OT – OFF TOPIC

OT Insamling- kolonikatter i norrbotten

2009-10-02 01:46 #0 av: helen

Hej alla! Har fått tillåtelse av sajtvärden att lägga ut detta.

Föreningen Kattakuten i Norrbotten har drabbats av sin första koloni. Det var totalt oväntat och inget hann förberedas. Läget här uppe är att vi nu har fångat in 24 katter i olika åldrar. Många av dessa har goda chanser att kunna få nya hem efter lite rehab, vilket vi är oerhört glada för.

Polisen betalar bara en veterinärundersökning för alla katterna. Inget för all den mat vi tagit från föreningens lager eller andra utlägg som mediciner, skabbmedel, vaccineringar, kastreringar, id osv. Detta trots påstötningar från oss och från Länsstyrelsen.

Det tar hårt på våra klena resurser att hjälpa dessa katter. Vi trodde lite naivt att vi skulle få mer ekonomisk hjälp än vi ska få men nu vet vi bättre.

Nu har vi ju tagit på oss detta och tänker ju inte sluta hjälpa dem bara för att polisen är så krånglig och osamarbetsvillig. Vi försöker att inte vara alltför besvikna utan detta får bli något att lära av. Vi ska ha ett möte med dem inom kort och göra en skottsäker handlingsplan inför nästa kattärende av denna typ.

Min förhoppning är nu att vi djurvänner på Ifokus tillsammans ska kunna samla ihop lite pengar för att hjälpa dessa katter. Det rör sig om ca 20 katter, för vi måste vara realistiska och inse att kanske inte alla kommer att klara sig. Dessa ska vaccineras och id-märkas och de vuxna ska kastreras.

Snälla hjälp oss att hjälpa dessa katter. Utan oss har de ingen chans.

Sätt in en slant på föreningens plusgirokonto: 30 06 54-1 och märk med namn och "kolonin" så vi vet vad det gäller för redovisningen.

Läs mer på www.kattakuten.blogg.se

Varma hälsningar,

Helen

Kattakuten i Norrbotten

Anmäl
2009-10-02 02:30 #1 av: AnneN

Jag hoppas vi har några djurvänner på sajten med en liten slant till övers för katter i nöd.

Behöver ju inte vara flera 100-lappar, har man bara en tjuga så är det också till hjälp, ni vet många bäckar små...

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-10-02 23:57 #2 av: Maria

Jag hoppas också att ni får hjälp med detta ärende då katter är ett underskattat och utsatt djur.

Att polisen betalar en veterinärundersökning tycker jag verkar vara otroligt och jag har full förståelse för att polismyndighetens pengar inte kan gå till kattmat, kastrering och vaccinering. Det borde ligga under en annan myndighet. Djurskydd el liknande.

TNR metoden är kanske något att införa?

/Maria

Anmäl
2009-10-03 15:31 #3 av: helen

Nej, det är polismyndigheten, som verkställande organ, som ska betala rubbet när de väljer att ta hjälp ifrån oss. De ska stå för uppstallning, mat, sand och övriga kostnader. Länsstyrelsen har givit dem i uppdrag att fånga in alla katterna och veterinärundersöka dessa. Polisen tog in oss för att göra deras arbete, men de vill inte betala för mer än en initial vet.undersökning.

Så ligger det till.

Och TNR tar lite mer tid än vi har just nu.

Anmäl
2009-10-03 18:26 #4 av: Maria

#3 OK, då fattar jag. Ni har alltså fått ett upprdag av polismyndigheten och de väljer att inte "vara med hela vägen" så att säga och det är ju bedrövligt.

Tråkigt att katter är så lite värdaGråter

/Maria

Anmäl
2009-10-05 21:17 #5 av: helen

Så sant så. Det är därför jag går ut på de olika sajter jag har fått tillåtelse till och rent ut tigger pengar.

Vi vill gärna hjälpa dessa katter men vi behöver andra djurvänners hjälp. So please...?

www.kattakuten.blogg.se läs mer!

Anmäl
2009-10-06 16:19 #6 av: helen

http://kattakuten.blogg.se/2009/october/koloniupdate.html 

Anmäl