01 ALLMÄNT

Lojalitet

2009-08-25 21:19 #0 av: [GunillaR]

Jag hörde ett samtal häromdagen som handlade om lojalitet mellan vänner och blev då inspirerad att göra en liten undersökning.

Om du har 100 poäng som du ska fördela på nedanstående, vad gäller din lojalitet. Hur ser dina poäng ut på respektive?

1. Arbetsgivare

2. Arbetskamrat

3. Föräldrar/syskon

4. Äkta hälft/sambo/partner

5. Bästa vännen

6. Barn

//Morgaine

Anmäl
2009-08-25 21:29 #1 av: Maria

Det var kanske inte så här du tänkte men för mig fattas "barn".

Min lista blir 80 p till barn/partner/syskon

Resten får dela på 20 p.

(Med andra ord är jag ingen vidare arbetskamrat/anställd eller vänFörvånad)

Sedan går det egentligen inte att svara på denna frågan utan beror på situationer och vad det handlar om.

/Maria

Anmäl
2009-08-25 22:01 #2 av: [GunillaR]

Jag såg min lilla tabbe. Nu är barn med som egen kategori.

1. Arbetsgivare 1

2. Arbetskamrat 2

3. Föräldrar/syskon 5

4. Äkta hälft/sambo/partner 30

5. Vänner 12

6. Barn 50

Ungefär så här ser min fördelning ut. Jag är ingen bra jobbarkompis eller arbetstagare, he he. Skulle vilja ge vännerna fler poäng dock.... Men nu gällde det att vara ärlig.

Naturligtvis handlar det om situationer, men ett är säkert, nämligen att när det är jobbiga situationer så prövas lojaliteten och inte när allt flyter på.

Anmäl
2009-08-25 22:36 #3 av: Maria

Javisst men du kan vara 100% lojal på din arbetsplats och 100% lojal mot övriga också.

Det är ju inte alltid eller väldigt sällan familjen t.ex är inblandad i ditt jobb.

Kanske får man dela upp det mellan arbetskamrater/chef anställda/kollegor och sedan vänner/familj/barn/föräldrar/syskon.

/Maria

Anmäl
2009-08-25 22:45 #4 av: [GunillaR]

Jag är ledsen om du inte tänker lika dant som jag. Det var inte min mening att dela upp alla tänkbara konstellationer.

Det var inte min mening att debattera eller gå in på djupet om olika procentindelningar heller.Jag kunde göra det enklare med att ställa frågan:

Är du lojal mot dina vänner?

Vi lägger ner detta.  

Anmäl
2009-08-25 22:51 #5 av: Maria

Nu missuppfattar du mig allt.

Jag trodde att du med detta ville diskutera lojalitetFörvånad

Varför så irriterad för att jag inte kan svara enkelt på din fråga?

/Maria

Anmäl
2009-08-25 23:01 #6 av: [GunillaR]

Jag ville inte fördjupa mig i olika tänkbara situationer och förhållanden. Bara en enkel fråga om hur ligger din lojalitet.

Är du lojal mot din chef? - hur mycket?

Är du lojal mot dina arbetskamrater? - hur mycket?

Är du lojal mot dina föräldrar och syskon? - Hur mycket?

Är du lojal mot din äkta hälft/sambo/parnter? - Hur mycket?

Är du lojal mot din bästa vän? - Hur mycket?

Är du lojal mot dina barn? - Hur mycket?

Blev det bättre så här?

Anmäl
2009-08-25 23:08 #7 av: Maria

OK

Barn 100%

Resterande har jag väldigt svårt att svara på för jag tycker inte det är en så enkel fråga. Sorry...

/Maria

Anmäl
2009-08-26 00:11 #8 av: AnneN

För mig beror det nog mycket på i vilken situation det gäller, kan tyvärr inte svara på det utan att veta alla omständigheter

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-08-26 01:02 #9 av: [GunillaR]

OK - här finns inga givna omständigheter. Jag kan tydligten inte förklara i ord vad jag menar, hi hi. Oj oj!

Skulle bli jätteglad om någon förstod vad jag menade.

Jag bara hörde ett samtal på bussen om en kvinna som var väldigt besviken på sin bästa vän, att hon hade väntat sig en lojalitet från henne. Vad saken gällde vet jag inte eftersom de samtalande fanns på bussen innan jag steg på och satte mig framför dem. Det var så min frågeställning började ta form.

Men vi lägger ner frågan om den är felställd. Jag trodde den skulle bli intressant. 

Anmäl
2009-08-26 01:14 #10 av: AnneN

#9 Det är absolut en mycket intressant fråga så den behöver inte alls läggas ner

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-08-26 01:18 #11 av: [GunillaR]

Ja vi får väl se om någon nappar Flört

Anmäl
2009-08-26 02:54 #12 av: Hennum

1. Arbetsgivare 10

2. Arbetskamrat 15

3. Föräldrar/syskon 25

4. Äkta hälft/sambo/partner 25

5. Bästa vännen 25

6. Barn 0 (eftersom jag inte har några)

Alltså. om jag har en viss mängd lojalitet att dela upp mellan olika grupper, så gör jag nog så som ovan. för mig är föräldrar, syskon, partner och bästa vänner lika viktiga och väldigt viktiga. men arbetsgivare och arbetskamrat är inte så viktiga, men arbetskamraterna är viktigare än arbetsgivaren.

Anmäl
2009-08-26 13:06 #13 av: [GunillaR]

# 12 - Tack Flört

Jo det är ju svårt att ta med barn när man inte har några. Sen tror jag att det spelar in andra faktorer när det gäller sina barn. Att man tar ställning för sitt barn till det yttersta, vad som än händer. Så kanske barn inte skulle varit med som jag tänkte från början.

Det är ju också intressant att se om man är mer lojal mot släkten än vännerna, om där finns s k "blodsband" som inte något får gå emellan. Inte vare sig vänner eller partners.

Det var lite av detta som jag ville ha fram genom undersökningen. Lite synd att tråden blev dissad från början........

Anmäl
2009-08-26 13:16 #14 av: vimes

Hej, jag tror nog att det är svårt för oss som har barn att kunna fördela poängen över de olika posterna. I alla lägen är jag 100% lojal mot min dotter liksom. Däremot kan jag nog, om jag inte tar med henne i beräkningen här, svara på din undersökning.

(en notering här: det finns ingen "Vänner"-post. D.v.s. inte "Bästa vänner" eller "Arbetskamrater", utan bara "Vänner". Jag lägger till denna kategori.)

5 Arbetsgivare

5 Arbetskamrat

15 Föräldrar/syskon

35 Äkta hälft/sambo/partner

25 Bästa vännen

15 Vänner

Anmäl
2009-08-26 13:39 #15 av: [GunillaR]

# 14 - Arbetskamrater finns ju med i ursprungstråden.

Och det är ju klart att lojaliteten mot bästa vännen är större än mot vänner/bekanta! Naturligtvis blir det så.

Om jag plockar bort barn så blir min fördelning ungefär så här:

Arbetsgivare = 2

Arbetskamrat  = 5

Föräldrar/syskon = 10

Äkta hälft/sambo/partner = 48

Bästa vännen = 25

Övriga vänner = 10

Anmäl
2009-08-26 13:44 #16 av: Maria

Jag har mycket lättare att sätta upp en lista om frågan hade varit hur mycket dessa olika kategorier av människor betyder för mig.

Jag får inte ihop det här med lojaliteten. Trög va...Flört

/Maria

Anmäl
2009-08-26 15:56 #17 av: [GunillaR]

# 16 - Det borde väl vara så att ju mer som människan betyder för en desto större lojalitet känner man. Det borde vara så men jag tror inte det är så alla gånger. För dem som känner att blodsband är viktigare än andra förhållanden till exempel.

Det beror nog också på vad man får med sig hemifrån.

Sen har vi ju en till slags lojalitet - Partilojalitet hos de politiskt aktiva. Det där kan ju också skapa lite problem ibland....

Anmäl
2009-08-26 17:55 #18 av: Maria

#17 Krånglet för mig är att just ordet lojalitet handlar lite om att inte vara på samma nivå som någon annan.

"Det lojala folket stöder sin kung" t.ex. Därför kan jag förstå att man kan vara lojal mot sin arbetsgivare men min partner?

Sedan har väl också ordet en betydelse av att stötta och ställa upp kanske och då blir det ju lite lättare.

Jag tror definitivt inte på att blod är tjockare än vatten.

/Maria

Anmäl
2009-08-26 19:37 #19 av: [GunillaR]

Googlade på ordet

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lojalitet

Anmäl
2009-08-26 19:39 #20 av: Maria

#19 Tack. Då var jag inte helt fel ute. Bara lite...Flört

/Maria

Anmäl
2009-08-26 19:48 #21 av: [GunillaR]

# 20 - Flört

Anmäl
2009-08-27 21:24 #22 av: sayuri

1. Arbetsgivare

2. Arbetskamrat

3. Föräldrar/syskon 10%

4. Äkta hälft/sambo/partner 45%

5. Bästa vännen 45%

Jag har svårt för att lita på folk och jag vet att de är människor och de gör misstag, så jag litar på sannolikheten på den punkten och begränsar vad jag delar med de olika personerna i mitt liv efter vad jag bedömt att de klarar av att hantera...

Anmäl
2009-08-31 03:08 #23 av: Hennum

Jag tycker det är lustigt att jag är den enda som har samma siffra på föräldrar som på partner och bästa vännen.

Det handlar inte om blodsband, utan det handlar om att de är grunden i mitt liv. partner bytar man, vänner bytar man, men syskon och förälder finns där alltid. De är alltid samma. Sedan är min kärlek till de olika kategorierna lika stor, och därför blir ändå lojaliteten densamma. Min lojalitet hänger mycket ihop med hur mycket jag älskar dem. Och jag tror inte jag kommer älska min arbetsgivare och arbetskamrater har jag hittils inte känt några känslor för.

Anmäl
2009-08-31 12:08 #24 av: Mitralis

Såg en undersökning på TV där folk skulle hålla andan för släktingar. Säg till exempel att någon skulle hålla andan under vatten för en kusin och kusinen skulle få 100kr per minut som personen kunde hålla andan så höll h*n andan i till exempel 1 minut.
När h*n skulle hålla andan så att ett syskon skulle få pengarna så lyckades h*n hålla andan i 3 minuter.
Det har någonting med släktens fortlevnad att göra.

Anmäl
2009-08-31 12:52 #25 av: [GunillaR]

# 23 - Det är individuellt hur man upplever kontakten med släktingarna. Man behöver inte älska dem per automatik enbart för att de är släkt. Det finns ju folk som går så långt att de bryter kontakten med föräldrar eller syskon för att få lung och ro i sitt liv.

Vad gäller partnern så kan man ju inte vara illojal mot denne på grunder av att förhållandet kanske kommer att ta slut om fem år. Ska man leva ihop och dela sina liv så måste där vara en hög sammanhållning och hög lojalitet. Om jag bestämmer mig för att skaffa barn och gifta mig med en man så måste här finnas ett 100% förtroende.

Denna person kommer jag att leva med och denna person kommer jag att dela mitt liv och mina tankar med. Inte min syster eller bror.

Anmäl
2009-08-31 14:22 #26 av: Hennum

Ja, precis. Kanske är det då intressant att jag är den enda som svarat på frågan som då har ett riktigt bra (om än med stora sprickor) förhållande till min närmaste släkt.

nej. det kan man ju inte. för min del är det nuet som gäller. jag älskar den här personen nu och är därför lojal mot den personen nu. Vad som händer imorgon vet jag inte. Vilket självklart även gäller släkt. Det kan ju hända saker som gör att man tar avstånd från dem med.

Självklart blir det en annan sak om man planerar att skaffa barn. Men då är det kanske lojalitet som är riktad mer åt barnen än åt partnen. Och eftersom jag inte har barn eller ska skaffa så räknar jag inte in den typen av lojalitet.

Så vi är lojala mot dem vi planerar att dela livet med och tankarna med. Sen kan man ju ha olika konstellationer angående vilka man delar livet och tankarna med. Och det är väl därför vi då alla satt låga siffror på arbetsgivare. :P Det är väl en lojalitet grundad på pliktkänsla där kanske, som inte är lika stark.

Anmäl
2009-08-31 14:33 #27 av: [GunillaR]

# 26 - Ja detta med lojalitet mot arbetsgivaren..........det beror kanske på vad saken gäller och vilket yrke man har. Det finns ju yrken då man måste skriva på att vara lojal mot företaget/arbetsgivaren.

Vad gäller arbetskamraterna så får man väl tänka sig ett scenarium där arbetsgivaren inte är speciellt trevlig och kanske till och med bryter mot arbetsmarknadens lagar. I sådana fall är man ju i regel lojal mot sina arbetskamrater eftersom man själv befinner sig i samma situation.

Sen är det ju så att man är beroende av sin inkomst............ och då kanske det kommer fram en lojalitet som inte kommer från hjärtat utan från plånboken.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.