03.1 Etik & Moral

Döda i krig = mord?

2009-07-18 00:59 #0 av: AnneN

Tycker du att döda i krig är det samma som vilket annat mord som helst? (OBS det är inte självförsvar jag menar här)

Varför/varför inte?

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-07-18 03:21 #1 av: Freke

Till en viss del kan jag tycka att det kan vara mord, men om det är krig och båda sidor är beväpnade anser jag inte att det är direkt mord.

Utan mer en handling utav en given order som i sin tur kan resultera i antingen att en del dör eller att någon försvarar sig eller försvarar plats.

Så allt är beroende på vem som avfyrar första skottet.
Annars i krig är dom enda som kan räknas som rena mördare är krypskyttar -Då dom har ett givet mål på en eller flera personer av annan förutbestämt som taktiskt och givet mål.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anmäl
2009-07-18 22:42 #2 av: LiindaH

Om båda har vapen (allt ifrån det med skott till stenar och annat som kan döda) så är båda ute efter samma sak.

Därav anser jag inte att man ska se det som mord.
Men att skjuta en utan vapen anser jag vara mord. Man dödar då en annan individ som inte kan försvara sig.

Tyvärr resonerar inte dom i krig på samma sätt.

Det är så sjukt fel att döda en annan människa.
Mord som mord, jag förstår inte hur man kan leva med att ha dödat en annan person!

Anmäl
2009-07-18 22:56 #3 av: AnneN

fast nu används ju inte bara skjutvapen i krig utan även bomber som då kan döda många, både soldater och allmänheten (även barn)

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-07-18 22:59 #4 av: LiindaH

Jo, men alltså jag menar, om den andra har vapen och är ute efter samma sak, då är det inte mord, eller ja, mord är det väl, men inte på så sätt , dubbeltänkande.

men att kasta ett bomb är helt galet och så jädra stort mord det går att bli.

Anmäl
2009-07-19 00:08 #5 av: psyko

Jag tycker helt klart att om man dödar någon annan i ett krig så är det ett mord. För det är det ju. Självförsvar är en annan sak.

Det ska inte finnas några lagar som ska försvara mördare även om det är krig. Om det var stränga straff på att döda människor, även i krig, kanske antal dödade skulle minska?

Anmäl
2009-07-19 00:14 #6 av: Hennum

Jag tycker det är mord. Bara för att mordet är i uppdrag från en stat eller liknande så är det fortfarande ett mord. Mord i självförsvar är en helt annan sak. Men att marschera in i en by och skjuta ihjäl folk eller att bomba folk med flygplan är i allra högsta grad mord.

Det är helt sjukt att det faktist pågår krig mellan stater... Att det finns stater som skickar ut från början oskyldiga människor att döda andra oskydliga människor.

Men egentligen tycker jag att det då är staten som är den största boven. Det är alltid den som planerar morden som är värst tycker jag, och så finns det massvis med dumt folk som utför dem.

Anmäl