Annons:
Etikettvetenskapsteori-kunskapsteori
Läst 4190 ggr
Crest
2009-12-10 16:29

Finns ni?

Hoppas jag lagt den under rätt kategori :).

Har ni tänkt på att jag inte kan vara säker på att ni finns? Eller ni på att jag finns?

Jag tänker ju, så jag vet att jag finns. Men ni kan  fortfarande inte vara säkra på att jag inte ljuger? Tänk om jag är den enda riktiga varelsen på jorden och alla andra finns bara i min fantasi? Och tänkt om möbler och sånt försvinner när man går ut från rummet och det finte finns nån filmkamera som filmar?

Vad tror ni?

Annons:
KitoBonito
2009-12-10 16:42
#1

Sådant är fascinerande..

I min värld är du då den icke-existerande filuren som försöker övertyga mig om att det finns människor, precis som jag, och som har liknande tankar.

Men! Du bara ljuger, för att jag inte ska bli galen.

Crest
2009-12-10 16:49
#2

Nej, du finns INTE, jag FINNS, okej? ^^

Det var en filosof, kommer inte ihåg vilken, som sa "Jag tänker, alltså finns jag". Men jag/vi kan ju inte veta om han tänkte, på riktigt eller bara i min fantasi ^^

KitoBonito
2009-12-10 17:15
#3

Se! Nu försöker du övertyga mig igen om att du också finns.. ;) Vilket sätt!

Allt kan ju vara en evig halucination.. En dröm. Tänk om du egentligen ligger på ett psykhem i Australien och bara drömmer allt detta? Du ligger i koma eller vad som helst..

AnneN
2009-12-10 17:22
#4

#2 Det var René Descartes som sa det Glad

Men tänk om ingen av oss existerar i verkligheten utan hela vårat universum bara finns i någon annans drömmar/fantasi?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Crest
2009-12-10 18:49
#5

#3 Men om man drömmer kan man väl inte käna saker? Eller…? Fast jag kan lika gärna erkänna, jag finns inte ^^

#2 Ok ;) Har också tänkt den tanken

KitoBonito
2009-12-10 19:04
#6

#5 Du kan ju inbilla dig att du känner saker. :P

Annons:
Crest
2009-12-10 19:06
#7

#6 Ja, det förstås… :P

vimes
2009-12-10 20:56
#8

Vi har haft en ganska bra diskussion om det här tidigare som kanske kan vara värd att titta på.

F.ö. är det här extra intressant på internet. Hur kan man veta att det är verkliga personer bakom inläggen och användarnamnen här? Och inte bara hyfsat avancerade datorprogram som är programmerade att skriva inlägg på iFokus? Flört

Crest
2009-12-10 21:32
#9

Fel länk? Det kmr bara samma sida när jag klickar :S

cirrun
2009-12-10 22:23
#10
  •  förprogrammerat Googel-anons:

"Jobba hemifrån Fritt, roligt & utvecklande. Vi har ett komplett system åt dig!"

 (den kände igen din tankesystem Crest och vill bara hjälpa till)

Cool

vimes
2009-12-11 09:52
#11

Ja, jag strulade till länkandet.

Här är tråden.

[Franko]
2010-03-23 19:47
#12

Jag tror att jag finns och jag tror att ni finns. Jag behöver inga bevis . Man lever på tro.   Tex i samspel med andra människor då gör man ju på tro. Man vet inte om man gör rätt. man vet inte om man tolkar den andra rätt eller om man kommer att göra sig förstådd.

Om man på allvar tänker sådär som ni gör -då blir man ju galen.

KitoBonito
2010-03-24 01:01
#13

#12

Klart som tusan man hade blivit galen :P Men det skadar långt ifrån att filosofera i ämnet och 'acceptera' tanken att det KAN vara så. ;D Det är kul och fascinerande!

Annons:
[Franko]
2010-03-25 19:50
#14

Man kommer ingen vart med det filosoferande tycker jag. För mig är det helt obetydligt ifall det skulle va så att allt var fantasi.    Ni lever väl inte efter den tron väl?

KitoBonito
2010-03-25 21:23
#15

Vart man nu kommer med någon filosofi över huvudtaget.. ;)

Nej jag lever absolut inte i den tron MEN jag fascineras över tanken på att "TÄNK OM".

Ungefär som att jag kan fantisera om att det gömmer sig drakar i berg någonstans och att det lever små magiska varelser i skogen. Tänk om? Möjligheterna är stora…

dolfen
2010-03-27 19:44
#16

Nu har jag nypt mig i armen och konstaterar att det inte är JAG som drömmer fram er existens. Flört

[rolnor]
2010-04-06 13:54
#17

Tycker att det här sättet att ifrågasätta sin egen eller alltings existens mest är ett sätt att skapa ångest, om vi upplever att vi finns, varför då inte utgå från att det verkligen är så?

[Franko]
2010-04-06 21:56
#18

Ja, jag utgår då ifrån att vi finns, och jag tror att det är så.   Allt jag säger här inne på ifocus är sånt jag tror -just då eller -alltid har trott / alltid kommer tro.    så gör jag.

KitoBonito
2010-04-06 22:40
#19

Jag kan filosofera om att det finns rosa hästar i gigantiska blå träd i underjorden men det betyder inte att jag tror att de finns för det.

Freke
2010-04-09 15:38
#20

Andra finns för vi tänker på dom, slutar vi tänka på dom så slutar dom att finnas!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
dolfen
2010-04-09 19:33
#21

#19 - Om du t.ex målar en tavla med dem så "finns" de lite mer. Glad

[Franko]
2010-04-15 16:58
#22

#20  påriktigt?

vimes
2010-04-15 21:32
#23

Den relevanta frågan man måste avklara här är vad som är "på riktigt". Jag anser det svårt att argumentera för att vi upplever en objektiv verklighet, snarare menar jag nog att den verklighet vi uppfattar måste vara subjektiv per definition. Och vi kan peka på en massa företeelser i den värld vi kallar "på riktigt" som egentligen måste hänföras till oss själva - färg exempelvis, man kan också argumentera för att saker som kausalitet och tid kräver uppfattande och tolkande subjekt för att kunna sägas existera.

Samtidigt är det förstås så att drakar inte existerar, medan giraffer gör det. Uppenbarligen gör vi någon form av avgränsning av våra subjektiva föreställningar, där vi hänför vissa saker till "fantasin" och andra till "verkligheten". Men jag vet inte hur vi ska förklara denna separation på ett rationellt plan, möjligtvis handlar det om intersubjektivitet och en applicerbarhet av kunskapen. Vi kan ju inte göra så mycket av en rosa häst i underjorden, liksom.

[rolnor]
2010-04-15 22:13
#24

Atomer består ju mest av tomrum, så egentligen är ju även saker vi kan se eller ta på "overkliga", men det är den enda värld vi kan uppleva och vi får ju nöja oss med det, som tröst har vi "bara varandra" som Tomas Dileva sjunger, det duger gott för mej.Glad

[Franko]
2010-04-16 02:46
#25

Okej så här gör vi…   Alla får tycka/ tro som dom gör.  Jag vill bara säga att Jag tror då inte att andra försvinner för att jag inte tänker på dom. Dom försvinner bara ur mina tankar. Så tror jag att det är!

Freke
2010-04-16 03:39
#26

#25 Så om andra försvinner ur dina tankar vad är det då som talar för att dom finns?

Eller inte har funnits?

Sen som du själv skriver, alla får tycka/tro, men eftersom du tror en sak och jag tror en annan, fast du själv skriver att så är det inte? Så vad är det du egentligen tror?

Helt klart inte det du själv tror?

Lagom psykat eller, trött som en gris har inte sovit på två dygn, men ska förklara mig när jag sovit ett antal timmar.

Natt natt

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Franko]
2010-04-16 18:57
#27

Jag upplever att den sak jag inte tänker på just nu eller inte ser just nu har inte försvunnit ur verkligheten bara för den inte finns i mina tankar just nu. i ena stunden tänker jag på en sak i andra en annan.     Jag skulle gärna vilja ha magiska krafter, tex kunna flyga, läsa tankar, göra tidsresor osv. men jag kan inte det.

Om du på allvar tror så då är det ditt problem inte mitt, därför låter jag dig tycka så. ( Fast egentligen tror jag att du bara vill trotsa.)

Annons:
Freke
2010-04-16 20:05
#28

#27 är inte av den troende typen, men du har rätt i att jag provocerar.

Mest för att så som du skriver, anser du dig ha mer rätt än andra.

och med det lägger jag ner mina svar i denna tråd.
Och din tro upphör således för mig i denna punkt. Eftersom jag vet att jag inte kommer att svara dig i denna tråd.Förvånad

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Franko]
2010-04-16 20:22
#29

Tycker du att jag anser mig ha mer rätt än andra?     oftast försöker jag då säga bara "så här tycker jag".  men med den här saken så kan jag inte låta bli att säga emot.

[Franko]
2010-04-19 18:37
#30

…altså för det lät som ni menade påriktigt tyckte jag .

bluemary
2010-04-26 17:38
#31

Intressant tråd ! Är det någon som läser Mirakelboken (A course
of Maracles). Där tas det upp just detta med att livet bara är
en dröm. Att allt som sker är något som vi själva skapar.
(har inte läst alla inlägg, men ska göra det. Hoppas att jag
inte helt har spårat ur).

[rolnor]
2010-04-26 20:06
#32

Får lite "Matrix"-vibbar här??Glad

Upp till toppen
Annons: