01 ALLMÄNT

När blir vi människor?

2009-12-18 18:25 #0 av: Maria

När blir vi människor? Är det i fosterstadiet? Vid befruktningen? Vid födseln? Eller rentav ännu senare (tänker på lindebarn)

Vad har ni andra för tankar om det här med livet och när det börjar? När det får ett värde? Värde för sig själv eller för någon annan?

/Maria

Anmäl
2009-12-19 15:35 #1 av: AnneN

Bra men svår fråga...

Jag skulle nog säga någon gång runt befruktningen - fosterstadiet.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-12-19 18:58 #2 av: Maria

#1 Hur ställer du dig då till abort?

/Maria

Anmäl
2009-12-19 19:00 #3 av: AnneN

#2 Under vissa omständigheter kan jag tycka att abort är okej, men inte att använda istället för preventivmedel (vilket det tyvärr finns en del som gör).

/Mvh Anne

Anmäl
2009-12-19 19:13 #4 av: Maria

#3 Men om man bortser "varför" man gör abort för det finns hundra anledningar eller mer...

Är det då en människa man "mördar" likställt med att faktiskt ha ihjäl någon, förgifta någon osv.Obestämd Är det ett mord? Enligt vår lagstiftning är det inte det.

/Maria

Anmäl
2009-12-19 19:52 #5 av: AnneN

#4 mord skulle jag säga att det är om graviditeten är så långt gången att barnet skulle ha goda chanser att överleva en födsel, men inte fullt lika illa om det är tidigt i graviditeten = barnet inte skulle ha en chans att överleva om det föddes då.

/Mvh Anne

Anmäl
2009-12-19 20:37 #6 av: Maria

#5 Fast det motsäger ju lite vad du skriver i #1 eller....?

/Maria

Anmäl
2009-12-23 22:50 #7 av: Freke

Efter födsel blir vi nog människor?! Även om vi är mänisko liknande som foster! Så tror jag inte att vi är människor innan. Om man ser till aborter, så visst är det fel men om en moder får missfall istället för abort då är det naturligt, eller?? för då är det något som kroppen stöter bort om då huvudet har stött bort det ofödda är det då ett mentalt missfall som ska födas eller är det okej med abort då?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.