03.1 Etik & Moral

Rätt att "leka med naturen"?

2009-09-13 01:47 #0 av: Maja

Visst är det häftigt?! Men är det rätt att leka med det så här? Vad tycker du?

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/bildspecial/artikel_3508445.svd

Anmäl
2009-09-13 01:49 #1 av: Maja

Tja, just detta tycker jag inte var något större ingrepp, utan detta tyckte jag mest var en kul idé! =) Skulle helt klart vilja ha ett sådant där päron!

Så länge man inte håller på att störa och skada det naturliga så är det okej, men om det går över den gränsen så blir det för mycket. Hade man framställt dessa genom att "skada" träden så hade det nog inte varit lika omtyckt från min sida..

Anmäl
2009-09-13 01:55 #2 av: AnneN

#1 skriver: "Så länge man inte håller på att störa och skada det naturliga så är det okej, men om det går över den gränsen så blir det för mycket. Hade man framställt dessa genom att "skada" träden så hade det nog inte varit lika omtyckt från min sida."

Kunde inte sagt det bättre själv så därför citerar jag istället.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-09-13 01:56 #3 av: Maja

Glad

Anmäl
2009-09-13 01:59 #4 av: MoonVoid

Sålänge man manipulerar hur det växer är det ingen större fara. Men gör man mycket mer än så börjar det bli illa (och det gör vi verkligen)

Anmäl
2009-09-13 02:33 #5 av: Hennum

i det här fallet hade man låtit dem växa i en form som gör att de ser ut som de gör. Då bryr jag mig inte direkt. Bara man inte börjar med genmanipulation och sånt skräp så är jag nöjd. ^^ Dom ser ju rätt fina ut faktist. Undrar om de är goda. Skulle vara kul o käka upp buddha, kanske man får lite visdom i sig genom magen då. :P

Anmäl
2009-09-13 02:37 #6 av: AnneN

#5 Haha ja eller så skulle jag få samma problem som av alla päron = svårt att andas (är allergisk) Skrattande

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-09-13 02:59 #7 av: Hennum

ajdå. då får du nog låta bli buddha. :P men kanske kan buddhas visdom skrämma iväg allergin :O

Anmäl
2009-09-13 03:50 #8 av: vimes

Jag tror att jag har efterfrågat det här tidigare, men minns inte om jag fick svar:

Jag skulle vilja se en definition av vad "naturligt" är. Det tycks också ligga en moralisk aspekt i det hela också: på vilket sätt är det omoraliskt att göra något "onaturligt"?

Anmäl
2009-09-15 01:59 #9 av: Hennum

det handlar om våra normer. och vi brukar säga att våra normer är något naturligt, men det är bara skapat av oss.

fast när man pratar om päron... så är nog inte dom skapade av oss :P däremot är kanske normen att päron ska se ut på ett visst sätt skapad av oss. Och när vi ser päron på ett träd som inte ser ut som dem enligt normen så blir de avvikande och däremed kallas onaturliga. Men i det här fallet är det människor som gör andra päron, vilket är något mänskligt skapat, men eftersom vi är en del av naturen så borde det väl vara naturligt oxå?

hih... jag har pluggat för mycket. Just nu läser jag olika sociologiska teorier till förbannelse. Men nog kan man applicera dem på päron oxå? :P

Anmäl
2009-09-15 10:34 #10 av: vimes

Mmmh. Det ligger nog helt klart något i att nomavvikelser kan kallas "onaturliga". Samtidigt tror jag inte att det är hela sanningen, jag tror det finns en tyngd i "motsatsparet" människa - natur (eller ö.h.t. idéen om att det finns ett sådant motsatspar).

För mig tycks det vara rätt meningslöst att hävda att "eftersom vi är en del av naturen så borde det väl vara naturligt oxå?". Följdfrågan blir då vad som är onaturligt? Jag tror att en sådan inställning gör hela naturlighetsbegreppet meningslöst.

Anmäl
2009-10-02 14:11 #11 av: NiklasEri

#8 "Naturligt" är nog att något finns i dess ursprungliga form. Om något är framtvingat, eller ospontant är det onaturligt. Så enligt mig är päronen onaturliga.

Leder att man gör något onaturligt till skada, så är det fel.

---- För övrigt:

Personligen kan jag inte hjälpa att tycka synd om päronträdet. Tänk om nån hade låtit mina händer växa i gjutformer, till form av Buddha... Otrevligt :P

Anmäl
2009-10-02 20:53 #12 av: dolfen

#7 - Kul att se en till som inte tycker att ordet "visdom" är förlegat. :)

#11 - Tänker på (om det var i Kina eller i Japan?) kvinnorna som lindade in fötterna för att de skulle vara så små som möjligt. Jag tror att de blev lindade i rätt unga år.

Anmäl
2009-10-02 21:41 #13 av: vimes

#11: Ja, det är ett rätt funktionellt sätt att använda ordet, antar jag. Innebär inte det också att, i princip, motsatsparet faktiskt är naturligt - mänskligt? För vi förutsätter ju oftast att vi är subjekt som agerar, och såledels skapar, manipulerar och framtvingar. Kan något vara mänskligt och naturligt?

Anmäl
2009-10-03 13:13 #14 av: NiklasEri

#12 - Otrevligt.. Hoppas de slutar med sånt.

#13 - Jag är inte van med orden "motsatspar" och "subjekt". Förstår helheten, men dom orden krånglar till det för mig.

Det är svårt att veta var man ska dra gränsen mellan naturligt och mänskligt. Men antar att om vi agerar spontant, inte framtvingar eller manupilerar så är vi naturliga. Egentligen: är inte att vara "mänsklig" att vara naturlig? Om man framtvingar och manipulerar, är man inte omänsklig då?

Anmäl
2009-10-03 16:49 #15 av: Hennum

#13: Svår fråga det där med om det mänskliga är naturligt. Ibland är det ju. Man kan säga att det är mänskligt att bli förbannad ibland, och det är ju oxå i allra högsta grad naturligt. Men om man med mänskligt menar sånt människor gör så är ju även massförstörelsevapen mänskliga och naturliga. Fast om man säger att massförstörelsevapen bara är ett sätt att döda så är det ju naturlig, för att döda är naturligt, det sker hela tiden.

Kan man då säga att en mördare är omänsklig, om det mänskliga oxå är naturligt? Kanske är allt mänskligt naturligt, men inte allt naturligt mänskligt?

Bara svamlar lite.

#12: visdom är ett bra ord!

Anmäl
2009-10-04 12:34 #16 av: NiklasEri

Det kanske är omänskligt (onaturligt) att stänga känslan av att bli förbannad inne. Det skulle i så fall också vara omänskligt att bli mer förbannad än vad som är naturligt, alltså att man gör känslan större än vad den är.

Kanske är att döda mänskligt om man gör det för att överleva? Alltså; om någon dödar för dödandets skull (det är väl det som kallas mord), så är det omänskligt.

Anmäl
2009-10-11 02:00 #17 av: cirrun

nu är man väl på grumliga vatten; men jag tänker på att om någon mördar för att överleva psykiskt - kan då någon tycka att det är mänskligt och mindre onaturligt och där med mer fölåtligt/förståeligt?

(det händer att ex. svartsjuka människor kan inte stänga/bearbeta av känslan att bli övergivna och mördar den dom älskar)

Anmäl
2009-10-12 02:14 #18 av: Hennum

ja, det tycker jag. Vi är inte övermoraliska varelser. Vi är djur som handlar utifrån vad våra kroppar säger åt oss hur vi ska handla. I kroppen ingår även hjärnan men vi har faktist inte hel kontroll över oss själva. Det är inte helt konstigt om en människa förlorar kontrollen och gör något de inte vill.

jag har blivit så arg att jag har slagit människor jag älskar, jag är ganska impulsiv och blir förskräckligt förbannad. Jag kan stå och känna att jag vill göra en annan människa väldigt illa, oftast tar jag ut den ilskan på diverse prylar i min omgivning. men jag kan absolut föreställa mig att jag i en väldigt extrem situation hade kunnat göra en annan människa illa på allvar, och det tror jag alla kan. Att mörda någon är ett otroligt steg och jag kan inte föreställa mig att någon människa som är ens vid sina halva sinnens bruk kan göra det. Och jag kan inte hjälpa, men jag har medlidande med folk som mår förskräckligt dåligt.

En människa kan ha en störning som gör att man kan gå runt och mörda folk för sakens egen skull. Men det är ju i allra högsta grad naturligt med avvikelser.

Bara för att man inte följer samhällets normer så är man inte onaturlig. (Samhällets norm - att man inte mördar folk. jag har inte sagt att jag inte tycker den normen är bra :P )

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.