01 ALLMÄNT

Kvinnor/män

2009-08-25 19:55 #0 av: Maria

Detta är kanske ingen filosofisk fråga men...

Är kvinnor och män intellektuellt olika?

/Maria

Anmäl
2009-08-25 23:14 #1 av: vimes

Det är i allra högsta grad en filosofisk fråga skulle jag vilja säga!

Mitt "svar" är: Det beror nog på vad man menar med "intellektuellt olika" och hur man vill avgränsa män och kvinnor.

Först och främst kan vi ju konstatera att människor antagligen har olika biologiska förutsättningar för intellektuell verksamhet. Jag tror mig med säkerhet veta att det finns studier som visar att det finns rena fysiska skillnader mellan den genomsnittlige mannen och den genomsnittlige kvinnans hjärnor (det bör kanske påpekas: vi talar här nog alltid om genomsnittliga individer, helt säkert finns det män med "kvinnliga hjärnor" och vise versa).

Så ja, män och kvinnor kan tänkas vara olika intellektuellt sett. vad innebär då detta? Har den ena gruppen lägre intellektuell potential än den andra? Eller innebär det att man helt enkelt bara är olika, vissa skillnader i hur härnan, inlärningen, informationsstrukturerandet, o.s.v. fungerar, men att man inte är olika bra. Jag har ingen aning.

En sak som är viktig i diskussionen är själva begreppet "intellekt". Vad är det? Och än viktigare: hur har det uppstått, i vilken kultur, och vilka grupper har varit dominerande i kulturen? Min gissning är att det nästan uteslutande är män som har definierat vad som är en människas "intellekt".

Sedan är det också så att olika grupper av människor är intellektuellt olika. Jag vet inte om exempel är nödvändiga men sannolikt skulle vi uppfatta en bilmekaniker och en professor i filosofi som intellektuellt olika. Eller hur? Troligtvis finns det även skillnader på ännu bredare plan: vi är intellektuellt olika om vi kommer från olika kulturer, o.s.v.

Jag skulle vilja påstå att män och kvinnor är, kulturellt sett, olika. Vi läser olika böcker. Vi jobbar med olika saker. Vi tittar på olika saker på teve, o.s.v. Så visst är vi på så sätt säkert intellektuellt olika.

Men frågan är vilken aspekt som är viktig här?

Anmäl
2009-08-25 23:28 #2 av: Maria

Mina funderingar är väl mer att det generaliseras så mycket om kvinnor vs män i böcker och media som "män är från Mars och kvinnor från Venus" (eller var det tvärtom). Ett sätt att godta att vi aldrig kommer att förstå varandra.

Det påverkar genusdebatten och jag vet inte riktigt om det är positivt eller negativt.

Den intellektuella eliten har väl historiskt sett bestått mestadels av män men som sagt det beror väl på som du skriver vad man menar med intellekt.

Även om vi är intellektuellt olika så undrar jag om vi kan vara intellektuellt jämställda.

/Maria

Anmäl
2009-08-26 03:05 #3 av: Hennum

det finns ju idéer om att olika delar i hjärnan på kvinnor respektive män är olika väl utvecklade.

undersökningar har visat att tjejer har en idé om att de är dåliga på matte, vilket gör att de presterar sämre på provet, men de är inte sämre egentligen. det har man fått veta genom att man har berättat för en del av dem i förväg att de ska ha ett matteprov, och till den andra delen av dem har man bara sagt att det blir prov, men inte vilken sort. Och när de sedan går till provet kommer de dit med dåligt självförtroende vilket gör att de presterat sämre än vad de egentligen är kapabla till.

tror inte män och kvinnor är olika intellektuellt, vi bara lär oss att vi är det, och agerar utifrån det.

Anmäl
2009-08-27 21:29 #4 av: sayuri

Enligt min erfarenhet är att de är olika och det finns även tester som visar på detta.

En kvinnas hjärna (eller den vanligaste typen) är mer känsligare eller mer empatiska än de manliga. Sen finns det undantag och det finns kvinnor som är mer systematiska och har mindre empatiseringsförmåga än vad andra kvinnor har ungefär som många män är har lättare för att vara mer systematiska så det är en vetenskapligt bevisad teori.

Anmäl
2009-08-27 21:40 #5 av: Maria

#4 Men skulle det då innebära att vi inte är intellektuellt jämställda?

/Maria

Anmäl
2009-08-27 22:09 #6 av: Leo

tror inte att det är så stor skillnad i slutändan utan skillnaden ligger i tankesättet.

titta bara på skillnaderna på en  vägbeskrivning av en kvinna och en man

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Anmäl
2009-08-27 23:05 #7 av: sayuri

#5 Jo men vi har bara olika sätt att tänka på, det är ungefär som att män är en bil med ratten på höger sida och kvinnor är en bil med ratten på höger sida... båda funkar fint att köra men de är lite olika och man får anpassa sig lite beroende på vilken bil man använder eller vem man umgås med om man vill översätta det rent praktiskt :)

Anmäl
2009-08-27 23:16 #8 av: Maria

#7 Det var en bra beskrivning...Glad

/Maria

Anmäl
2009-08-28 04:08 #9 av: sayuri

haha Jag skrev fel.. skit, menade ju självklart att den ene var en med vänster och den andre höger... Det märks att jag var trött redan då :P

#8 Tack, lite trött och fel men budskapet kom fram iaf och det var tur det haha =)

Anmäl
2009-08-29 22:39 #10 av: Skygazer

Jag tycker att Vimes slår huvudet på spiken i inlägg #1.

"Vilken aspekt är viktig" avslutar han med och det är just det som är poängen i detta. De flesta här och annorstädes tycks mena att det finns intellektuella skillnader mellan kvinnor och män i genomsnitt. Det är säkert på det viset men vad spelar det för roll egentligen? Genomsnittet är bara intressant i en del vetenskapliga sammanhang. I verkliga livet är det individer som tänker, resonerar och bedriver andra intellektuella aktiviteter. Individer är sammansatta och mångfasetterade. Vad en enskild individ tänker är intressant, vad t.ex. 100 kvinnor i genomsnitt tänker är mindre intressant. Det finns ändå inte 100 personer som tänker precis likadant i alla sammanhang.

Föreställningen om en genomsnittlig egenskap i tänkandet kan vara ett direkt hinder för tankens utveckling. Ungefär lika fruktbärande som "alla smålänningar är snåla", "alla norrlänningar är lugna och tystlåtna", "negrer har rytmen i blodet", "bögar är mjuka och feminina" och andra liknande floskler/fördomar. Ett exempel, "kvinnor tänker holistiskt". Det kan lätt blir en självuppfyllande profetia för både män och kvinnor. En kvinna kanske påverkas att inte tänka på detaljer i något sammanhang medan en man kanske just fastnar i en detalj. Ett fruktbärande tankemönster behöver båda aspekterna, ibland helhetssyn, ibland detaljanalys. Samhällets normerande inverkan kan absolut vara skadlig på ett kreativt och effektivt tänkande.

Indelningar mellan kvinnor och män brukar mest syfta till att bevara könsroller/strukturer i samhället, så även i detta fall tycker jag.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.