01 ALLMÄNT

Rikedom

2009-09-15 20:45 #0 av: Maria

Blir man lycklig av pengar?

Kan man köpa lycka?

/Maria

Anmäl
2009-09-15 23:19 #1 av: Freke

Blir man lycklig av pengar?

Knappast, snarare olyckligare (mycket pengar skapar merarbete och oro)

Kan man köpa lycka?

Troligen inte, men man kan köpa sig tröst i villfarelsen att det är lycka, vilket i sin tur bringar olycka

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anmäl
2009-09-15 23:25 #2 av: Maria

Jag tror att man kan bli lycklig av pengar beroende på vilket personlighet man har. Själv skulle jag bli otroligt lycklig av att kunna skänka bort pengar eller starta ett katthem eller liknande.

Viss lycka tror jag man kan köpa. Att ha längtat efter något en tid och helt plötsligt få råd att köpa detta kan innebära lycka.

Att köpa sig en resa som kanske är välbehövlig avkoppling kan ge lycka.

Sedan kan man ju alltid diskutera vad lycka innebär...

/Maria

Anmäl
2009-09-16 01:14 #3 av: vimes

Precis som du är inne på, bumbleboo, så tror jag att olika människor blir lyckliga av olika saker. Men jag tror också att man måste inse att pengar i första hand är något instrumentellt (även för de som blir lyckliga av dem). D.v.s. pengar kan skänka trygghet, pengar kan skänka (som du skriver) avkoppling, sinnesro (eller vad vi nu vill kalla det, tänker på välgörenhet här).

Pengar kan mäta värde. D.v.s. det är inte pengarna i sig som är orsaken till lycka, utan det värde (i hårt arbete, skicklighet, personlig förmåga) det representerar.

Anmäl
2009-09-16 10:25 #4 av: Maria

#3 Det var väl ungefär så jag menade fast du har en fantastisk verbal förmåga att få orden att hamna på rätt platsFlört

/Maria

Anmäl
2009-09-16 22:44 #5 av: Hennum

håller med vimes. pengar har ett instrumentellt värde och med det kan man skaffa sig tillgång till de saker som har ett eget värde eller som i sin tur är ett instrument för att nå lycka.

Man kan bli lycklig av pengar när man tänker på det man kan köpa för dem. Exempelvis om man inte köpt någon god mat på länge för man inte har några pengar, och så får man pengar och då blir man glad för att man äntligen kan köpa den där halloumiosten man längtat efter. och då är ju halloumiosten en smaksensation som gör kroppen lycklig. ^^

om man redan har mycket pengar så tror jag som freke att det kan innebära oro och ångest, och så måste man kämpa för att inte förlora pengarna. samtidigt kan nog pengarna ge en känsla av makt och betydelse, vilket kanske gör vissa om än inte lyckliga så kanske nöjda.

Anmäl
2009-09-17 23:24 #6 av: MoonVoid

Man kan absolut bli lyckligare av pengar. Tex är det fler än man tror här i sverige som sitter med skulder upp till öronen. Inte alla förtjänar dem. Man är inte fri! Men med pengar kan man köpa sig fri, och ev lycklig.

Det finns folk som bor på gatan, även i sverige, som inte heller förtjänare. Kanske rent av var miljonärer innan. Dem skulle bli lyckliga av att få duscha och gå på toa. Ha sin mat i ett kylskåp istället för i en plastsäck i en damm.

Väldigt många kan bli lyckliga av pengar, det är tyvärr sällan dem människorna som for alla pengar. Har man mycket är det lätt att få mer!

Anmäl
2009-09-17 23:29 #7 av: Maria

#6 Det är lustigt det du skriver "har man mycket är det lätt att få mer"

Jag tänker på alla arbetsplatser där "höjdarna ofta blir bjudna på både luncher, middagar, resor osv. Visserligen i abetets tjänst men med mycket fri tid.

Rika människor blir ofta bjudna och man kan ju fråga sig logiken i detFlört

/Maria

Anmäl
2009-09-18 01:01 #8 av: vimes

#6: Precis. I det samhälle vi lever i är pengar ett rätt basalt behov.

Man kanske ska uttrycka sig såhär istället: brist på pengar kan vara en källa till olycka. Utan pengar är de flesta ofria och otrygga.

Personligen då? Jag bryr mig inte speciellt mycket om pengar som sådana. Men visst vore det trevligt att ha tillräckligt med pengar för att inte behöva oroa sig för sin ekonomi, och dessutom kunna unna sig det man vill. Och: jag köper inte för en sekund att det är så att mycket alltid vill ha mer - min erfarenhet av mig själv är att jag för det mesta är rätt nöjd med min ekonomiska nivå (oavsett vilken den är). Jag är arbetar hellre mindre än tjänar mer, för det mesta. Skrattande

Anmäl
2009-09-18 18:21 #9 av: Maria

#8 Jag arbetar 80% av ren lättjaFlört

Jag tror inte heller på "mycket vill ha mer" men jag tror att "mycket, har mycket lättare att få mer".

/Maria

Anmäl
2009-09-18 20:40 #10 av: MoonVoid

#8 det var smart vimes. Brist på pengar kan vara en källa till olycka. Mycket bra sagt:)

Anmäl
2009-09-23 13:39 #11 av: NiklasEri

Jag tror att man ska ligga nånstans i mitten för att vara lycklig. För lite pengar gör en otillfredsställd, vilket leder till olycka. För mycket pengar skapar begär att spendera pengarna, vilket leder till olycka.

Har man tillräckligt med pengar för en bra hälsa, och så att man kan ha en tillfredsställande fritid, blir man lycklig.

Om inte pengar bidrar till ens lycka, har man antingen för mycket eller för lite.

Det var väl ungefär det här ni andra var inne på också.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.