01 ALLMÄNT

"Det ordnar sig"

2009-11-29 19:38 #0 av: [Franko]

"Det ordnar sig" vad betyder dessa ord för dig?

Betyder det "någon annan ordnar det", eller detyder det ungefär: "Jag eller nån annan ordnar det nån gång (behöver inte oroa mig så mycket över det exakt nu)" ?

Anmäl
2009-11-29 22:19 #1 av: Maria

Jag säger ofta numera att "det ordnar sig" och det är på grund av erfarenheten att saker och ting faktiskt brukar ordna sig.

Det blir inte alltid som man tänkt sig eller önskat men det blir på ett annat sätt och ibland kan det t.om vara bättre.

/Maria

Anmäl
2009-11-29 22:54 #2 av: annaelfie

hela min livsfilosofi går nästan ut på  just det, att tänka ' Det ordnar sig'. Jag har en väldigt lat inställning till det mesta och lägger aldrig ner så mycket tid som jag kanske borde på saker och ting. Och faktum är att allting faktist alltid ordnar sig för mig, på ett eller annat sätt. det finns liksom alltid en annan utväg i 'problemet' som jag vet kommer komma fram förr eller senare. Jag går just nu bara runt och väntar på att det 'inte ska ordna sig' så att jag kan få ta lite konsekvenser och lära mig något!

Anmäl
2009-12-01 02:58 #3 av: sayuri

Jag tänker lite, eller nog ganska mycket som så: Tänk positivt, det kan bli värre men tänk positivt och gräv för fan inte ner dig i skiten utan se uppåt och leta efter möjliga lösningar!

Typ. Jag har inte råd att begå misstaget och slappna av utan måste konstant tänka positivt och leta efter lösningar på alla problem eller utmaningar jag får i mitt liv.

Anmäl
2009-12-01 22:58 #4 av: cirrun

Jag har någonstans i botten av sinnenas värld en grund tanke att : 'det ordnar sig', på samma sätt som när man tycker att vad än jag gör så blir det som det blir

(var det  fatalist tråden som detta manglades)

och andra sidan försöker jag emellanåt agera ifall det skulle kanske hjälpa - 'om jag inte gör nåt så är katastrofen här'

(psykolog skulle kanske stämpla sånt lite bipolärt Rynkar på näsanSkrattande)

"Optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar medans pessimisten fruktar att det är sant "

J.B. Capell

Anmäl
2009-12-02 16:13 #5 av: [Franko]

Jagbörjade tänka på en sak som jag läste i en tidning. det var nån som skrev att "dom där" som säger "det årdnar sig" dom tänker ju att andra ska årdna saker åt dom.   Men jag har då fått lära mig att "Igenting årdnar sig om inte jag årdnar det",skrev personen.

-Det tyckte jag att det stämde inte.  När jag tänker "Det årdnar sig" är för att lugna mig själv. slappna av lite. jag behöver inte försöka årdna allt i hela världen just nu. Jag tror inte att andra ska årdna saker åt mig ba för jag säger så.

Anmäl
2009-12-02 16:15 #6 av: Maria

#5 Jag håller med dig. Det är som ett slags "mantra" man säger till sig själv utan att lägga större vikt vid vem eller vad som ska ordna det.

/Maria

Anmäl
2009-12-02 19:46 #7 av: sayuri

#5 Det är lite som att man tar en sak i taget och allt kommer lösa sig i slutändan bara man tar det lite lugnt, andas och inte får panik i onödan.

Anmäl
2009-12-06 18:14 #8 av: [Franko]

Orden "ta en sak i taget" tycker jag man kan tolka lite olika också. Vissa säger jag är inte en sån som tar en sak i taget. men alltså jag tycker att det går ju inte att göra allt i hela världen samtidigt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.