03.1 Etik & Moral

En värld i fred

2009-10-11 01:44 #0 av: Maja

Idag är världen full av krig och sjukdomar. Folk dör till höger och vänster, medelåldern i vissa länder är inte högre än 30-40 år, folk lever i svält..

Tänk er om ingenting av det "onda" skulle existera. Tänk er om vi skulle leva i en värld utan krig, där alla lever i harmoni med varandra. Där orden "svält" och "sjukdom" inte finns med i ordlistan.

Det skulle vara en perfekt värld. Eller..?

Visst vill vi väl alla att alla jordens invånare ska trivas och kunna leva med varandra utan problem, men tänk om allt skulle vara bra. Det skulle inte dröja länge innan jorden blev överbefolkad.. Det skulle inte dröja länge förrän ordet svält snart dykte upp i ordlistan eftersom fler människor kräver mer resurser..

Kan man alltså säga att krig, sjukdomar, svält och allt det där "onda" har en bra sida också? Vad tycker ni?

Anmäl
2009-10-11 01:45 #1 av: Maja

Nej, jag skulle inte säga att det är en "bra sida" direkt.. Usch, jag vet inte hur jag ska förklara..

Men förr eller senare skulle nog även den "perfekta världen" rasa och vi skulle inte klara av att hålla igång en underbar värld allt för länge. Men om det skulle gå så vore det ju underbart!

Anmäl
2009-10-11 02:10 #2 av: cirrun

jo då, jag tänker på att då skulle vi ha så mycke att utforska ute i rymden, vi skulle kunna flytta till andra stjärnsystem, andra underbara vyer skulle öppna sig för oss, det skulle inte saknas resurser för bättre vård eller lättare kommunikationsformer

Skrattande

jag ropar

Välkommen universum

Anmäl
2009-10-11 17:09 #3 av: AnneN

Jag tror det finns för och nackdelar med allt och det "perfekta" inte existerar eller ens kan existera för hur man än vrider och vänder på saker så finns det både fördelar och nackdelar med allt.

Man får försöka välja det där fördelarna väger tyngre än nackdelarna och där tror jag faktiskt att en värld utan krig har fördelar som väger tyngre än nackdelarna.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-10-12 01:49 #4 av: Hennum

Jag tror att en perfekt värld skulle inte bli överbefolkad eftersom överbefolkning leder till problem och då är världen inte perfekt längre så överbefolkning kan inte existera i en perfekt värld. Därför antar jag att människorna i en perfekt värld inte skulle göra fler barn än vad som får plats.

Så jag skulle vilja mena att det du beskriver ovan inte är en perfekt värld om människorna blir för många, vilket vi blir idag. Enda lösningen på våra problem är att bli färre och att förbruka mindre energi. Det kommer göra liven världen över mycket bättre.

Men eftersom människan inte är perfekt så kan kanske ingen perfekt värld finnas heller. Människor bråkar alltid, det kan vi inte sluta med, vi behöver bråka. Bråk blir gärna större. Lösningen är väl då att ha starka stater som kontrollerar och gör att ingen människans bråk med någon annan får bli så stort att det gör att någon annan skadas.

Anmäl
2009-10-20 13:15 #5 av: NiklasEri

Jag skulle vilja leva i en värld där allt är i balans. En sån värld är säkert möjlig. Det är nog upp till oss Glad

Anmäl
2009-10-26 21:33 #6 av: eggy

Det optimala kaos som vi befinner os i, från den minsta lilla molekylen, till gigantiska organiska"konstruktioner" (som korallrev, regnskogar, hav, sjöar ect. Är ett kaos, men med ett perfekt mönster. Som att allting redan är förutbestämmd. Om vi tänker os alla andra arter, förutom människan, lever de som perfektionister, därför att det är det enda sättet att överleva. Så snart något är gränsöverskridande, blir det kaos på riktigt! Då förstörs mönster och balanser.

Människan är den enda gränsöverskridande arten, därför kan vi alldrig hitta den perfekta balansen för os. Vi är med våra stora hjärnor;. girriga, onda, goda, uppofrande, stärka, svaga ect. i en oändlighet!Obestämd

Anmäl
2009-10-30 23:03 #7 av: cirrun

vi är bildade av molekyrer som allt annat och dom kommer att sprida oss längre än vi idag kan föreställa oss - - - -

'ursoppan' kommer att föra oss till oändligheten .............

SkrattandeCool 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.