OT – OFF TOPIC

OT namninsamling!!!

2009-08-10 22:18 #0 av: Loucar

Stöd mitt uppror mot användadet av natriumglutamat i våra livsmedel genom att skriva under på denna länk http://upprop.nu/ARJT

Anmäl
2009-08-10 22:31 #1 av: vimes

Jag köper inte argumenten.

Anmäl
2009-08-10 22:33 #2 av: AnneN

"Det finns indikationer på att glutamat påskyndar utvecklingen av demenssjukdomar som Parkinson och alzheimer.

I försök på råttor har extremt höga doser natriumglutamat i kosten tagits upp i tarmen till blodet som glutaminsyra och sedan påverkat nervsystemet i de delar som inte skyddas av Blod-hjärnbarriären. Nerver har bland annat blivit överstimulerade och dött. Det pågår en debatt och forskning på om detta är relevant för människor och om de små doser natriumglutamat som finns i kosten kan vara skadliga.

Barn med ADHD-liknande symptom har i en amerikansk studie har också uppvisat upptill två och en halv gång mer natriumglutamat lagrat i hjärnan än normalt, vilket dock inte behöver ha någon koppling till natriumglutamat i kosten."

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Glutamat

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-08-10 22:46 #3 av: vimes

Jag menar ju det.

Anmäl
2009-08-10 22:50 #4 av: AnneN

#3 vad är det du inte köper med de argumenten?

/Mvh Anne

Anmäl
2009-08-10 23:09 #5 av: vimes

Det du lägger fram från wikipedia bevisar ju ingenting egentligen. Vetenskapliga tester har gjorts, men uppenbarligen har man inte kunnat bevisa ämnets eventuella negativa inverkan på människor.

Vad gäller argumenten på sidan är mina invändingar följande:

Argument 1: Det är förbjudet i barnmat! So? Barnmat innehåller aldrig några tillsatser. Dessutom verkar det rimligt att vara försiktigare med vad barn stoppar i sig än vuxna, även när man egentligen inte är helt säker på om det finns negativa effekter.

Argument 2: Om vi inte köper argumentet ["det är inte bevisat att det är farligt"] när det gäller tobak, varför skulle vi göra det när det gäller glutamat? För det första är argumentet i sig ologiskt. Det innehåller en massa problem: vilka är "vi"? Har vi accepterat argumentet? Varför ska vi applicera samma resonemang på två skilda problem? Men mest: hävdas det fortfarande på fullaste allvar att tobak inte är skadligt (men vi köper inte argumentet, tydligen). Jag är rätt osäker på vad skribenten egentligen vill säga med det här argumentet. När man skrapar lite på ytan uppstår bara förvirring!

Argument 3: Med så många produkter som innehåller tillsatsämnen i allmänhet och glutamat i synnerhet får vi i oss tämligen stora mängder totalt och många av dessa ämnen lagras i kroppen. - Detta är alltså fetmarkerat och får antas vara ett viktigt argument. Men liksom: jaha? Argumentet för att förbjuda glutamat är alltså att det är en tillsats, och tillsatser får vi så mycket av, och det kan ju aldrig vara bra! Varför inte förbjuda någon annan tillsats då? Eller införa något form av tillsatstak? Fast ändå: borde inte varje tillsats bedömmas individuellt? Är det farligt är det farligt. Istället för att bara svänga med "FÖR MÅNGA tillsatser är dåligt, alltså ska vi förbjuda en SPECIFIK tillsats".

Nä, jag blir knappast övertygad nog att låna mitt namn till något. Det enda argumentet jag tycker är lite intressant är att det finns en debatt om det här i andra länder, men det känner jag inte är nog för att jag ska vilja vifta med förbudsflaggor här.

Loucar, hur kommer det sig att du är så engagerad just denna tillsats?

Anmäl
2009-08-10 23:14 #6 av: Loucar

För att jag har ett barn med adhd och har sett vilka negativa effekter mat av olika slag kan ge, skulle ta en hel dag o förklara detta så därför gör jag inte det just för tillfället.

Jag är inte bara intresserad av denna tillsats men vi måste ju börja nånstans eller hur.

Alla har ju rätt till sin åsikt så även du...

Anmäl
2009-08-10 23:17 #7 av: AnneN

#5 I argument 2 så tar du upp om tobak, tobak är det 18 års gräns för att få köpa, ska vi då ha det med sådant som innehåller glutamat också?

Argument 3: varför ska vi överhuvudtaget ha en massa tillsattsämnen i maten? Glutamat är vad jag förstått huvudsakligen till för att höja smaken på maten, varför ska man ha det? Kan inte folk istället lära sig att faktiskt tillaga mat på riktigt som har sin egen smak istället för att sätta in en massa konstiga ämnen för att höja smaken?

/Mvh Anne

Anmäl
2009-08-10 23:24 #8 av: vimes

#7: Jag tycker att det är rätt tveksamt att göra en jämförelse med tobak över huvud taget. Alltså, tobak är ju bevisligen mycket skadligt, och dessutom gravt vanebildande.

Man kan förstås alltid argumentera för att vi borde stoppa i oss mer "naturliga" saker. Visst kan man tycka att folk borde lära sig att laga sin mat ordentligt, o.s.v., men är det verkligen ett argument för förbud? Liksom, folk borde gå mer i skogen tycker jag. Men inte fan är jag för lagstiftning i frågan.

Anmäl
2009-08-11 00:14 #9 av: AnneN

#8 det var ju du själv som tog upp det om tobak i #5

/Mvh Anne

Anmäl
2009-08-11 00:17 #10 av: vimes

#9: Nej, jag refererar ju argumenten på upprorssidan. Analogin till tobaksförbudet kommer därifrån.

Anmäl
2009-08-11 00:21 #11 av: AnneN

#10 oj, hoppsan det hade jag missat Skäms

/Mvh Anne

Anmäl
2009-08-11 00:25 #12 av: vimes

#11: Ingen fara. Jag ser nu att mitt inlägg #5 inte direkt var ett lysande exempel på en tydlig disposition och ett klart uttryck.

Anmäl
2009-08-11 00:44 #13 av: psyko

Ska skriva under!

Anmäl
2009-08-11 14:07 #14 av: Loparn

Ska skriva under!

Ju färre onödiga tillsatser i livsmedel dessto bättre!

Nästa mål - Aspartam?

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article407917.ece

Löparn

Anmäl
2009-08-11 18:48 #15 av: Loucar

Det är bara o gå in på uppror.nu o starta upp nåt om aspartam loparnGlad

Anmäl
2009-08-11 21:11 #16 av: Maria

Jag vet inte om jag vill skriva under...Obestämd

Jag har en hel burk med natriumglutamat som jag använder till viss del i thaimatlagning.

Fast å andra sidan sett så kanske det är bra om det inte ingår i allmänna tillsatser utan är självvalt så att säga. Det sägs att ostron/fisksås går lika bra som "femte smak".

Alkohol är skadligt men jag tar mig gärna ett "järn" emellanåt så OK, jag skriver under för valfrihetens skull...

/Maria

Anmäl
2009-08-11 21:15 #17 av: AnneN

#16 *nyfiken* varför använder du natriumglutamaten?

/Mvh Anne

Anmäl
2009-08-11 21:35 #18 av: Maria

#17 Det är väl för att jag gått på myten om den "femte smaken" kallad Umami...Obestämd

/Maria

Anmäl
2009-08-11 21:50 #19 av: AnneN

#18 okej, tack för att du ville svara Glad nu har jag lärt mig något nytt idag också för jag hade aldrig hört talas om umami

/Mvh Anne

Anmäl
2009-08-12 16:42 #20 av: Stevo

Här är en liten ansats till motvikt till kritiken mot aspartam:

http://tankebrott.wordpress.com/2009/03/16/skeptikerskolan-del-4-aspartam/

mvh
Stevo

Anmäl
2009-08-12 21:17 #21 av: Hennum

finns en väldigt bra bok. den hemlige kocken, eller vad den nu heter, där de tar upp hur det funkar med vår mat, med alla tillsatser osv som finns i allt vi köper. har bara läst lite i den men den var lärorik. där pratar de även om den här femte smaken.

Anmäl
2009-08-13 01:48 #22 av: Saga85

Jag orkar inte angagera mig i att förbjuda vissa tillsatser. Problemet med alla dessa tillsatser, konserveringsmedel och dylikt är att man inte vet hurpass mycket skada det kommer göra på längre sikt. Själv väljer jag att satsa på råvaror i största mån.

Anmäl
2009-08-13 02:36 #23 av: [mingdie]

Jag tror inte på förbud. Om vi har regler att alla tillsatser måste redovisas på produkterna så kan vi välja själva.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.