoistiska?

2010-05-04 01:56 #0 av: [Franko]

Är glada personer mer egoistiska? Enligt en ny studie är det iallafall så. Studien gjordes vid University of New South Wales i Sydney, Australien. Såhär gick det till...

Studenterna i exprimentet fick en arbetsuppgift, som de antingen fick beröm för eller kritiserades för hur dom löste den. Sen fick dom tio lotter. Dom som hade fått beröm behöll flest lotter för sig själva, dom andra ville dele med sig.

I ett annat expriment fick en grupp studenter se lite av komediserien Pang i bygget medan en annan grupp fick se lite elende i Ängeln på sjunde trappsteget. Sen fick dom se en bild på en vän och dom fick frågan "vill du dela lotterna med din vän?". Dom glada ville helst behålla sina lotter själv .

Joe Forgas som är forskningsledaren har även tidigare kommit fram till förut att : Bittra har bättre omdöme och förmåga till kritiskt tänkande o får bättre minne. Och att glada är mer lättlurade.

Vad tror ni?

Anmäl
2010-05-04 20:25 #1 av: Maria

Att glada är mer lättlurade kan jag köpaFlört Jag tror att det har med en positiv inställning, att allting löser sig ändå. Det gör inte så mycket om man går på en nit eller flera.

Kanske hade försökspersonerna som fått beröm en känsla av "flyt" och på så sätt ville behålla sina lotter.

Att sinnesstämningen efter filmen skulle påverka att behålla lotterna förstår jag däremot inte riktigt...?

/Maria

Anmäl
2010-05-07 21:32 #2 av: dolfen

Svar: Nej!

Anmäl
2010-05-08 16:21 #3 av: rolnor

Intressant studie, har sett andra som visar på överraskande fenomen, t.ex. att personer som får bra betalt för ett arbete pratar mer skit om jobbet än en person som fått mycket liten ersättning, dom beskriver arbetsuppgiftern mer positivt efteråt, svårt att förstå...Glad

Anmäl
2010-05-08 16:37 #4 av: Maria

#3 Visst är det intressant att resultaten ofta inte svarar för vad man trorObestämd

/Maria

Anmäl
2010-05-08 20:28 #5 av: [Franko]

Jag tror det kan va så att en ledsen människa känner kanske inte för att skrapa lotter. Den bryr sig inte om det, utan den ger bort sina istället. Men jag tolkar det inte som egoistiskt att behålla sina skrap-lotter själv !
man behöver nog inte va helt lättlurad med vad som helst för man är glad. Men delvis stämmer det nog.

Anmäl
2010-05-11 21:49 #6 av: [Franko]

#3 Jag har hört såhär: Piska och Morötter hjälper inte. Belöningar gör oss kortsiktiga o släcker våran motivation, krossar kreativiteten och minskar prestationen. utlovad bonus uppmuntrar fusk osv. Om man får bestämma själv på jobbet - då jobbar man bäst.

Anmäl