Annons:
Etikettvetenskapsteori-kunskapsteori
Läst 4010 ggr
[rolnor]
1/20/10, 7:15 PM

Vår fria vilja?

Läste nånstans att när ett beslut fattas så aktiveras ett centrum i hjärnan7 sekunder innan det når vårt "medvetande", det här tycker jag är (om det stämmer) oerhört provocerande, då är vi ju helt styrda , som robotar? Nån som vet mer?

Annons:
Maria
1/20/10, 8:43 PM
#1

Var är det för beslut?

Om man t.ex bränner fingret på en låga så reagerar kroppen snabbt med att man flyttar handen/armen men det kan väl kanske ta några sekunder innan medvetandet hänger med.

Annars håller jag med dig, det låter lite skumt…

För mig fattas andra beslut av medvetandet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[rolnor]
1/20/10, 8:48 PM
#2

"Alla" beslut om jag förstod rätt, det går ganska lätt att se på magnetröntgen, en annan del av hjärnan som inte omfattar vårt medvetande aktiveras innan den medvetna delen gör det. Ska se om jag hittar nåt om detta, ska fixa en länk.

Freke
1/21/10, 1:28 AM
#3

Har vi en fri vilja?

Om det inte är så att vi är styrda av medvetandecentrat så r vi likväl förslavade av stat och samhälle så människan är inte fri och kommer inte att bli det, så det finns ingen fri vilja.

Hur man än vider och vänder på det så är vi hela tiden från födseln styrda av någon annan och är så tills vi dör.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Franko]
1/21/10, 6:07 PM
#4

#0 Jag tror det finns en viss sorts beslut som är så där. Men Jag tror även det finns beslut som kommer från själen.      Vissa personer är kanske är mer styrd från det där

Maria
1/21/10, 8:10 PM
#5

#2 Det skulle vara spännandeGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

NiklasEri
1/21/10, 10:19 PM
#6

Min tanke är att det enda som går att kalla fritt är nån slags spontanitet.

Annons:
[rolnor]
1/22/10, 5:31 PM
#7

Hittade en länk, det här med tiden hade jag nog fel om, men det finns "glapp" iaf;

http://www.fof.se/blogg/lars-olof-bjorn/den-fria-viljan

Maria
1/22/10, 5:36 PM
#8

#7 Jätteintressant. Det tål att funderas på lite. Både skrämmande och spännande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Franko]
1/22/10, 8:56 PM
#9

#6 Jag tror inte det finns några sårskilda sorts handlingar som är något man gör spontant, 6 att andra sorts handlingar är såna som man gör när man är ospontan. Jag tänker att en person kan va mer spontan med att va arg & sur & negativ för personen känner sig negativ & ledsen för något. En annan person kan göra spontana posetiva handlingar -för personen är glad o posetiv (för något). Ens åsikter & ens vanor & fördomar som man har skaffat sig reagerar man spontant med. & vad är fördomar? Vad är åsikter? vad är vanor? Kommer inte åsikter från tankar kanske?! & fördommar kommer från ens egna tankar om någon/något, eller kan ha "smittats av" från andra. Fördommar sprids mellan människor inte bland djur. & vanor då  det kommer från sånt man har gjort, & ens fördommar & åsikter styr ju lite det man gör & även det man har gjort.  

Olika människor är spontan med lite olika grejjer. Ens tankar påverkar ens känslor o ens känslor påverkar ens tankar.

Spontanitet kan lika gärna va sånt som man har lockats av reklam att göra, eller lockats av grupptrycket att tycka, men det kan ju även va sånt som kommer innifrån en själv. Spontanitet kan va vad som helst. Behöver inte precis va fria viljan jämt.

[rolnor]
1/22/10, 10:08 PM
#10

#6, #9 Jag tror inte att man kan se skillnad i en magnetröngenmaskin vad som är spontant och inte, den lilla fördröjningen som tycks finnas gäller nog alla typer av beslut. Men det är inte så lätt att avgöra vad som är spontant? Att man plötsligt får en ingivelse att baka, vissla, ringa en kompis, till skillnad från att grunna på något i en timme innan man tar sej för att göra det man tänkt?

NiklasEri
1/23/10, 12:40 AM
#11

#9, #10 Tror vi menar lite olika med ordet "spontant". Jag menar mer något som kommer direkt från hjärtat. Alltså nån slags godhet, och glädje. Var kanske lite otydlig i mitt förra inlägg Glad

[Franko]
1/25/10, 7:24 PM
#12

Nu har jag läst om det där.   Jag tycker det verkar som att det är just då man är spontan som man hjärnan bestämmer sig innnan man är medveten om det.   Då man isrtället planerar saker för framtiden då har inte hjärnan precis bestämmt sig i förväg.  Fast planering kan ju som sagt ligga bakom sånt man reagerar spontant på.

Och jag tycker då fortfarande samma sak om det där jag skrev om spontanitet.

NiklasEri
1/25/10, 11:58 PM
#13

Jo, det ligger något i det du skriver om spontanitet. Men tror som sagt vi skriver om lite olika saker.

"Spontanitet" var kanske fel ordval av mig.

Annons:
[Franko]
1/26/10, 5:23 PM
#14

#13 Jag förstår ungefär vad du menar!

[Franko]
1/31/10, 12:32 AM
#15

#13 ..att man ser på människor / saker som om man såg dom för första gången. Se på saker med nya ögon. Inte se utifrån sina gamla vanliga åsikter & fördommar & tolkningar.   Sån spontanitet?   Och jag håller med dig

NiklasEri
2/2/10, 10:06 PM
#16

Det du beskriver måste verkligen vara nån slags frihet! :) Det var något åt det hållet jag menade.

[Franko]
2/4/10, 7:23 PM
#17

Ville bara tillägga en sak.   att man ser på människor / saker som om man såg dom för första gången.    Jag menade inte att man gör det precis hela tiden. -Det blir jobbigt. Det går nog inte.  Men jag tycker att det är bra träning att göra så lite då o då. Jag tycker att man blandannat skaffar sig mer förståelse & blir mer "openminded" ..utvidgar sin uppfattning av världen, sina åsikter och fördommar & livssyn.

[rolnor]
2/4/10, 7:56 PM
#18

Instämmer, man kan ju också se på sej själv med nya ögon ibland, nyttigt.

[Franko]
2/6/10, 7:21 PM
#19

Du säger  nyttigt  betyder det för dig som något man inte vill göra då, som inte är självet?  Jag funderade förut vad någon sa här inne på ifocus -vad dom menade med "nyttotänk" som är motsatsen till självet (eller vad det var?).

[rolnor]
2/6/10, 10:35 PM
#20

Förstår inte vad du menar, men känner ännu en gång att du gärna vill tycka tvärtemot vad jag skriver?

Annons:
Maria
2/7/10, 7:50 AM
#21

#19 Jag förstår inte heller vad du menar…?Obestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Franko]
2/8/10, 7:42 PM
#22

Jag har funderat vad som menades med det som skrevs i tråden "vad är jag" : Vimes - ..Slutligen har jag under det senaste året upplevt en väldigt stark "jag-känsla". Där jag tycker mig kunna identifiera vad mitt "jag" (min "jag-upplevlese") vill och känner, och detta bortom hjärnans nyttokalkyler . Något bortom vår rationalitet och våra drifter.  

Bumblebbo - ..om vad "jaget" vill och känner bortom hjärnans nyttokalkyler är jätteintressant. Det är där någonstans den stora "hemligheten" vilar tror jag. Det är där vi egentligen "är".

Jag UNDRADE om det var så du menade. Jag ville diskutera det isåfall. Men eftersom du inte fattar vad jag pratar om så menade du nog inte så.   

Men det har ju inte med den här tråden att göra. kanske kan man ta upp en ny tråd med det ?

Maria
2/8/10, 7:51 PM
#23

#22 "Eftersom du inte fattar vad jag pratar om så menade du nog inte så"?????

Ärligt talat så fattar jag ännu mindre nuObestämd

Det finns ju en tråd med "vad är jag"…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Franko]
2/8/10, 8:08 PM
#24

Okej , Isåfall säger jag Skit i vad jag har skrivit i #19 & #22   Det var inget!

[rolnor]
2/8/10, 8:38 PM
#25

Du behöver inte ta i så, ibland så förstår vi inte varandra, helt naturligt! Flört

MoonVoid
2/9/10, 9:14 AM
#26

Nu är det ju inte så enkelt att vi bara tar ETT beslut. Vi tar så många beslut hela tiden. fler än vi kan vara medvetna om. Det där andra som inte är medvetet kallas det omedvetna. och utan det hade vi inte kunnat leva.

Jag ska vara lite mer provocerande nu då och säja att robotar är uppbyggda utifrån den männskliga uppbyggnaden. Vi har skapat datorn utifrån oss själva. en dator tänker exakt som en människa, fast mycket fyrkantigare och saknar förmågan att improvisera.

men då kommer vi till frågan, kan vi improvisera eller tror vi bara det?
Alla våra beslut är trots allt baserade på våra gener, minnen, erfarenheter oich instingter (ungefär som datorns). Men det utesluter inte den fria viljan.

Vi har ett "öde". Det går att se en möjlig framtid och jag skulle kunna se vad du förmodligen kommer tänka när du läser detta genom mattematiska formler. Jag skulle också kunna förutspå en möjlig version av vad du kommer svara (eller om du kommer svara alls).

Hänger du med? Bara för att allt du gär, tänker och säjer är baserat på vem du är och vad du är, så betyder inte det att det inte är du som tar beslutet med din fria vilja.

Hade vi varit robotar hade vi inte funderat över detta. Då hade vi bara arbetat på med den information som gavs oss. vi har en unik förmåga att skapa oss en verklighet som inte existerar, vilket datorn saknar helt. Och jag tror detta är den fria viljan, att skapa.

[Franko]
2/15/10, 8:45 PM
#27

Ja jag tycker det är naturligt!  Jag vart bara arg på mig själv för jag inte visste hur jag skulle svara. osså försökte jag svara och så blev det bara fel igen.  och sen gav jag upp för jag visste inte hur jag skulle svara.

Annons:
[hilevij]
3/3/10, 8:36 PM
#28

Så länge besluten fattas av mig själv inom min egen kropp och inte via någon annan så spelar det ingen roll om vilken del av hjärnan som beslutar det, ärsch, det får gärna vara min lill tå som gör det! Det är ju inte som att man blir styrd av någon/något för att en del av hjärnan reagerar. Är dålig med ord, men hoppas du förstår vad jag menar.

[rolnor]
3/3/10, 9:26 PM
#29

#28 Jag förstår, men om det är så att min kropp/mina sinnen reagerar före medvetandet så känns det lite som om vi agerar utifrån instinkt, mer som djuren och det känns lite jobbigt tycker jag.

LenaR
3/8/10, 12:09 AM
#30

Jag tycker det är en alldeles fantastisk tanke, att vi fattar beslut innan vi är medvetna om det. Sju sekunder har jag inte hört, handlar det inte snarare 0,7 sekunder? En ganska kort tid iaf, men vad det innebär är att vi lever i förfluten tid - hela tiden. Allt som når vårt medvetande hände i själva verket för 0,7 sekunder sedan!

Jag tänker på Robert M Pirsigs "Zen och konsten att sköta en motorcykel", om någon har läst den. I den boken talar Pirsig (intuitivt) om den lilla viktiga tidrymden före medvetandet. Jag minns inte exakt hur han tänker, men han kommer fram till att det är den korta tiden som är verkligheten. Allt annat är bara efterhandskonstruktioner.

(Jag tror jag måste läsa om den boken, det är tredje gången på kort tid som jag blir påmind om den.)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Moonwing
3/8/10, 2:55 AM
#31

..I så fall..om jag tex ligger o dräper i låt säga 220 km/h…o inser att jag måste bromsa, så skulle jag alltså behöva köra 300 m innan jag kan bromsa?..där kommer nog muskelminnet in-det som man tränat in! (håller nog med #30)..som tex vid olika Kampsporter..Skrattande

..annars skulle jag haft mycket tur..Tungan ute..och varför kan man då träna in reaktionsförmågan med elstötar tex?Obestämd

Tänk på vad en fallskärmshoppare faller på en sekund!..vill nog hålla med om att det kan finnas andra, än fysiskt sas styrda "viljor"!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

[rolnor]
3/8/10, 2:04 PM
#32

Det är långt under 7s, det var fel av mej, det finns en länk i artikel #7.

Moonwing
3/8/10, 10:54 PM
#33

Hmmm, förstod det.Cool.tror ändå det finns något mer..än "muskelreaktion"..detta är ett spännande område!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

[Franko]
3/19/10, 11:05 PM
#34

jag har alldrig läst om vad "den fria viljan" är för nåt. Men nu har jag läst litegrann. eh alltså det var inte så jag tänkte riktigt men. ..att man måste planera o sånt för å ha fri vilja ..det tänkte jag inte.

Fri vilja har både människor o djur enligt min tro. Man kan inte tvinga mig att göra nåt som jag inte vill, eller tro nåt som jag inte tro. Djuren visar också vad dom vill o inte vill. Levande varelser har fri vilja enligt mig. Datorer har ingen fri vilja. Bilar och robotar har ingen fri vilja. osv

Annons:
Upp till toppen
Annons: