03.3 Rättsfilosofi

Dilemmasagor

2009-06-28 19:06 #0 av: Maja

Kan ni några bra dilemmasagor?

Posta dem här i tråden så ska vi klura på dem tillsammans!

Om ni kommer på en så skriver ni den med "rubriken":

Dilemmasaga 1: (om det är den första i tråden)
Dilemmasaga 2: (om det är den andra i tråden)
..så kan vi lättare hålla reda på vilken som man kommenterar så man svarar med samma "rubrik".

:)

Anmäl
2009-06-28 19:25 #1 av: AnneN

Aha, bra idé, fast de jag har är väldigt långa.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-06-28 22:46 #2 av: Maja

Nu var det ett tag sedan jag läste denna, men ska försöka att återberätta den så bra jag kan.

Dilemmasaga 1:

Det fanns två män som bodde i en by i Indien. Dessa två män hade varsin flickvän i byn på andra sidan djungeln. Varje kväll brukade de två männen vandra genom djungeln till sina flickvänner för att hälsa på, men en kväll orkade inte den ena mannen. Han sa till sin vän:
- I kväll orkar jag inte gå till min flickvän, du får gå själv, men hämta gärna hit dem istället så kan vi umgås här!
Den andra mannen visste att hans vän enbart gjorde detta för att han var lat, men gjorde ändå som han sade. Han begav sig iväg till flickornas by tillsammans med några andra vänner. Väl framme berättade han för flickorna att de skulle följa med honom tillbaka till hans by och så gjorde dem.

När de hade kommit halvvägs så dök det plötsligt fram en tiger. Tigern hoppade på en av flickorna och lade sig på henne för att bita av hennes huvud. Mannen blev så arg att han hoppade på tigern bakifrån och skar halsen av den med sin kniv. Tigern dog.

Flickan som låg under tigern försökte ta sig loss, men mannen sade:
- Nej, ligg kvar under tigern.
Istället bad han den andra flickan att springa till männens by och hämta den andre mannen. Sagt och gjort. Hon sprang snabbt till männens by och talade om att hans flickvän hade blivit attackerad av en tiger. Mannen blev förskräckt och sprang snabbt tillbaka med henne för att se hur det var med hans flickvän.

Väl på plats fick han se sin flickvän ligga under en gigantisk tiger (som han inte visste redan var död) som höll sitt huvud över henne. Han hoppade rakt på tigern och började slå på den för att den istället skulle rikta sin uppmärksamhet till honom.

Flickan under tigern skrattade sedan högt och förklarade att tigern redan var död. Efter den dagen gick pojkarna alltid tillsammans till flickorna.

Men då kommer frågan: Vem var modigast?

1. Var det pojken som hoppade på tigern och dödade den med sin kniv?
2. Var det flickan som sprang ensam genom djungeln för att hämta den andra pojken?
3. Var det pojken som slängde sig över den döda tigern (fast han trodde att den levde) och slog på den för att den skulle flytta på sig? 
4. Var det flickan som attackerades av tigern, men vågade ligga kvar under den när den var död?

Anmäl
2009-06-29 04:16 #3 av: AnneN

Svar på dilemmasaga 1:

1. Jag vet inte om det var mod eller instinkt, men jag skulle nog säga att det var ganska modigt att försvara sina nära och kära mot den livshotande faran.
  2. Ja jag tycker det var modigt av henne att springa enam genom djungeln, med tanke på vilka faror som kan dyka upp.
  3. Samma svar som nr 1.
  4. Nej det kan jag inte se något mod i, att ligga under en död varelse som med andra ord inte längre inebär någon fara.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.