01 ALLMÄNT

Vad har du lärt dig idag?

2009-11-23 23:29 #0 av: vimes

Man brukar ju säga att man lär sig något nytt varje dag. Det är säkert sant. Men frågan är om man vet att man lärt sig något?

Så i all enkelhet: vad har du lärt dig idag?

Anmäl
2009-11-23 23:30 #1 av: vimes

Idag har det varit ösregn över Västerås, och jag har lärt mig att det heter "monsun" och inte "monsum".

Anmäl
2009-11-24 15:24 #2 av: Maria

Jag har äntligen (idag, ny dag) förhoppningsvis fattat vad semikolon är och när man använder det.

/Maria

Anmäl
2009-11-24 18:07 #3 av: Hennum

vilka bra saker ni lärt er! :D

jag får nog fundera ett tag på vad jag lärt mig.

Anmäl
2009-11-25 10:16 #4 av: vimes

#2: Hur man ska använda semikolon är något jag brukar lära mig med jämna mellanrum...!

Anmäl
2009-11-25 13:19 #5 av: Maria

#4Glad

/Maria

Anmäl
2009-11-25 21:05 #6 av: Hennum

jag vet inte vad jag lärt mig idag heller.

igår fick jag en utmaning i att ta kritik då vi hade seminarium kring våra paper som vi skrivit. helt säkert lärde jag mig något där.

Anmäl
2009-11-26 17:58 #7 av: KitoBonito

Idag har jag lärt mig att Emla fungerar mycket bra.

Och det är sant så svårt det är att komma ihåg vad man lär sig!

Anmäl
2009-11-26 22:52 #8 av: Hennum

Ja, det har jag lärt mig, att det är svårt att komma ihåg vad man lär sig. :P

finns det några fler som lärt sig något? :D

Anmäl
2009-11-27 11:40 #9 av: Maria

Idag har jag lärt mig ett nytt helt meningslöst ord. "Kokarder" Det är inte ens ett vackert ordObestämd

(Om någon vill veta så är det en prisrosett man vinner i tvälingar med företrädesvis djur) Jag som "bara" har huskatter...

/Maria

Anmäl
2009-11-27 16:52 #10 av: KitoBonito

Idag har jag lärt mig vad "Kokarder" är ;D

Och jag har lärt mig att Marabous nya choklad "Vinter" är god.

Och idag har jag kommit underfund med att jag lärt mig äta tomater - i alla fall såna som varit i ugn! :P

Jag har lärt mig att det inte är gott att skölja munnen med munskölj om man inte borstat tänderna innan.

Det är nog det vettigaste jag kan komma på. ;)

Anmäl
2009-11-28 16:00 #11 av: dolfen

Inte lärt mig, men återupplevt att det är svårt för människor att ändra sig.

Anmäl
2009-11-28 16:59 #12 av: Freke

Lärt idag: Att döden är och kan vara en befrielse, för den som har smärta och för oss som står brevid och ser smärtan..

(morsan gick bort idag... )

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anmäl
2009-11-28 17:03 #13 av: Maria

#12 Förstår dina tankar och visst kan döden vara en befrielse för alla inblandade men det är ändå en omtumlande händelse när någon nära går bort.

Hoppas att ni kan få en fin jul i alla fall...

/Maria

Anmäl
2009-11-28 17:43 #14 av: [Franko]

#11 Ja, det är svårt att ändra på andra.  alla går den väg dom tror är den rätta.

Anmäl
2009-11-28 22:54 #15 av: Hennum

usch, jag beklagar hela situationen, freke. :( Både att hon är borta och att hon hade så ont.

bättre när föreläsningarna kommer igång, då lär jag mig mycket mer :P

Anmäl
2009-11-29 19:00 #16 av: [Franko]

Jag beklagar också Freke. men skönt att lidandet är över för hon iallafall.

Anmäl
2009-11-29 20:11 #17 av: Freke

Lärt idag!

Att jag har ett par vänner som är mer än andra!

Citat ifrån min FB:

Hmm. Skum känsla det här?? Nu när det är lugnt och tyst? Så börjar jag tänka på att man rent av kommer sakna morsans J-la tjat?!

Olle: Hon tar bara en paus. Så småningom kommer hon att tjata på dig igen. take care!

Tack Olle, du gav mig dagens leende

Olle: För att inte tala om hur din mamma ler i Valhall...

Olle gav mig den sparken i häcken som jag behövde idag, för att kunna le idag med.. Så skönt med polare som har samma tankar och är på samma våglängd som en annan!

Hälsn. Freke

Anmäl
2009-12-02 16:50 #18 av: [Franko]

Jag tycker det är svårt å säga vad man har lärt sig just idag. Men visst lär man sig nya små o stora saker helatin. Oftast kan man se det senare -vad man har lärt sig. Tex här inne på Ifocus filosofi lär man sig väl nya saker då man pratar med varran.

Anmäl
2009-12-02 17:30 #19 av: Hennum

usch, idag borde jag ha lärt mig saker så det räcker och blir över. har haft en massa föreläsningar och är helt slut i huvudet.

men man får ju se vad som fastnar i längden. vilken av all kunskap man får inmatad som man gör till en del av sig själv.

håller med dig franko, ofta kan man se det senare.

Anmäl
2009-12-03 01:03 #20 av: Freke

Har idagt åter upplevt att hur mycket sprit man än druckit genom åren så har jag insett att jag kan bli onykter och av känsla kommer morgondagen inte att bli rolig... hihi

Hälsn. Freke

Anmäl
2009-12-03 01:13 #21 av: vimes

Idag (igår faktiskt) har jag lärt mig att man fortfarande kör dokusåpan Farmen i Norge.

Det fick mig att tänka på att det är ganska skönt att vi i Sverige har tröttnat ganska mycket på dokusåpor.

Anmäl
2009-12-04 18:31 #22 av: Hennum

hehe, dokusåpor ja. min grannes kompis berättade att han tycker lika mycket om finkultur som dokusåpor. Han koller hellre på dokusåpor än på några serier i stil med heroes. Antagligen är det väl lika dåligt vilket som, men jag föredrar heroes. :P

jag har lärt mig att jag inte är så bra på att skriva som folk har försökt få mig att tro ibland. upptäckte det efter ett paper som var ganska förskräckligt.

Anmäl
2009-12-05 02:34 #23 av: sayuri

Att folk vägrar acceptera att någon kan vara lycklig när de är smala så de tvingar dem att äta för att De själva ska må bra. Individens egen önskan tas det ingen hänsyn till

Anmäl
2009-12-06 01:20 #24 av: Freke

Varifrån ordet Sabotage kommer ifrån och varför!

Att det kommer ifrån franskas sabot (träsko) då arbetarna kastade sina skor på/i vävstolarna under industralismens intåg!

Hälsn. Freke

Anmäl
2009-12-06 10:00 #25 av: Maria

#24 Va!!! Då har jag också lärt mig något nyttFlört

/Maria

Anmäl
2009-12-06 17:08 #26 av: sayuri

jag har lärt mig att ibland betalar sig tålamodet bättre än man kunnat ana!

Anmäl
2009-12-08 21:00 #27 av: cirrun

har kommit på att om jag oroar mig för morgondagen för mycke idag är det samma som att denna dagen har försvunnit ;( eller jag har inte nån glädje av dagen och trista dagar är dömda att förintas

Anmäl
2009-12-08 21:10 #28 av: Freke

#27 Gyllene ordspråk:

Lär av gårdagen, lev idag och skörda frukterna av ditt levene imorgon!

Hälsn. Freke

Anmäl
2009-12-08 21:29 #29 av: LenaR

Jag har lärt mej att om veken i ett värmeljus kommer i kontakt med metallen, så kan den bli så het så alltihop övertänds, och man får en eldkvast ur ljuslyktan.

Det var inget som hände som tur var, bara allmän information!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Anmäl
2009-12-08 22:18 #30 av: cirrun

Skrattande#28 den var bra aforism att minnas Glad, jag hade kanske den i bakhuvudet när jag faktiskt har saker att oroa mig för imorgon :-(

nu lärde jag mig också att allt skall man lära sig om o om igen, upprepning är kunskapens källa Flört

#29 bäst att inte 'tända ljusen i både ändarna' Skrattande,

tur du hadde,  jag skall tänka på detta när jag använder värmeljus i en lykta som har metalldelar, borde kanske sätta dit en fat/glas med vatten

Anmäl
2009-12-09 03:07 #31 av: AnneN

#29 Tack då har jag fått lära mig nått nytt idag Glad

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-12-09 14:01 #32 av: KitoBonito

Jag har lärt mig att en Rubiks kub var svårare än jag trodde! Även om jag kommit på hur det ska se ut. xI *arbetar på*

Anmäl
2009-12-09 20:10 #33 av: Hennum

jag har lärt mig var ordet plit kommer från.

Det är en slags kort värja, som användes av poliser och fångvaktare. Länge leve wikipedia! ^^

Anmäl
2009-12-09 22:51 #34 av: LenaR

#33 Ooh, den var ny för mig också!

Det mesta jag lär mej om dagarna har med lera att göra så det jag har lärt mej idag är nog helt ointressant för er... Men jag har lärt mej precis hur torra porslinsfat ska vara för att man ska kunna rispa upp dem till bra vitlöksrivare. Det ni!

Anmäl
2009-12-10 15:35 #35 av: Crest

Idag har jag lärt mej att de är kul att vara på nobelfest ^^ :o hihi

Anmäl
2009-12-10 15:49 #36 av: AnneN

#35 Åhå, det kan du gärna få berätta mer om för oss som aldrig vart där Glad

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-12-10 16:20 #37 av: Crest

#36 Det är nån grej vi har i skolan, alla har fått göra var sitt nobelarbete, och så fick man ett pris om man vann x)

Men om jag ska vara lite mer seriös så har jag väl lärt mej, ehm, kommer faktiskt inte på nåt, vi har inte haft några vanliga lektioner idag :o

Anmäl
2009-12-10 17:13 #38 av: sayuri

Att svin kan vara rent livsfarliga och man ska passa sig för att trilla ihop bland dem. Intressant att dikutera dels svins (vilda som tama) beteenden och naturliga instinkter samt även veganism och vilken typ av kött man borde välja om man nu måste ha kött. Intressant debatt som gav mig många tankenötter att knäcka.

Anmäl
2009-12-10 21:43 #39 av: Hennum

ja, grisar har många intressanta beteenden för sig. inte så mycket som andra djur man brukar ha. Hästar, kor, får och getter är ju ganska lika ändå. Dom går och äter gräs, punkt. Grisar är lite mer komplicerade. :P jag har i alla fall aldrig sett en ko som bygger bo, utom möjligtvis Mamma Mu när hon bygger en koja i trädet osv. ^^

Idag lärde jag mig att man inte ska flytta över katter utomhus utan inomhus, för de kan smita. Jag lärde mig även att man ska vara supernoga med att kolla så att transportburen är stängd, och alltid hålla för dörren för säkerhets skull. Rent teoretiskt visste jag det innan, men sällan sätter sig saker i huvudet förrän man gjort fel ett antal gånger. Learning by doing antar jag :)

Anmäl
2009-12-11 13:46 #40 av: KitoBonito

Jag har lärt mig att det kan löna sig rejält att plugga till tentorna ...

Jag har ännu en gång lärt mig att lack på självdiciplin är något av den svåraste egenskap att ändra hos mig.

Jag har lärt mig att det inte hjälper att sura och gnälla men jag VILL det! Jag vill till mamma.. *gnäller*

Anmäl
2009-12-13 00:48 #41 av: sayuri

Nästan alla sår läker, även de djupa mentala kan läka efter mycket tålamod.

Anmäl
2009-12-13 11:56 #42 av: Freke

Dagens lärdom, dagen efter kvällen före kan vara tung.

Hälsn. Freke

Anmäl
2009-12-13 11:58 #43 av: Maria

#42 Haha, ja det har man lärt sig några gånger för mycketRynkar på näsan

/Maria

Anmäl
2009-12-13 22:13 #44 av: LenaR

#43 Vissa saker måste man traggla om och om igen för att de ska gå in... Tungan ute

Anmäl
2009-12-13 23:12 #45 av: Freke

#43,44 Vissa saker har man ingen lust att lära av...
Eller så är det så att man måste påminna sig om det om å om igen, för att sen glömma bort det och börja om..

Hälsn. Freke

Anmäl
2009-12-14 00:27 #46 av: LenaR

#45 Det är också nyttigt att ifrågasätta sina empiriska erfarenheter - var det verkligen kvällen före som åstadkom dagen efter? Var det inte fullmånen? Eller lågtrycket? Eller räkorna? Eller de höga klackarna?

Det kanske var en allergisk reaktion mot läppstiftet??

Enda sättet att vara säker är att upprepa experimentet och ändra en variabel i taget.... Sånt tar tid! För att vara helt säker bör man säkert upprepa proceduren uppåt hundra gånger, eller mer ändå.

Då först kan man kanske isolera den egentliga orsaken till (på)verkan!

Anmäl
2009-12-14 02:40 #47 av: Freke

#46 Hmm.. En tanke.. värd att provas, men som alltid är problemet efter ett tag att man glömmer bort vad man testat eller inte testat att ta bort eller lägga till..

Det som jag vet per definition är att den där sista, oavsett vad det är??

Är aldrig konsekvent, den byter plats allt som oftast och inträffar på de mest besynnerliga ställen och tillfällen?? Förstår inte alls varför den inte kan vara på samma plats var gång???

Skumt är det

Hälsn. Freke

Anmäl
2009-12-14 13:57 #48 av: LenaR

#47 Och har man slarvat med labbanteckningarna är det bara att börja om från scratch igen... Mycket arbete blir det! Oskyldig

Anmäl
2009-12-14 14:00 #49 av: Maria

#46 Räkorna och fullmånen låter bra...

/Maria

Anmäl
2009-12-14 23:55 #50 av: Freke

Att även om det inte finns dåligt väder utan bara dåliga kläder, så är det jävligt kallt..

Hälsn. Freke

Anmäl
2009-12-23 22:51 #51 av: Freke

att det finns något som heter julfrid och lugn.Glad

Hälsn. Freke

Anmäl
2009-12-23 23:59 #52 av: cirrun

#51 att det finns dom som kommit på det Flört

Anmäl
2009-12-24 01:08 #53 av: Hennum

jag har lärt mig att det finns folk som tror på det  (julfrid alltså)Tungan ute 

nä, skoja bara. ^^

jag har lärt mig att göra redningar.

Anmäl
2009-12-28 02:40 #54 av: NiklasEri

Vilken intressant tråd ^^ (hmm... kallas det "tråd" här på iFokus?)

Idag har jag lärt mig tålamod.

Igår lärde jag mig.. Nej, det var svårt att komma ihåg :P Lärde mig säkert tålamod då också, haha.

Anmäl
2009-12-30 01:27 #55 av: Hennum

japp. det kallas tråd. :)

Jag har lärt mig att om jag har en viktig tid att passa, och är ute i god tid, och känner mig trött, så ska jag inte gå hem för då går jag bara och lägger mig och sover och missar det viktiga. Utan jag ska göra som pappa tipsade mig om, att jag är ute, sitter på en bänk eller tar en promenad. Hoppas jag kan införliva denna nya kunskap ordentligt oxå, så jag lever efter det. :P

Anmäl
2010-01-13 20:15 #56 av: rolnor

Jag har lärt mej att man läker efter att man blivit kränkt, det tar ett par dar (ibland betydligt mer...), men sen kan man andas frisk luft igen, HÄRLIGT!!

"Det onda har vingar, men det goda tar sig fram med snigelfart." -Voltaire.

Anmäl
2010-01-13 20:26 #57 av: Maria

Jag har lärt mig ett roligt "ordspråk"

"Dumma människor har bara otur när dom tänker"Glad

/Maria

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.