Annons:
Etikettspråkfilosofi
Läst 3828 ggr
Loet_old
2009-08-28 20:32

Samvete

Tänkte på ett ordet Samvete.

Vad säger det er.ta och fundera ett tag

Annons:
sayuri
2009-08-29 13:19
#1

Svårt ämne, för mig är samvete någontig vi fostras in i och det är också någonting som samhället formar hos oss. Detta var doch min första tanke och jag vet inte helt hundra om det är min slutgiltia, får fudera lite till på det :)

Vad är din tanke?

Loet_old
2009-08-29 16:01
#2

Det var min första tanke också #1. Får grunna mer på ämnet.

Någon annan?

AnneN
2009-08-29 17:32
#3

Samvete tolkar jag som att innerst inne i själen/hjärtat/hjärnan känna vad som är rätt och fel och att agera efter det

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Skygazer
2009-08-29 22:55
#4

Samvete = en människas "moraliska kompass"?

En människas moral formas förstås mest av dennes erfarenheter men jag tror att man med "ett inre resonemang med sig själv"kan påverka sin moral.

Sedan är det inte säkert att ens handlingar stämmer överens med kompassriktningen. Drifter och känsloyttringar kan förmå en att gå åt ett annat håll än vad kompassen pekar mot. Det är ju detta som hos en del brukar yttra sig i "dåligt samvete".

[Mastre]
2009-08-30 15:14
#5

Jag tycker det är en knepig fråga eftersom kompassen kan bli störd av näraliggande magneter så att säga. Om samvetet fungerar optimalt ger det besked om vad som är rätt och fel för en själv, men om man påverkats av andra människor tidigt i livet kan signalerna bli fel. Tänk på uppväxten i en dysfunktionell familj till exempel, där värderingarna kan bli fullständigt upp-och-ner-vända!

Hennum
2009-08-31 02:40
#6

Samvetet är alla de regler och idéer som samhället har gett oss angående våra handlingar osv. det känns på så sätt som AnneN beskriver, men jag ser det som att det är något inlärt. Skulle man sätta en människa att växa upp helt utan kontakt med andra levande varelser (även andra djur kan lära människan sociala regler, och därför kan man inte sätta människan i skogen. iofs så är det väl omöjligt att någon skulle överleva på det viset, helt själv, men rent teoretiskt) så skulle den personen inte ha något samvete eller något annat av alla de saker som samhället lär oss och fostrar in oss i. åtminstone tror jag det.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Annons:
Freke
2009-08-31 12:21
#7

Samvete: Av andra utsatta normer för hur saker och ting ska vara för att vara socialt accepterade.

Med ett förbihåll om att alltid vara skuldbelagd på ett eller annat sätt för det som inte är accepterat i "normala" fall strider mot gemenes samvete, för om man själv inte anser att en handling är fel, vem är det som dömer handlingen?

Mitt samvete eller resterande omgivning

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

sayuri
2009-09-01 03:00
#8

Jag blir nog mer och mer övertygad om att samvete är någonting som har med sammhället i sig att göra som samvete här är inte samma som samvete i vissa andra delar av världen. Vi har olika värderingar och därför tror jag också att våra värderingar på rätt och fel kan variera från plats till plats men också beroende på folks olika uppfostran. Fast jag är inte helt klar med min fundering så jag kanske ändrar mig senare

[Franko]
2009-09-29 20:17
#9

Jag tycker som AnneN #3 om vad samvetet är.

#4 jag förstår inte vad du menar med att drifter och känsloyttringar kan förmå en att gå åt ett annat håll än vad kompassen pekar mot ?   Jag tycker att -Samvetet är ju en känsla.      (?)

Hennum
2009-09-30 01:37
#10

Anne och Franko: vad har ni för argument för detta? är det något vi föds med, kan olika människor födas med olika samvete? Vad gör att vissa har ett visst samvete och andra inte? Vad bror kulturella skillnader på, om det finns några? Om det finns kulturella skillnader, vilken kultur har det "rätta" samvetet?

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

AnneN
2009-09-30 02:11
#11

#10 Jag tror att en del av det föds vi med för att det sitter så djuupt nerärvt så att det kommer med födseln, resten lär vi oss genom omgivningarna redan från spädbarnsstadiet ända upp tills vi ligger på dödsbädden.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hennum
2009-09-30 19:29
#12

okej. ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Maria
2009-09-30 19:57
#13

Det här med hur vi behandlar våra djur runt om i världen är ganska kulturellt betingat men även i dessa grupper som anser djur mindre värda så finns det människor med en "inbyggd kompass" som handlar på annat sätt än vad omgivningen förväntar sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Franko]
2009-10-01 18:51
#14

#10 Tex:

Jag har två  hundar nu. En 9 årig tik och en han-valp. När jag håller på och gossar med ena hunden så kommer den andra också o vill va med då kan jag få dåligt samvete för att jag bryr mig om den ena och inte den andra. sen får jag en annan gång dåligt samvete för jag gossar med den andra och inte den ena.       Blir stressad. Jag känner att jag räcker inte riktigt till. 

Och min tik löper så därför måste jag lämna henne ibland när jag ska gå hem till nån. Då får jag jätte dåligt samvete för att jag tar med mig valpen o inte henne. Men jag vill inte lämna valpen för länge för tex han är inte rumsren osv..

osv…

Jag vet inte hur andra är. Jag vet bara hur jag känner. Jag tänker inte att "nu ska jag göra det som världen tycker är rätt osv.." Det är mina känslor bara..

NiklasEri
2009-10-01 21:09
#15

#0 Människor har nog fått ett samvete av evolutionen, för att fungera socialt i grupp. Jag tror inte att det direkt har med "rätt och fel" att göra, för det verkar som att samvetet kan lura en, precis som alla andra känslor.

När jag var mindre till exempel, hade jag lätt för att få dåligt samvete för många obetydliga saker. Om man vill göra rätt i en situation ska man nog inte lita på samvetet, lika lite som man ska lita på ilska.

Att till exempel göra slut med någon för att man inte har känslor för den längre, kan ju göra personen ledsen, vilket kanske leder till att man får dåligt samvete. Men det kan ju fortfarande vara det rätta beslutet i längden.

cirrun
2009-10-01 23:01
#16

Det måste vara nåt grundläggande i oss detta med samvete, - jag tänker på dom miljonerna som vi betalar tillexempel till välgörenhet eller utlandshjälp eller när det är plötslig katastrof (betalar mer om det händer nära oss); det kan inte handla bara om godhet.

Hennum
2009-10-01 23:21
#17

#14: nej, vi tänker inte så medvetet. Men det är så vi fungerar, åtminstonde enligt de flesta sociologer och läst om. Det mesta som sker i vår hjärna sker omedvetet. Ny forskning visar att hjärnan har redan bestämt sig om saker någon sekund (minns ej hur många) innan vi är medvetna om det. Så det borde ju då även kunna innebära att vårt samvete är något inlärt som omedvetet tänker "nu ska jag göra det som jag lärt mig är rätt och som samhället kommer tycka om mig för" eller något i den stilen. Vi är alltid påverkade av samhällets normer på något vis. Jag ser det  som att våra känslor kring saker styrs av hur vi lärt oss att vi ska känna. Vi har lärt oss att vi ska vara rättvisa med vår uppmärksamhet och att djur behöver uppmärksamhet för att må bra. Ganska naturligt då att samvetet säger till när man är det minsta lilla tvungen att göra sitt djur besviket för en stund.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

[Franko]
2009-10-04 19:16
#18

#14….Alltså jag svarade på: >drifter och känsloyttringar kan förmå en att gå åt ett annat håll än vad kompassen pekar åt.< Jag menar : Det är ju inte alltid man har mer känslor för den "sak" man valde & mindre känslor för den "sak" man inte valde. ..För tex: Jag tycker ju inte mer om ena hunden än den andra. Men man kan ju faktiskt inte dela på sig. -Det som blev - blev av en slump. (Om man fick välja om skulle man ha valt det andra valet lika gärna.) ..Men man får dåligt samvete för den man inte just då "håller på med" av sina älsklingar.

#10 Bumbleboo #13 skrev ju ett bra svar. För det finns ju faktiskt dom som tycker varken som sitt samhälle, sitt kompisgäng eller som sin familj -om nån viss sak. Man har sin egen uppfattning istället. Så -då är det ju inte precis uppfostrat in. Det är nog DÅ man kan va -ganska så säker på- att "sin moraliska kompass" pekar åt exakt samma håll som "det man mest känner för". ?

cirrun
2009-10-04 23:51
#19

Samvete är någ en känsla som inte ljuger för dig själv.

Man kan säga att 'spegeljaget' är din bästa vänCool

I val situationerna måste du vara bered att bli lite sårad,

om du förbereder dig  (Franko) så läker skadan forttare, hundarna kan man någ inte förbereda, men dom väntar troget alltid.

(Människan skapade hunden för sig själv, för länge länge sedan, borde vi ha dålig samvete för det?)

(Jo, sönderavling är gräslig företeelse, fy fy fy..

[GunillaR]
2009-10-05 14:23
#20

Samvete…………

Jag tror att det finns ett inbyggt samvete i oss alla, där våra innersta rena känslor och tankar får tala. För innerst inne har vi "normala vuxna" empati, dvs förmågan att sätta sig in i en annan levande varelses upplevelse. Samvetet är våra innersta och sanna känslor.

Sen kommer faktorer som uppfostran och påverkan från andra människor om vad som är rätt och fel. Det yttersta exemplet på där eventuellt samvete raderas bort är jihad - alltså man dödar sig själv och andra för att "tjänstgöra" i Guds/Allahs namn.

Man kan ju också diskustera huruvida stridande soldater har sitt samvete med när de dödar fienden och även civila, som det är nu med vår tids massförstörelsevapen. I stridens ögonblick kopplas nog samvetet bort, men när soldaten kommer hem så mår han för det mesta mycket dåligt psykiskt.

Lite av mina tankar……..

Annons:
[Franko]
2009-10-05 20:11
#21

Ursäkta mig Cirrun men alltså jag förstår inte vad du menar. Vad menar du tex med >spegeljaget är din bästa vän<_   Jag såg att du skrev det förrut nånstans också, men jag vet inte vad det betyder. Och det där >Samvete är någ en känsla som inte ljuder för dig själv<_

?

Jag förstår egentligen inte nånting i ved du skrev senast. 

Jag är inte så smart med sånt.

Har du föresten ändrat tro om ondhet godhet ?

cirrun
2009-10-05 23:48
#22

#21 Bra att du frågarGlad, jag kan vara otydlig och skriver bara rent av hur jag tänker för stunden, det är roligt om man är tvungen att konfrontera sig själv här, haha

Jag menar bara det att om du granskar dig själv och har då dålig samvete för något du gjort eller tänkt så kan du lita på den känslan.

'Spegeljaget' är då den delen av dig själv som belyser dina förehavande och är ärlig, den känslan ljuger inte.

-Samtidigt vet jag att vi har väldigt förmåga att lura oss, eller att bli lurade av andra så att vi blir manipulerade t.e.x. köpa saker för att bli lyckliga/låta bli att konsumera för att rädda världen/skänka pengar till välgörenhetsrufflare m.m…

-När det gäller människans ondska eller godhet är jag tvivlare, jag ser mycken goda handlingar men tar in också dom signalerna av ondskan Obestämd (samvetslösheten).

Freke
2009-10-06 02:04
#23

#20 Vad är det då som skapat vår känsla för rätt och fel? Samvetet eller inlärning av annans sanning om rätt och fel?

Så att det skulle vara våra innersta och sanna känslor spricker på då vi som barn formas av andras sanningar och känslor.

Så där igenom blir samvetet andras dömande/fördömande av deras känslor mer än våra egna, för ensammen i en stuga i skogen utan grannar finns det bara ditt egna rätt och fel och det du mår bra av kan inte vara fel och har defenitivt inget med samvete att göra uten mer känslan för dig om rätt och fel, men samvetslöst blir det i andras ögon om du gör något som av dom anses fel. fast du anser det rätt för dig själv

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Franko]
2009-10-06 18:59
#24

#22 Jag är fortfarande inte riktigt helt säker på vad du menar, men jag fattar säkert snart.

Vad menade du med det där att   ..om du förbereder dig Franko så läker skadan fortare…    då?

Jag tycker Morgaine skrev jättebra. SAMVETET har nog med EMPATI och medkänsla och sånt att göra.

[Franko]
2009-10-08 19:50
#25

#23 Jag säger som NiklasEri sa: när man var mindre så hade man dåligt samvete för många obetydliga saker.  …Sen får man lära sig utav andra att: -Men du ska ju inte ha dåligt samvete för det där ! …Men det där kan du få ha kvar ditt dåliga samvete för! …Och det här det ska lägga till att ha dåligt samvete för, för det är jätte jätte dåligt att göra!

Men det är inte heller säkert att alla lyssnar & tar till sig av exakt allting vad andra säger att man ska tycka / känna & inte.   Alla saker man lär sig - lär man sig inte bara av andra. vissa saker lär man sig av sig själv / känner själv. Man kommer på egna saker. Tycker själv!

(..Men sen dom som inte har empati måste nog lära sig av vad andra säger för att få sig ett samvete !?!)

#19 & #22 -Menar du att Jag(Franko) verkar ta mitt samvete på stort allvar och lyssnar till det som om det vore min intuition?   -Isåfall svarar jag - Nää.    Visst jag känner dåligt samvete för den hunden som jag just då inte pysslar om. ..men jag pysslar om den jag pysslar om iallafall! jag tänker: Den andra hunden får sin stund sen. Bättre att pyssla om en och en ordentligt än att tvunget klappa båda exakt samtidigt.     Jag får dåligt samvete  även om jag under tiden kan tänka -"Jag gör ju inget fel ju"! .     Men samtidigt är jag stolt över mitt dåliga samvete för det visar ju faktiskt på att jag har empati / medkänsla.

cirrun
2009-10-09 02:42
#26

#25

Franko, jag tycker att du har helt rätt inställning när det gäller samvetet,  jag kan  hålla med helt om när du skriver:

 "Den andra hunden får sin stund sen. Bättre att pyssla om en och en ordentligt än att tvunget klappa båda exakt samtidigt.     Jag får dåligt samvete  även om jag under tiden kan tänka -"Jag gör ju inget fel ju"! .     Men samtidigt är jag stolt över mitt dåliga samvete för det visar ju faktiskt på att jag har empati / medkänsla."

När du tänker som ovan så har du förberett dig så att skadan blir inte så stor för dig själv,  - då menar jag att jag har svarat på din fråga:

'Vad menade du med det där att   ..om du förbereder dig Franko så läker skadan fortare…    då?'

Jag skulle vilja ha mer reflektioner på den här parentesen  från dig:

(..Men sen dom som inte har empati måste nog lära sig av vad andra säger för att få sig ett samvete !?!)

cirrun
2009-10-10 01:35
#27

ok, det blir inga reflektioner …

*utanför ämnet:

jag fick en vision:

 tänk om vi hade en 'empatiministeriet',

 den skulle först ha uppdrag att utforska vad är empati, varför är det viktigt i samhället, vilka funktioner behöver det, hur skall det granskas, hur skall det genomföras, vad skall vara påföljder ifall utebliven empati

(fast allt detta finns juh redan i lågtexterna - tror jag)

*empati mellan vardagsmänniskor är klar för oss alla, vi känner sånt omedelbart, antingen är det värme eller avvaktande hållning, ibland direckt kyla - bäst är det att  utgår ifrån att alla är goda tills motsattsen bevisasGlad

(några år tidigare hade jag en ide att alla var onda tills dom bevisade motsatsen, varför jag har lämnat det vet jag inte)

Annons:
[Ming]
2009-10-10 19:49
#28

Samvetet är min inre visa röst som agerar och reagerar på hur jag handlar och tänker

Maria
2009-10-10 20:35
#29

#28 Fast jag kan tyvka att mitt samvete inte alls är vist utan manar mig att göra precis stärtemot vad jag villObestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Ming]
2009-10-10 23:21
#30

#28 och hur blir resultatet av det?? Ett gott samvete kanske?? ;)

Maria
2009-10-10 23:28
#31

#30 Du menade mig inte sant (om du inte pratar med dig själv så att sägaFlört)

Det är ju det jag inte vet alltså, om samvetet är vist.

Säger som Thomas Di Leva "Vem ska jag tro på"?

Är det mitt Lutherska arv eller är det min egna önskan, vilja, moral?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Ming]
2009-10-10 23:41
#32

# bumbleboo jag menade dig Glad

Samvetet…det samlade vetandet…visst låter det vist Oskyldig och visst känner du om det är dåligt eller gott??

Maria
2009-10-10 23:51
#33

#32Skrattande

Jovisst är samvetet det rätta oftast.

Men om jag har samvete för någon/något och utför vad jag ska så att säga, så stillar det mitt samvete men jag mår själv inte bättre för det. Jag gör det för att få det gjort, för att sedan eventuellt må bättre själv.

Lite väl luddigt kanske…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Ming]
2009-10-11 15:01
#34

Ibland gör jag också det jag känner att jag måste göra för att lätta på trycket….

Annons:
Freke
2009-10-11 21:52
#35

Så om man säger som ni gör?

Vad är det då för skilland på Samvete och Moral?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Franko]
2009-10-12 18:40
#36

#25 #26  Jag skulle ha skrivit såhär istället:  -Men sen dom som inte har empati måste nog lära sig av vad andra säger för att få sig ett slags samvete (och få sig en slags empati) !

Bumbleboo.  För mig låter då inte det som ett samvete. Låter mer som att det är något som nån annan tvingar dig att göra.

Maria
2009-10-12 20:15
#37

#36 Jovisst, men gör jag inte det så får jag dåligt samveteObestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Franko]
2009-10-13 18:19
#38

#37  Jag menar: Jag tror man kan låta bli att handla av dåligt samvete , utan att för den delen handla samvetslöst.

Alltså: Det är kanske skillnad på att följa sitt samvete ,  & på att följa sitt dåliga samvete ? !

cirrun
2009-10-18 00:38
#39

verkar som att här är 'hunden begraven' i ordens betydelse:

*samvete

*dåliga samvete

*samvetslöshet

(för mig är samvetet positivt laddat ord(känsla) och dom andra något  man bör undvika)

Flört

[Ming]
2009-10-18 12:49
#40
Upp till toppen
Annons: