01 ALLMÄNT

Självkänsla och självförtroende

2009-11-09 19:51 #0 av: [Franko]

Vad är skillnaden på självkänsla och självförtroende tycker du?  Finns det olika åsikter om vad dom orden betyder?

Anmäl
2009-11-09 21:00 #1 av: vimes

Det går helt klart att problematisera de här två begreppen, men terapeuter och annat löst folk brukar väl särskilja de ungefär på det här sättet:

Självförtroende: "Jag är jättesmart och duktig, och kommer lyckas bra på provet." Förtroende till din förmåga.

Självkänsla: "Jag kanske inte kommer att lyckas på provet, men det gör inget, jag är trygg och nöjd med mig själv ändå." Känsla för dig själv.

Jag tycker egentligen inte att skillnaden är så självklar i realiteten, men jag antar att det finns en viktig terapeutisk poäng att göra på att fokusera på självkänslan (att uppskatta sig själv för den man är) istället för att bara se till ens resultat.

Anmäl
2009-11-09 22:32 #2 av: Maria

Om man ska värdera "egenskaperna" så värderar jag självkänsla högre än självförtroendeFlört när det gäller just mig själv...

/Maria

Anmäl
2009-11-12 16:07 #3 av: NiklasEri

Självförtroende kan vara bra för att klara av en ansträngning, eller utmaning. Självkänsla är nog något mer grundläggande, en nöjdhet med sig själv.

Jag värderar nog självkänsla högre, men självförtroende kan vara bra ibland. Till exempel om man ska springa 1000 meter. Då kan man peppa sig själv genom att medvetet tänka: "Kom igen nu, det här klarar jag! Det är inga problem." Klarar man sen inte dom där 1000 metrarna, kan självkänslan komma in och ge en trygghet att: "Det är ingen fara, jag duger i alla fall."

Var väl lite det här vimes var inne på.

Anmäl
2009-11-13 23:04 #4 av: [Franko]

Jag tycker självkänsla verkar skitbra!

men ...kan man ha självkänsla utan att ha självförtroende? Dom som har självkänsla har väl också självförtroende?

Anmäl
2009-11-14 17:15 #5 av: NiklasEri

Jag tror att självförtroende och självkänsla hänger ganska mycket ihop. Självkänsla föder nog ett gott självförtroende, och ett gott självförtroende kan nog föda självkänsla.

Finns det ett negativt typ av självförtroende?

Anmäl
2009-11-14 17:43 #6 av: dolfen

Självförtroende utan självkännedom är ett grundlöst självförtroende.

Självkännedom krävs också för en sanningsenlig självkänsla.

Eller?

Anmäl
2009-11-15 14:02 #7 av: NiklasEri

Det ligger nog något i det.

Ett bra sätt att få självkännedom tror jag är att se på sig själv utan kommentar. Att bara titta, och försöka förstå vem man är.

Anmäl
2009-11-16 19:03 #8 av: [Franko]

Självförtroende utan självkänsla kan man väl ha. Det är väl då man vet att man klarar av allt, men... ifall man inte skulle klara av en sak -då börjar man må skitilla och tycka man är värdelös.

Självkänsla tänker jag att det är ungefär såhär: Ifall man inte känner nån uppmuntran från andra för nånting du gör tex en ide om något du gör ..så gör den med självkänsla det  ändå för den tror på sin ide. Med andra ord ..en person som inte följer gruppen. En person med självkänsla är en person som kan säga: "Jag vet inte", & känner sig nöjd med sig själv ändå. En person med självkänsla är inte rädd för ifrågasättanden & kritik. Man accepterar sig själv som man är. En person som inte har behov av att skada en annan.

Jag tror att någon som har dålig självkänsla men som tror den har det ...kan ha en lite annorlunda tolkning av vad självkänsla är än någon som har självkänsla och vet det. ..Därför tror jag det finns olika tolkningar av vad självkänsla är.

Anmäl
2009-11-16 23:20 #9 av: cirrun

självkänsla/självförtroende har visst mycket med omgivningen att göra, men en som är inåtvänd och asocial kan också ha realistisk/orealistisk bild av sig själv

(en eremit har någ lättare att acceptera sina kortakommande, blir inte så besviken som den som har behov att få omgivningens uppmuntran)

Obestämd

Anmäl
2009-11-18 18:36 #10 av: Hennum

En intressant sak som en föreläsare sa på en föreläsning nyligen var att brist på självförtroende leder till svårare konsekvenser i ens liv. Man försöker sig kanske inte på saker för man tror inte man kommer klara det, man tar inte chanser och lyckas därför aldrig.

Dålig självkänsla kan man ha, men ändå på något vis intala sig att man kan och därför ändå lyckas med saker. Han tog sig själv som exempel. En man från arbetarklassen, hade alltid blivit klappad på huvudet för han skulle ju aldrig kunna bli något. Nu är han... professor? eller något, minns inte vad. Nåja, en högt uppsatt snubbe i den akademiska världen och många lyssnar på honom osv, har respekt. Men allra innerst inne tänker han att han inte har där och göra och bara väntar på att någon ska komma på att han är "falsk".

Anmäl
2009-11-19 13:58 #11 av: [Franko]

Kanske också det kan va såhär: vissa har kanske självkänsla men inte självförtroende

Men ...man behöver både självkänsla & självförtroende för att må bra

?

Anmäl
2009-11-19 15:01 #12 av: Hennum

ja, det tror jag med, att man behöver både för att må riktigt bra. Men samtidigt tror jag man kan må ganska bra ändå.

dessutom så är det ofta så att det kanske mer handlar om grader av självkänsla och självförtroende, och att man har det i olika situationer, än att man har det eller inte har det. Saker är ju aldrig svart och vitt, utan verkligheten är en gråskala.

jag har inte så bra självkänsla, och visst mår jag dåligt ibland, men jag mår ju bra oxå. det är mer komplext än antingen eller.

Anmäl
2009-11-22 19:46 #13 av: sayuri

Mina tankar som jag har just nu, kan va hur snea som helst men men

självkänsla : En känsla, någonting som inte är givet och kan bemsätras med logik utan är något mindre konstant och fast.

självförtroende: Är något som man har i olika grad och är helt beroende på sittuation, tillfälle och person.

Anmäl
2009-11-22 22:04 #14 av: cirrun

jag kan tänka mig att självkänsla är mindre konstant/fast,

men hur menar du att det kan bemästras med logik -  skall det underordnas på något sätt för dig?

Anmäl
2009-11-22 22:07 #15 av: sayuri

#14 Jag är systematisk och jag gillar inte saker som inte kan formas med logik, visst vissa saker är och förblir ologiska men jag gillar att kunna se logiken i dem även om jag inte kanförklara logiken som finns för den är svår att rama in med ord.

Anmäl
2009-11-24 18:09 #16 av: Hennum

jag tror självkänslan är ungefär samma i alla situationer, för den är mer grundläggande, men att självförtroendet är mer situationsbundet. dock tror jag att det kan vara svårt att bemästra självkänslan med logiken alltid. jag kan ju ha en känsla som rent logiskt inte stämmer, men känslan sitter där ju och kan påverka mig, kanske mer än vad logiken gör.

Anmäl
2009-11-26 18:12 #17 av: [Franko]

#12 Ja det är nog sant...att det handlar om grader

#9 Jag tror självförtroende har med omgivningen att göra...och självkänsla har å göra med att man ser sig själv/ lyssnar på sig själv ...är ärlig o sånt

#15 Somsagt det där med vad som är logik och inte logik det begriper jag mig inte på ...jag tror det handlar om ord ..men så tror visst inte andra (tex: om man inte kan rama in det med ord så är det väl inte logik, då är det väl känsla!?)...men ja ja (det är en annan tråd)

Anmäl
2009-12-10 18:03 #18 av: [Franko]

#9 Jag tror både personer med bra självförtroende & låg självkänsla, & personer med : bra självkänsla & lågt självförtroende har behov av att va omtyckt & känna sig cool ...men att det visar sig på olika sätt:

DEN MED SOCIALT SJÄLVFÖRTROENDE (men låg självkänsla) tänker på sociala konsekvenserna i dom flesta av sina han dlingar. Försöker visa sig duktig. Ska imponera. Gör sig cool osv. ..får bekräftelse & vänner men mår kanske ändå dåligt för den har så dålig självkänsla.

DEN MED BRA SJÄLVKÄNSLA (& dåligt  socialt självförtroende) lyssnar på sitt inre, kan urskilja olika känslor, vet vad den vill, & är inte oärlig med sina handlingar (med det viktigaste). Men har samtidigt ett behov av att va omtyckt & blir därför ledsen & vill tala ut eller skriva av sig . Men eftersom den har så dåligt sócialt självförtroende så blir den mer bromsad i livet.

Så tänker jag.

Anmäl
2009-12-11 02:51 #19 av: sayuri

#17 Logik är bara ett ord för mig som jag använder för mitt sätt att systematisera allting och få ett mer hanterbart format på allting. Det är någonting som folk kan rellatera mer till än om jag försöker ge dem en bild av hur jag ställer upp tankar och teorier i min skalle. Men det är utan tvekan bara ett begrepp som är helt beroende på vem man utgår från, tidsrymd och i vilket sammanhang som personen i fråga är i.

Anmäl
2009-12-24 00:58 #20 av: cirrun

#18 flesta människor har behov att känna sig omtyckta i möte med andra, men alla har inte förmågan

- antingen är dom distanslösa i sina kontakter eller alldeles för tillbakadragana

-distanslöshet visar sig t.e.x.  att dom ser inte att den andre börjar blir trött på sällskapet medans den tillbakadragen bjuder inte på sig alls och kanske bara väntar på att den andre pratar eller att den  går hellst snårt

-att man lyssnar sitt inre och kan urskilja olika känslor är för mig självkännedom och desto mer man gör det desto mer borde man väl ha sälvkänsla, men det har jag kanske missuppfattat -  för om en människa har från början fått för sig att flesta i sin omgivning tycker att den är misslyckat figur då kommer väl dom känslorna fram och inre rösten begräftar det också

-därför är det viktigt att få kunskap om alla människors otillräcknelikhet och allas lika värde för det, men att rollerna (i samhället) är alldrig givan för hela livet

Anmäl
2009-12-29 17:37 #21 av: [Franko]

Tycker du att det är givet att såna här personer har såna där tankar (-Åh nej, alla tycker jag är en misslyckad person. Åh, jag är så MISSLYCKAD) efterssom det enligt dig skulle ju du o vem som helst annars självklart ha det i en sån sits?           Det är inte så säkert att det är så! (eller kanske vissa har det ?)

Jag tycker iallafall inte att det handlar om att när man kan säga "för jag vet ju att jag inte är en misslyckad figur i andras ögon" som är det som ger en självkänsla.

Enligt mig Ifall man har dålig självkänsla, då hör man inte längre "självet". Då hör man istället en annan inre röst som säger "Du är värdelös och misslyckad om andra tycker du är misslyckad o värdelös".

Ifall man hör en sån röst så väljer man att göra saker som får andra att se dig som lyckad & värd nåt istället för å följa självet.     Självet som man inte längre kan höra. Man känner inte sig själv.

Enligt mig!

Men jag håller med dig om att Saker o ting kan ju faktiskt förändras.

Anmäl
2009-12-29 22:03 #22 av: cirrun

#21 jupp, visst är det en tröst att 'självet' får ibland för sig att lyfta på bröstet när man gjorde nåt bra som andra uppskattade (om dom visade detObestämd)

GOTT NYTT ÅR OCH BÄSTA FORTSÄTTNING 2010!

Anmäl
2009-12-31 18:44 #23 av: [Franko]

Gott nytt år !

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.