01 ALLMÄNT

Utan olja!

2009-09-20 18:46 #0 av: [GunillaR]

Hur hade världen sett ut om vi inte hade upptäckt oljan?

Hade vi skaffat oss ett annat maktmedel?

Hur hade våra bilar sett ut?

Osv................

Anmäl
2009-09-20 19:42 #1 av: dolfen

Kanske hade de flesta bilar varit eldrivna (elbilen har ju motarbetats av oljebranchen i flera decennier) och hjul-lösa (använt magnetism istället)!?

Anmäl
2009-09-20 20:22 #2 av: Maja

Oj, intressant fråga..

Tja, naturen hade kanske mått lite bättre om inte annat. Flört

Men ja, jag tror nog att vi hade haft något annat maktmedel. Människan är så maktgalen att det alltid finns något att bråka om. Tänk på hur det var innan vi började med olja - redan då fanns det maktmedel.

Anmäl
2009-09-20 23:04 #3 av: MoonVoid

Precis som Juve säger så fanns det ju redan innan. Människan är av naturen girig. Alla människor vill ha något. Dock inte alltid pengar eller makt, det kan vara uppmärksamhet, kärlek, bekräftelse. Att bli kung av England år 1035 eller VD för Opec nu är ett sätt att få alltihop. Men det är inte dem ända två sätten.

Det är svårt att veta hur vi hade klarat oss utan olja. Det som Dolfen säger (el och magnetism) kanske vi aldrig uppteckt. Vi började trots allt maskiner med handkraft. Vi utveklade winshar och kugghjul. Vi kom på enkla fysiska lagar som att bygga katapulter och lyftanordningar. Sedan hade vi ånga. Det var väl början på dagens bensinmotor. Man byggde med hjälp av "ånga" upp ett tryck som satte maskineriet i rörelse. Ofta användes kol att elda med för det var mest ekonomiskt i längden. Men för miljön var det mycket värre än dagens olja. Så vi kan vara glada vi började med olja istället.

Olja har hjälpt oss med så mycket. Olja har gett oss nabba rörelser. Världsperspektiv. Det har gett oss resurser, Värme osv.... Förmodligen är mycket av våran forskning på naturvänliga alternativ väldigt beronde av oljan.

Jag tror att om det inte fanns olja från början. Då hade vi inte varit så utvecklade som idag. Vi hade inte vetat så mycket och vi hade fortfarande slåtts på stridsfält med mitallpinnar;) Det är skamm att klaga på oljan! Oljan är en av det besta som hänt i människans historia. Det är inte den som kommer förjöra planeten. Det finns så mycket andra saker som är värre. Både i miljösyn och maktsyn.

Så tror jag:)

Anmäl
2009-09-20 23:08 #4 av: Hennum

Jag tror absolut att vi hade kommit på andra sätt. Människan är girig och nyfiken och påhittig. Och dehär tre egenskaperna i kombination gör att vi hela tiden kan komma på nya sätt att bli rika och kända på.

Så att säga att oljan är det bästa som hänt i människans historia som Moonvoid gör tycker jag är att ta i väldigt mycket.

Anmäl
2009-09-20 23:20 #5 av: MoonVoid

#4 läs ordentligt innan du kommenterar någon, annars irriterar du bara folk. Du har ju inte ens citerat mig. Du hittade på det där själv!

Men absolut, rika och kända var vi som sagt redan innan oljan upptecktes så det skulle väl inte vara något problem att fortsätta så:)

Anmäl
2009-09-20 23:43 #6 av: Maria

#5 Men hallå, du skrev faktiskt  "Oljan är en av det besta som hänt i människans historia" slut på citat.

/Maria

Anmäl
2009-09-20 23:47 #7 av: Hennum

oj, förlåt. jag förbisåg tydligen att det även var andra saker som var det bästa som hänt i människans historia, och inte bara olja. men jag tror ändå att folk förstod vad jag menade. vilket är att olja inte alls är något bra överhuvudtaget.

fast iofs. gör man inte plast av olja på något vis? så som bränsle är det inte oumbärligt, men plast har nog däremot förändrat väldigt mycket för oss, så jag måste kanske ta tillbaka mitt påstående. ^^

Anmäl
2009-09-21 00:23 #8 av: MoonVoid

#6 Helt korrekt. Du citerade mig. Tack!

#7 ingen fara Hennum. Jag kanske är skyldig dig en usräkt. Ser nu att jag missade att skriva ett ord. "Oljan är en av de bästa händelserna i människans historia." Så är ett annat sätt att skriva det jag menade:)

Ja, du har helt rätt. oljan används inom så mycket mer än bara bränsle:)

Anmäl
2009-09-21 02:29 #9 av: Hennum

precis. och jag tror inte det varit oumbärligt som bränsle och utvecklingen av transportmedel osv. men plast som material är ju ganska unikt och användbart. Men kanske hade vi kunnat komma på något annat, vad vet jag?

Anmäl
2009-09-22 21:43 #10 av: sayuri

Svårt att föreställa sig hur det skulle kunna vara, antagligen väldigt annorlunda med tanke på hur mycket vi använder olja till. Allt från drivmedel och möbler till textilier och hjälpmedel.

Anmäl
2009-09-23 18:17 #11 av: dolfen

Kom inte kineserna på magnetkompassen före det att förbränningsmotorn uppfanns!?

Man har hittat ett föremål ("Bagdadbatteriet") som jag har för mig är daterat till 250 f.kr - 250 e.kr som är uppbyggt som ett 1800-tals-batteri.

De gissar att det kan ha använts till guldplatering (elplatering).

Det är lite tråkigt när kunskap glöms när civilisationer försvinner, eller vilken anledningen nu kan ha varit.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.