03.1 Etik & Moral

Rätt att testa Caster Semenya?

2009-09-19 19:18 #0 av: Maja

Caster Semenya är namnet på den löpare som det har skrivits om en hel del den senaste tiden. Semenya tävlar som kvinna, men är det egentligen en man? Många hävdar att man måste ta tester på löparen för att fastställa om det är en man eller en kvinna.

Vad tycker ni om det? Är det rätt eller fel?

http://www.svd.se/sportspel/nyheter/artikel_3542267.svd

Anmäl
2009-09-19 20:09 #1 av: Maria

Det är svårt att säga.

Caster Semenya själv är otroligt utsatt personligen. Vad jag har förstått så har hennes tränare tidigare varit inblandad i doping med könshormoner så att jag tror problemet ligger där och inte hos henne som person.

/Maria

Anmäl
2009-09-20 23:39 #2 av: Hennum

vet inte och jag har inte alls satt mig in i det där alls.

det här med kön och genus är svåra frågor. Och man kan väl tänka sig en kvinna som på alla sätt är en kvinna utom att hon har väldigt mycket manliga hormoner som gör att hon kanske utvecklas som en man rent kroppsligt och därför blir snabbare och starkare. men räcker det för att den personen ska bli tvungen att kalla sig man? Om man på alla andra sätt är en kvinna, både när det gäller genus och kön?

samtidigt är ju det här en tävling som handlar om styrka och snabbhet, och om den beror på något som kategoriseras som manligt eller kvinnligt (hormon i detta fallet) så kanske det bör avgöra.

men vad jag förstår så handlar inte detta om ifall hon verkligen är man eller kvinna, utan om ifall de klär ut en man att låtsas vara kvinna för att vinna?

Anmäl
2009-09-21 19:02 #3 av: MoonVoid

Jag kan inte förstå varför sport ska vara så viktigt för alla? Det ända jag ser att att det sårar folk. Dem blir skadade i kroppen, och dem blir ofta besvikna och får ganska mycket ångest. Ofta arga för värdsliga saker.

Om man är transexuell kan man väl få springa med det könet man har blivit till??? Eller ska vi ha ett speciellt OS för transor nu också? Vad spelar det igentligen för roll? Det är ju bara en lek...

Anmäl
2009-09-21 20:50 #4 av: [GunillaR]

# 3 - Jag är benägen att hålla med dig. Det verkar som om sporten är något som är viktigast i världen. I radion så är det sport som går före, likaså i TV.

Visst kan det vara spännande att titta på ett sportevenemang, men det går hysteri i detta. Om det är en landskamp där Sverige är inblandad, då ska det sitta en expertkommitté som ska först spekulera i hur matchen kan komma att bli, sen ska den kommentera under matchen, och sen ska det ältas och ältas över att det inte riktigt gick som det skulle/eller att det gick bra.

Om man nu går till friidrotten så ställs det så enormt stora krav på barn och ungdomar som måste träna från låg ålder, om de vill nå toppen - för det är ju bara toppen som räknas. Det är ju bara hundradelssekunder och millimeter det handlar om.

I denna sporthysteri så kan man ju undra om det är ett val som vederbörande gör själv eller om det är föräldrarnas drömmar.......

Detta med att ifrågasätta om kvinna eller man är ju inte första gången. Ni kommer väl ihåg dessa biffar från forna öststaterna som mer såg ut som fribrottare än kvinnor!

Personligen så tycker jag att löparen som tråden handlar om........ det ser inte ut som en kvinna.............

Ja, vart tog leken vägen??

Anmäl
2009-09-21 20:55 #5 av: Maria

Fast i detta specifika fallet så tror jag ändå att det har med frågan om "hormondoping" att göra.

/Maria

Anmäl
2009-09-21 21:05 #6 av: MoonVoid

Man säjer ju "är man med i leken får man leken tåla";)

Anmäl
2009-09-24 17:22 #7 av: Hennum

ja. men det är väl ändå ganska "civiliserat" att ha regler i lekar. Eller ska alla lekar vara utan regler? Ska barnen på lekplatsen få leka precis hur de vill utan några regler alls?

Så att en lek ska ha regler tycker jag är rätt, för då vet alla vad det handlar om. Problemet är samtidigt att dessa regler speglar majoritetens eller de beslutandes normer och därför blir det problem när någon dyker upp som inte alls passar in i reglerna och kategorierna alls.

Sen förstår inte jag heller varför så många är så galna i sport, det blir på liv och död och det är ganska svårt att förstå för mig.

Men som jag ser det så handlade inte frågan om sportfanatismen, utan mer ifall det är rätt att göra tester som kan anses vara väldigt kränkande osv?

Anmäl
2009-09-28 15:46 #8 av: MoonVoid

#7 "Ska barnen på lekplatsen få leka precis hur de vill utan några regler alls?"

Ja absolut!!! Barn ska få leka som dem vill!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.