02.3 Språkfilosofi

Främlingsfientlighet

2009-09-25 02:34 #0 av: [GunillaR]

Vad kände eller tänkte du det första när du läste rubriken?

Om du nu tar en kopp te och sätter dig här en stund senare, då du gått och funderar på själva begreppet "Att vara främlingsfientlig"

Vem är främling?

Vem är fiende?

Var är jag främling och var är jag fiende?

Det finns mycket mera att prata om en just det ni tänkte när ni läste rubriken.

Min avsikt är att vi ska känna på ordet och fråga oss varför det har uppstått, och framförallt när det uppstod. När det uppstod hette det inte främligsfientlighet, men låt oss diskutera detta lite senare när frågeställningen landar.

Anmäl
2009-09-25 18:05 #1 av: Hennum

för mig innebär "fientlig" i ordet främlingsfientlig inte att det är någon som är en fiende, utan att man är ickevänlig mot främlingar, alltså fientlig. Det kan vara en skillnad på att vara en fiende och vara fientlig, tänker jag åtminstone just nu.

de man räknar som främlingar är väl de som avviker från ens egen grupp/grupper på olika sätt. Annan kultur, religion, utseende och annat som får personen som är främlingsfientlig att känna sig osäker och sådär.

Däremot räknar man inte in funktionshinder eller annorlunda sexuella läggningar i det här ordet, utan det är nog mer etnicitet det handlar om. Sedan kan man ju vara fientlig mot andra kategorier av människor som avviker från en själv.

Anmäl
2009-09-25 18:30 #2 av: [GunillaR]

# 1 - Detta är ett ord som användes väldigt ofta i media och olika debatter. Ordet i sig har fått en väldigt dålig klang eftersom det är väldigt starkt, utan någon nyans.

Jag möter ju dagligen främlingar på gator, torg och andra platser, så fort jag går utanför dörren. Eftersom jag inte känner dessa personer så är de ju främlingar för mig och jag är en främling för dem eftersom de inte känner mig. Men var ligger fientligheten?

Måste jag vara fientlig bara för att jag möter en främling? Nej, inte per automatik. En främling är för mig någon som jag inte känner. Om jag nu ska tala om mig som enskild person.

Vi spånar vidare........

Anmäl
2009-09-25 23:58 #3 av: Hennum

men då är du inte främlingsfientlig helt enkelt? Eller vilka främlingar är du fientlig mot?

Kan man göra skillnad på olika främlingar? Om de är från danmark eller irak?

En dansk är vanligtvis mindre främmande för en svensk, än vad en irakier är. Vilket är ganska naturligt. De flesta av oss har varit i Danmark men inte i Irak, Många av oss kanske känner en dansk men ingen irakier. Vi har hört fler varierande bilder av vad en dansk är än vad en irakier är via media. Osv. Så folk kan vara olika främmande för en själv.

Sedan kommer fientligheten, och den kanske inte är fullt så trevlig i mitt tycke. Att en människa kan vara fientlig mot någon bara för att de är väldigt främmande för en själv är väldigt obehagligt tycker jag.

Anmäl
2009-09-26 01:12 #4 av: [GunillaR]

Jag spånar vidare..........

Jag personligen är inte fientlig mot någon bara för att han/hon kommer från ett annat land. Det finns ingen anledning att vara fientlig enbart av detta skäl.

Men om vi ska gå över till gruppen och släppa personligheten. En grupp är en "enhet" och den som inte tillhör gruppen eller som inte är känd av gruppen är ju en främling. Så, varför skulle gruppen vara fientligt inställd till den som inte tillhör gruppen?

Det är ju för att gruppen känner sig hotad.

Och varför känner sig gruppen hotad?

Anmäl
2009-09-26 13:38 #5 av: Maria

Främlingsfientlighet kommer ur rädsla för det okända.

/Maria

Anmäl
2009-09-26 15:01 #6 av: [GunillaR]

# 5 - Absolut!

Den redan slutna gruppen känner sig hotad av främlingarna. Gruppen vet ju inte vad dessa främlingar vill. Är främlingarna fientliga eller vänligt sinnade? Vill främlingarna ta något från gruppen? Eller kommer främlingarna att hota gruppen på något annat sätt?

Det där är urgamla reaktioner som kvarstår från den tidiga människan som levde farligt på stäpp och savann. Det var inte bara rovdjuren som hotade gruppen utan naturligtvis även andra stammar, så länge stammarna inte visste vad den andra ville.

Människan är ju ett flockdjur som har ett flockdjurs beteende även idag.

Vi lever i grupper som vi försvarar.

Den närmsta gruppen är familjen, sedan kommer klasskompisar/kompisar och arbetskamrater.

Kanske tillhör vi en stadsdelsgrupp.

Vidare tillhör vi en by, en tätort eller en stad.

Och ett land.....................

Några fler som vill spåna?

Anmäl
2009-09-26 16:07 #7 av: Maria

#6 Hinner inte nu men håller med dig i allt du skriver...Glad

/Maria

Anmäl
2009-09-27 21:11 #8 av: Hyacint1

#6 Det du pratar om kallar jag för Etnocemtrism det uppstår när gruppen känner sig hotad. Det är som du säger ett urbeteende som var ett överlevnadsskydd för gruppen från det människan levde i grottor.

Men det lever ju kvar i dag i allra högsta grad. Men man får inte glömma att etnocentrismen är ett synsätt och att det alltid finns olika sätt att se på saken, nya influenser i en grupp är ju inte bara av negativ art, det kan vara utvecklande också kanske uppstår nya subbgrupper.Glad

Anmäl
2009-09-28 02:14 #9 av: Hennum

precis. i vårt samhälle nu är inte etnocentrism något man kanske ska riktigt acceptera. vi vet bättre så att säga. och vi har framför allt inga skäl att känna oss hotade, vilket man kanske kunde göra mer när vi levde i grottor. Den här känslan av hot är en känsla utan någon verklighetsförankring - okunskap helt enkelt.

Anmäl
2009-09-28 02:42 #10 av: [GunillaR]

Men den sitter så djupt inne så att det inte räcker att lära sig, för då lär man sig inte att känna utan lär att uppföra sig.

Anmäl
2009-09-28 18:16 #11 av: sayuri

Ordet ger mig en bild av en sjöborre, mjuk på insidan men taggarna ut i försvarsläge mot allt nytt och okänt.

Anmäl
2009-09-28 21:34 #12 av: Hennum

men genom att lära sig saker om andra människor och kulturer så kan man sakta men säkert inse att fördomarna och rädslorna man har inte är sanning, utan att världen är större än så.

hade media givit andra bilder av muslimer än dottermördare och terrorister så hade de inte varit lika skrämmande. Genom media lär vi oss mycket, oavsett om det vi lär oss är bra eller inte.

på en föreläsning nyligen så hade vår föreläsare med sig en tidning. på framsidan var det en stor rubrik om en dottermördande muslim, inne i tidningen stod det om en vanlig svensk man som hade haft ihjäl sin exsambo för att hon hade träffat en ny. Vad är det egentligen för skillnad på våra kulturer, de är kvinnoförtryckande i vissa sammanhang båda två. Dessutom är det bara mördare vi hör om, och inte alla schyssta människor. men eftersom vi känner många schyssta svenskar men inte en enda muslim utom dottermördaren vi läst om i tidningen, så förklarar det varför många tror som de tror.

genom att lära sig att det finns andra typer av muslimer så kommer fördomarna och rädslan och därmed främlingsfientligheten sakta växa bort. åtminstone en del av dem.

om man tar rasism och unga människor som är med i nazistiska organisationer så är många av dem missförstådda och illa behandlade killar som hittar en gemenskap bara där och egentligen är rädda småskitar. Och så följer de bara en kille som är ledare och är nazist "på riktigt".

Anmäl
2009-10-01 22:56 #13 av: Freke

Främlingsfientlighet ger för mig en känsla av

- Enbart dålig insikt och lika dålig förståelse!

Fientligheten för något som envar inte förstår sig på eller vill ge tid till att lära sig förstå.

Främlingen i oss själva uttrycker sig med taggar utåt av samma anledning som fientligheten uttrycker ger sig utrymme och spelrum.

Samtidigt som vi/dom/ni anser att spelplanen är vår/deras.

Får samma reaktioner på min hund som folk har överlag för det som är okänt, för att någon annan sagt..
Min Hund är en Kaukasisk Ovtjarka blandat med Schäfer.
Första folk säger är - Jag har hört talas om dom! Dom är ju Farliga! Varför vill man ha en sån??? Precis samma sak.

När man då frågar dessa om hur många KO eller KO-Blandningar har ni träffat?? Så är det nästan ingen som gjort det, men hatet finns där ändå? men dom känner någon som känner någon som har haft eller träffat..
Så det som dödar insikten är andras åsikter!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anmäl
2009-10-02 01:01 #14 av: [GunillaR]

Fördomar är en sak och främlingsfientlighet en annan.

Dock kan främlingsfientlighet uppstå på grund av fördomar.

Anmäl
2009-10-02 15:48 #15 av: sayuri

#13 Känner igen det du säger fast nu har jag ju nte en hund utan illrar men det är väldigt mycket fördommar om dem och det är trst. Man får ju höra mycket skt om sina djur, det var en kille som hade sin hund till att jaga med och han sa till sin hund "titta där går lite mat" när jag var ute och gick med mina illrar, då plockade jag snabt upp dem i famnen.

#14 Så sant! Många ggr så blir det ju missförstånd på grund av okunskap och fördommar. Fast fördommar har jag en bild av är just okunskap fast med ett annat namn och en dålig attetyd.

Främling = Mågon man inte vet något om.

Anmäl
2009-10-03 16:50 #16 av: Hennum

Har man fördomar kan de ju rätt lätt leda till främlingsfientlighet om man inte är medveten om att det man tänker och tycker är just fördomar och inte sanning.

Anmäl
2009-10-04 02:43 #17 av: Hyacint1

#13 Jag läste ett inlägg i Härliga Hund om just Kaukasisk Ovtjarka, det var en kvinnlig uppfödare någonstans uppåtlandet tror jag  dom hade intervjuat om dessa hundar och deras dåliga rykte.

Hennes budskap var att det gäller att sköta hunden rätt och att inte locka fram kampsidorna hos hunden men det gäller ju för alla kamhundar, jag har träffat många kamphundar både renrasiga och blandras viserligen ser dom respektingivande ut , men jag kan inte säga att dom har varit farliga, jag vet inte dom kanske hade blivit det om jag hade utmanat dom, men varför göra det.

Dom var som vilka familjehundar som helst och ganska lika min lilla "pomme" hund i sättet bara MYCKET STÖRRE hade jag bott ute på landet så hade jag också haft en så stor kamphund det tycker jag är ett fint och trevligt sällskap och en bra livförsäkring.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.