02.1 Metafysik

Försokraterna

2010-02-18 08:46 #0 av: Axiom

Är ganska ny i ämnet, men jag har varit och lånat lite böcker på biblioteket.

Axplock ur idéhistorien
Filosofin genom tiderna
Försokratikern SAPFO och andra studier i antikt tänkande
Antikens historier av Alf Henriksson
Idéhistoriens huvudlinjer av Gunnar Eriksson och Tore Fängsmyr
Filosofins tröst av Alain de Botton

Nu är min fråga till er som läst sådant här tidigare.
Vilka anser ni att man bör läsa mer för att komma åt just försokraterna och deras huvudsakliga tankar kring det metafysiska och frågor som berör sökande efter ett urämne.

Min tanke är att starta här och senare läsa Sokrates, Platon och Aristoteles och jobba mig upp genom historien mot nutid.

Anmäl
2010-02-18 11:19 #1 av: vimes

Hej Axiom! Det låter som ett väldigt ambitiöst projekt du håller på med, kul!

Spontant tycker jag att det ser ut som om du har fått tag i en del bra översiktsverk. Problemet med just försokratikerna (kallas även naturfilosofer i vissa framställningar) är ju att det de har skrivit (om de skrivit något) är dåligt bevarat. Vi har mest andrahandskällor (exvis Platons dialoger) och enstaka fragment.

Så jag tror att för att fånga den försokratiska filosofin måste man gripa sig an ämnet på ett rätt brett plan. Det vill säga: det funkar inte riktigt att försöka lära sig vad enskilda filosofer har sagt om saker ("Allt flyter", "Människan är alltings mått" osv) utan istället tror jag att man ska försöka fånga vilka frågor och vilka idéer som är relevanta, snarare än att stirra sig blind på enskilda försokratiker.

Jag vill tipsa om bokserien Europas idéhistoria. Första delen är skriven av Ronny Ambjörnsson och heter Människors undran och handlar just om den antika idéhistorien. Ambjörnsson förklarar vad filosofin handlar om samt sätter den i sitt idéhistoriska sammanhang, på ett lättfattligt sätt. Rekommenderas.

Anmäl
2010-02-21 12:38 #2 av: Axiom

En hel del verkar än dock vara bevarat, det svåra är att komma ihåg alla namn.

En av många försokrater är ju Pythagoras som levde mellan 580 F.Kr till 495 F.Kr
Om honom och hans Pythagoréerna finns det otaligt nedtecknat och mycket av hans mattematiska funderingar har gjort mig ganska intresserad att iaf försöka följa upp, bla att han och hans följeslagare skulle ha skapat det första pentagrammet och av den anledningen att han förutom det han är känd för även intresserade sig för de irrationella talen och ansåg att själavandingen berodde på att människan åt kött, med andra ord så var han en av de första vegetarianerna.

Massor finns med andra ord att finna men som ganska ny på området känner jag mig ganska vilsen, men jag tror att om jag börjar i denna änden och försöker läsa mig framåt i tiden att jag kommer ha lättare att förstå varför och hur saker kommer sig.

Jag ska ta och lägga ditt boktips på minnet, för när de ovannämnda böckerna är lästa så kan ju den boken kanske ge lite mer av det jag söker att ha som grund för att söka mina svar på världshistorien.

Anmäl
2010-02-22 23:34 #3 av: Stevo

Mitt tips är Svante Nordins "Filosofins historia". Den börjar med försokratikerna och går fram till och med 1900-talet. Jag tycker den är välskriven och är en bra första bok, som ger en översiktlig bild av de välkända filosofiska problemen och de mest kända filosoferna. Har man tagit sig igenom den har man automatiskt fått tips på vilka filosofer eller idéer man därefter kan fördjupa sig i.

(Detta är alltså ett tips om man vill bekanta sig med den västerländska filosofin som helhet, och gäller inte om man endast vill fördjupa sig i försokratikerna.)

mvh
Stevo

Anmäl
2010-02-26 23:21 #4 av: Axiom

#3 Tanken är att börja någonstans och jag ska ta ditt tips under beaktning.

Som sagt precis börjat och intresset finns men läsningen är lite tyngre än jag kunde ana så det går ganska sakta.

Tanken är att börja med den västerländska och senare när jag har ett hum om den även ge mig på den österländska.

Tanken är att ha ett större omfång för att kunna fördjupa mig i de delar som jag under vägen finner intresse i.

Är ju världens första och största vetenskap så det är ju ett stort område och lite för stort för att kunna fördjupa sig i allt, men som sagt någonstans måste jag ju börja och det känns iaf som rätt väg.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.