03.1 Etik & Moral

Enbarnspolitik

2009-10-11 01:50 #0 av: Maja

I Kina finns det någonting som heter enbarnspolitik. Det innebär att man endast låter familjer få ha ett barn, för att försöka hindra att befolkningen ökar så fort.

Läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ettbarnspolitik

Vad tycker ni om detta? Är det rätt att sätta upp en sådan här lag? Hur skulle en sådan lag mötas i Sverige? I USA? I Indien?

Anmäl
2009-10-11 17:13 #1 av: AnneN

Säger som i tråden om en värld i fred, det finns för och nackdelar med allt, just detta med enbarnspolitik är jag inte så insatt i och har inte läst tillräckligt mycket om för att några direkta åsikter om.

Men jag tror att det finns en risk med det och den risken är att föräldrar väljer att bara behålla barn av det ena könet och får de ett barn med "fel" kön så adopteras det bort eller i värsta fall dödas.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-10-12 01:51 #2 av: Hennum

Jag tycker det är bra. Vi kan inte fortsätta såhär som vi gör nu, det är vansinne. Vi är för många människor på jorden, och vi har ingen annan. Så det är bara att anpassa sig, det som vi människor är så bra på.

För övrigt så ser jag inte det som en rättighet för en människa att få skaffa barn. Så man kan inte mena att "jag har rätt att skaffa så många barn jag vill" barnen ska man skaffa för deras skull, för att en människa ska få leva och vara lycklig. Våra kommande barn kommer inte vara lyckliga om de är för många i en överhettad värld. Så för barnens bästa ska vi inte skaffa för många.

Anmäl
2010-12-04 16:23 #3 av: mudrost

Nej i Sveriges fall vore enbarnspolitik folkmord snarare än miljötänk. Det måste förstås att en barnsligt idealistisk idé om att ett minskat befolkningsantal skulle ge fred på jorden är misslyckad.

Att jämföra med Kina är en helt annan femma. Kina hade redan från början en alltför stor befolkning både ur en ekonomiskt och socialt perspektiv. Så i Kinas fall är enbarnspolitik förståelig. I Sveriges har vi en underbefolkning och det är därför en enbarnspoltik skulle vara ondska både ur ett ekonomiskt och socialt, för att inte tala även ur ett etiskt perspektiv.

Enbarnspolitk skulle inte bara kränka den individuella friheten att välja utan skulle på sikt betyda både ekonomiskt och socialt självmord. Sverige liksom övriga Europa har redan en barnafödande under återhämtningsnivån (2,1 per kvinna) och att kombinera ett sådant scenario som enbarnspolitik med en alltför hög massinvandring. Vem som helst med en hjärna kan se vad detta skulle leda till. De europeiska folkens existens måste accepteras precis som alla andra folks. Enligt enbarnspoltikförespråkare gäller inte mänskliga rättigheter för europeer.

Anmäl
2010-12-04 17:26 #4 av: dolfen

I Kina får man ha fler än ett barn om man har en hög inkomst.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.