01 ALLMÄNT

vad lycka?

2009-11-20 23:17 #0 av: Bayliz

ibland kan man undra vad det är, för mig är lycka något man får kämpa för att ha kvar om man väl fått den. släpper men på garden och tar lyckan förgivet så kan man ge sig fan på att den förstörs på något vis.

lycka kommer nog aldrig utan hinder, eller?

vad tycker ni?

det tråkiga är att vi kan göra något för att den ska komma eller hållas kvar, men har den bestämt sig för att försvinna så kan vi människor inte göra något åt saken.

Anmäl
2009-11-21 20:46 #1 av: Maria

Jag förstår inte riktigt din sista mening. Är lycka en form av egen kraft menar du, som gäckar oss människor?

För mig är inte lycka något beständigt men jag tror fullt och fast att jag kan påverka lyckan.

Lycka är för mig ögonblick, glimtar som är helt beroende av sin motpol olyckan. Har jag aldrig varit olycklig så har jag förmodligen svårt att definiera lyckan.

Förmodligen så har vi alla olika tolkningar av själva ordet men lycka för mig är som sagt inte något långvarigt utan korta stunder. Sedan kan man för övrigt må oerhört bra utan att för den skull gå omkring i ett lyckorus.

/Maria

Anmäl
2009-11-22 19:51 #2 av: sayuri

Jag anser att Lycka är någonting man skapar själv, det är ett sätt att se på saker. Antingen kan man se saker negativt (Olycka) eller se möjligheter i allt som händer. Jag vägrar se saker negativt utan allt är utmaning, man väljer själv sin egen lycka.

Lycka är ett ord, man ska inte fästa så stor vikt vid endast ett ord utan se bortpom det och utveckla handlingar som man själv känner att man är beredd att stå för.

Anmäl
2009-11-26 18:22 #3 av: [Franko]

Nånting som är i stunden, man blir lycklig av att solen skiner så härligt just nu, när man äter nånting skitgott, att man är nyförälskad , att man hör en bra låt och känner för att dansa, att man läser en rolig bok och håller på skratta ihjäl sig osv -det ser jag som lycka

#2 Menar du att dom som är tex deprimerad är det för dom låter sig vara det?

Anmäl
2009-11-26 20:31 #4 av: sayuri

På ett sätt menar jag nog det men det har inte något att göra med vad andra väljer att vara eller hur de väljer att tänka. Jag kan bara utgå från mig själv och jag har medvetet förändrat mitt sätt att tänka så jag ser de små Bra skakerna (som mina vänner, att hunden är söt och gosig, illrarna busiga) istället för att låta tankarna dra ner mig djupare i någon deprition (Hunden har tuggat på möblerna när jag var ute, illrarna råkade nafsa lite hårt) Man kan välja att antingen se de små positiva detaljerna eller det negativt. Dock kräver det en stor del vilja att klara av att dra upp sig själv ur en deprition. Jag har gjort det både en och 10 ggr men det har nog mer att göra med mitt val av liv och min vilja. Jag ger mig inte i första taget.

Det har hänt många gånger att jag med ren vilja jag fått ändra mitt synsätt och därmed har jag blivit en gladare och, på nått sätt, en lyckligare person. För övrigt så säger jag inte åt andra hur de ska leva sitt liv, jag säger bara att så här har jag gjort och jag har råkat på några nitar men i det stora hela mår jag bättre nu.Glad

Allt är beroende på hur man väljer att se det. Visst livet är ett helvete men man kan leva och vara glad trots att man inte har pengar, mat eller någonstans att bo... allt beror på hur man väljer att tänka.

Mvh
Sayuri

Anmäl
2009-11-26 20:38 #5 av: Maria

Jag vill inte märka ord här men det är skillnad på att vara nere på grund av en depression än att vara allmänt negativ, ledsen eller "låg".

Depression är en sjukdom.

/Maria

Anmäl
2009-11-26 21:38 #6 av: sayuri

#5 Och vad säger att jag inte kan lida av deprition? Jag väljer själv hur mycket av mitt privatliv och min person som jag vill ska stå på en sida och som jag sa, detta gäller för MIG, singular, EN PERSON, inte tusen utan detta är mitt val, mitt liv och även mitt sätt att leva. MITT VAL! JAG har MEDVETET valt bort ett liv som jag mådde dåligt av förr, för ett liv som jag mår bra av och som jag vill leva.

Jag tycker att det är rent smaklöst av dig att förolämpa mig så ordentligt som att påstå att jag inte vet vad jag talar om när jag tydligt skrev ut att detta endast är en egen uppfattning och ingenting som jag säger att andra gör eller håller med om. Du har ingen aning om vad jag har gått igenom...smaklöst rent ut sagt.

För att citera det jag skrev: "Jag kan bara utgå från mig själv och JAG HAR MEDVETET förändrat MITT sätt att tänka så att JAG ser de små Bra sakerna" osv.

Var någonstans står det i min kommentar att den är generellt menad? Jag har tydligt skrivit ut att det endast gäller MIG och ingen annan.

---

(DÄR tappade jag mitt humör ordentligt! Så jag får censurera mig själv för en medarbetare ska inte visa på dåligt uppförande men det är nära... *Morr*

ha de)

Anmäl
2009-11-26 22:17 #7 av: Maria

#6 Om du tar och lugnar ner dig lite nu så kan jag förklara att det jag skrev var riktat lite allmänt till alla så att säga.

Eftersom jag arbetar inom psykiatrin och själv har ett eget liv med erfarenheter som jag heller inte vill dela med mig av så förstår jag dig.

Depression är en sjukdom och många människor har förmågan att tycka att dessa sjuka "bara ska rycka upp sig" och det är inte så enkelt. Är man nere i en djup depression så kan man inte bara tänka sig ur den. Man kan rentav bli helt katatonisk.

Alla människor fungerar däremot olika och depressioner kan vara av olika karaktär och det gäller att hitta sin egen väg men oftast behöver man professionell hjälp.

Jag tycker inte att jag har förolämpat just dig då jag riktade mig till alla så du kan sluta morraFlört

Du har heller ingen aning om vad jag har gått igenom.

/Maria

Anmäl
2009-11-27 00:44 #8 av: sayuri

#7 Jag är lugn. Jag tyckte dock att det riktades mot mig och eftersom du inte skrev att det inte var riktat till mig så tog jag det som att det helt enkelt var det. Sen har jag en dålig dag, sånt som händer. Men då det inte var riktat mot mig så är det hela löst. Tyvärr är det ju lätt att man misstolkar saker men ingen större skada skedd, en dålig dag kan alla ha...även jag som alltid försöker vara glad.

i övrigt ...

Det jag ville få fram med min text var egentligen att jag har försökt skapa min egen lycka istället för att nöja mig med något sämre. Det finns ingen anledning till att man tvunget måste ha ett tråkigt jobb eller må dåligt, man kan (om man vill) skapa sin egen lycka.

Anmäl
2009-11-27 11:19 #9 av: Maria

#8 Jag förstår vad du menar och jag håller med dig. Vi har ett slags eget ansvar för våra liv också och det du gör genom att försöka vara positiv är något alla skulle ha glädje av att "lära sig".Glad

Vad jag egentligen ville komma fram till är att människor ofta tar för lätt på depression och jämför det med att bara vara lite nedstämd. Så jag ville bara försvara ett tillstånd som faktiskt är så sjukligt att man inte kan se ljusglimtarna.

Nog om detta.

Jag tror också att lycka har inget att göra med pengar eller hälsa för den delen heller. Jag har exempel på människor som (enligt mig) lider av stor ohälsa men upplever sig i stort sett lyckliga ändå och är fortfarande nyfikna på livet.

Pengar kan köpa trygghet men inte lycka. Kanske har man större möjligheter att bli lycklig med den trygghet pengar ger men jag tror att man är ytterst ansvarig själv.

/Maria

Anmäl
2009-11-27 15:34 #10 av: Bayliz

#8 jag kan hålla med dig om att man kan skapa sin egen lycka om man vill.

Anmäl
2009-11-28 17:39 #11 av: [Franko]

Lyckorus kan man få korta stunder lite då och då. men en glad människa som är nöjd med sitt liv då klarar man sig inte på bara att solen skiner och man äter nåt gott. för att va glad människa så måste man jobba också.  jag håller med i typ allt det bumbleboo skrev i #1.

Anmäl
2009-11-29 18:35 #12 av: sayuri

#11 Det beror nog på vem man är, vi är alla olika och jag tror att lycka och glädje är lika personligt och varierande som allt annat och är helt beroende på vem man är, hur man vuxit upp och vad man har för personlighet. Det är lite som en dominoeffekt, en sak drar den andre med sig. Fast det var bara en bild jag fick nu när jag funderade kring det sådär mellan allt annat.

Anmäl
2009-11-29 19:11 #13 av: [Franko]

Alltså man ska ju inte va för negativ ...det finns ju både negativa och posetiva saker här i livet, allt är inte dåligt och allt är inte bara frid och fröjd & himmelriket heller. (man ska inte ba vifta bort tex ifall man tror att nån försöker jävlas ...det behöver inte va inbillning ...alla är faktiskt inte snäll o välment mot alla) Man måste se hur saker ÄR -så man vet hur man ska reagera på det.

vissa saker som man tänker & tycker att man ser som kan låta som negativa ord när man försöker säga det högt - kan va sånt som hjälper en frammåt.  Men ..saker som inte är helt sant eller som bara gör att du bromsas o mår dåligt av, -såna tankar kan man ju ta bort!

Anmäl
2009-11-29 19:24 #14 av: sayuri

Jag kanske glömmer att att tänka så för jag är så van vid att tänka negativt, att allt går åt helveta ett jag inte kan tänka på annat sätt än att allt blir bra i slutändan för annars skulle det negativa ta över. Men allt är ju olika för alla.

Anmäl
2009-12-07 14:02 #15 av: [Franko]

Självkänsla + Självförtroende = lycka

Anmäl
2009-12-07 18:11 #16 av: sayuri

Med den ekvationen skulle jag garanterat inte få ihop det för jag måste skapa min lycka utan mitt självförtroende som jag just nu lämnat in på lagning.

Man kan vara lycklig även utan bra själförtroende men det hjälper onekligen att ha ett stabilt självförtroende men i brist på ovan nämnda så får man ta vad man har och vara så glad och lycklig man kan för stunden.

Anmäl
2009-12-07 18:19 #17 av: Maria

#15 Jag håller nog heller inte med om detta...

/Maria

Anmäl
2009-12-10 17:43 #18 av: [Franko]

Jag menade (i #15) : Ju mer man har av båda destu mer nöjd känner man sig nog över sitt liv. Menade inte att man måste va helt olycklig för man har brist på nåt av dom. Jag uttryckte mig dåligt!

Anmäl
2009-12-11 02:45 #19 av: sayuri

Kan nog stämma. Det är inte omöjligt iaf men jag måste nog fundera lite innan jag försöker mig på några djupare funderingar kring det. Men jag tror inte du är helt fel ute nu när jag hänger med lite mer i vad du menade.

Anmäl
2009-12-28 18:29 #20 av: [Franko]

Kom på en till sak om orden "tänka posetivt"

jag tycker inte heller man ska tänka posetivt om exakt allt det man själv eller sitt gäng gör & ha gjort. Tänka jag/vårat gäng har aldrig fel ..så därför är det ju andra som har fel.  Att man försvarar allt det man gör o allt man har gjort (även om man ser att det vart fel). Men förståss ..inte heller det tvätromma ...jag/vi är dom som alltid har fel.

ville ba säga det.

Anmäl
2009-12-29 04:46 #21 av: AnneN

#20 Fast man kan ju tänka possitiv genom att tänka att "Okej det där gjorde jag fel, men jag lärde mig något av det iallafall"

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-12-29 17:23 #22 av: [Franko]

Ja!

Anmäl
2010-03-31 18:52 #23 av: [Evangeline90]

Jag tror att lycka är något man måste lära sig att skapa själv. Lyckan kommer innifrån inte utifrån som många kanske tror. Jag trodde när jag var yngre att lycka var något man upplevde bara ibland av vissa positiva händelser i livet. Men jag har ändrat uppfattning om det. Även i den grå vardagen kan man känna lycka och vara glad. Och för att uppnå det måste man jobba innifrån, förändra sig själv, sin syn på livet och på sitt eget liv. alla kan bli lyckliga, men vissa har personligheter som gör det mycket enklare för dem att upptäcka och se det positiva i mycket som händer i vardagen och i livet. Men alla har förmågan att förändra sitt tankesätt och sin förhållning till livet.

Det viktigaste för att uppnå lycka tror jag ändå är, förutom det jag nyss skrev, att leva i nuet! Och jag tror att alla är väl medvetna om det och vet vad det innebär. Att leva här och nu och inte oroa sig för morgondagen. Ta dagen som den kommer. Det kanske är svårt, men man måste försöka.Glad

Anmäl
2010-03-31 18:56 #24 av: Maria

#23 Jag håller med digGlad

/Maria

Anmäl
2010-04-12 15:09 #25 av: [Franko]

Ja, lycka måste var o en finna för sig själv. ingen kan säga till nån annan "det här ska du bli lycklig av", det finner man själv. Jag vet inte -kanske har jag sagt nåt annat förut, men egentligen är det SÅHÄR jag tycker, man måste finna det alldeles själv. 

Anmäl
2010-04-12 17:38 #26 av: rolnor

Jag tror att det är betydligt enklare att uppleva lycka och njuta av livet om man fått mycket kärlek som barn, MEN det går att reparera en mindre kärleksfull barndom, som John Lennon sa "Det är aldrig för sent att ha en lycklig barndom" Jag skulle dock vilja lägga till att detta är SKITSVÅRT!

Anmäl
2010-05-08 00:20 #27 av: Robken65

Jag trodde lycka var att ha en familj, en som man älskade..barn o s v. Men när nu detta raserade...

Så börjar man undra..

Ja. vad är lycka egentligen ?

Det är nog upp till var och en att definiera...

Jag tror att lycka är kärlek, acceptans och förlåtelse,,,och att leva i nuet.

Sen är jag nog en bit därifrån..tyvärr.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.