Annons:
Etikettokategoriserat-om-filosofi
Läst 1096 ggr
Maria
2009-12-18 18:25

När blir vi människor?

När blir vi människor? Är det i fosterstadiet? Vid befruktningen? Vid födseln? Eller rentav ännu senare (tänker på lindebarn)

Vad har ni andra för tankar om det här med livet och när det börjar? När det får ett värde? Värde för sig själv eller för någon annan?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
AnneN
2009-12-19 15:35
#1

Bra men svår fråga…

Jag skulle nog säga någon gång runt befruktningen - fosterstadiet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maria
2009-12-19 18:58
#2

#1 Hur ställer du dig då till abort?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

AnneN
2009-12-19 19:00
#3

#2 Under vissa omständigheter kan jag tycka att abort är okej, men inte att använda istället för preventivmedel (vilket det tyvärr finns en del som gör).

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maria
2009-12-19 19:13
#4

#3 Men om man bortser "varför" man gör abort för det finns hundra anledningar eller mer…

Är det då en människa man "mördar" likställt med att faktiskt ha ihjäl någon, förgifta någon osv.Obestämd Är det ett mord? Enligt vår lagstiftning är det inte det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

AnneN
2009-12-19 19:52
#5

#4 mord skulle jag säga att det är om graviditeten är så långt gången att barnet skulle ha goda chanser att överleva en födsel, men inte fullt lika illa om det är tidigt i graviditeten = barnet inte skulle ha en chans att överleva om det föddes då.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maria
2009-12-19 20:37
#6

#5 Fast det motsäger ju lite vad du skriver i #1 eller….?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Freke
2009-12-23 22:50
#7

Efter födsel blir vi nog människor?! Även om vi är mänisko liknande som foster! Så tror jag inte att vi är människor innan. Om man ser till aborter, så visst är det fel men om en moder får missfall istället för abort då är det naturligt, eller?? för då är det något som kroppen stöter bort om då huvudet har stött bort det ofödda är det då ett mentalt missfall som ska födas eller är det okej med abort då?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Maria
2009-12-23 22:53
#8

#7 Det ligger mycket i vad du säger. Det är vår egna värdering  som kanske gäller när vi blir människor…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: