Annons:
Etiketträttsfilosofi
Läst 4227 ggr
Maria
7/18/09, 12:00 AM

Dödsstraff?

Jag tycker inte det är försvarbart för ett land att ha dödsstraff.

Vad tycker ni andra?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
AnneN
7/18/09, 12:57 AM
#1

Nej, jag tycker att mord är mord oavsett vem som utför det och av vilken anledning!

Ska inte allmänheten få rätten att döda andra så ska inte myndigheterna ha rätt till det heller!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Freke
7/18/09, 3:24 AM
#2

Håller med AnneN i det, fast med förbihåll.

Förbihållet som jag syftar på är att jag även är emot livstids straff..
För jag är emot slutförvaring av personer.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Maria
7/18/09, 11:32 AM
#3

#2 Kan du utvekla lite mer hur du tänker dig ett "straff"system eller du kanske tänker vård?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Freke
7/18/09, 1:59 PM
#4

Visst kan jag utveckla det!

Jag tycker att kriminalvården här är vansinnig.
Varför har vi fängelser? och vad grundar sig straffen på?

Straffen ges för att någon gjort något som olagligt.
Personen döms till vård, fängelse, annan tillsyn eller böter!

Personen ska under en mer eller längre tid hållas i förvar och sona sina brott samtidigt som kriminalvården ska försöka få denne på andra tankar än brottsliga. Men var händer egentligen?

Jo. Det är en utvecklings anstalt idagsläget, åk in för stöld kom ut som biltjyv, åk in för bilstöld kom ut som bankrånare osv osv.

sen när straffet börjar närma sig slutet ska denne anpassas till samhället, personen ska då under en tid vistas på en öppen anstalt.
Och det är där alla kontakter knyts för att komma vidare i sin bana.

Det kanske är dags att de som väl sitter på kåken, får göra något kreativt vi kanske skulle titta lite mer åt Finlands håll och åter införa arbetsläger, så det blir ett straff istället för en förvaring som idagsläget.

för vad idag är det för kriminalVÅRD? vården består idag av??

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

LiindaH
7/18/09, 10:44 PM
#5

angående dödstraff så kan jag ibland resonerar lite olika..

1. Absolut emot! Att döda en annna människa är totalt fel.
Spelar ej roll vad det är för brott personen gjort.
Har personen mördat en annan eller flera andra så ska personen få sitt straff i fängelse och få sitta inne resten av sin tid.

2. Ibland kan jag tänka, en annan människa som dödat en hel del människor förtjänar inte att leva, den personen förtjänar att dö.

SÅ jag är lite kluven i frågan.

// Liinda

psyko
7/19/09, 12:04 AM
#6

Jag tycker att dödstraff kan vara bra, men inte ofta.

Känner en kvinna som jobbade inom psyket förut. De hade en kvinna inlagd där som var helt tokig. Man kunde inte ensam gå in till henne ensam för då skulle hon kunna attackera en. Den intagne hade smetat ut sin egen avföring på väggarna och om man var en av de personerna hon  tyckte kastade hon skit på en.
En gång när kvinnan som jobbade där skulle gå in dit (med en assistent såklart) hann hon inte ens reagera när den intagna kastade sig över henne så att hon föll ner i golvet. Hon som jobbade där hörde den intagnes andetag när denne tuggande försökte komma åt hennes öra för att bita av det.
Assistenten som var med fick hjälp av två andra för att kunna slita bort den intagne från mentalskötaren.

I sådana fall skulle det vara mer humant att låta så pass mentalsjuka patienter att få somna in och komma till en bättre plats. Det är aldrig kul för någon att vara inspärrad, och "tvingas" till saker man inte vill, det är inte kul för personalen eller för vår plånbok heller (det kostar säkert 10 000 för en sådan patient om dagen).

Så jag tycker att sådana mentalsjuka patienter som är en fara för båda sig själva och omgivningen är det bättre om man låter de "vandra vidare". Massmördare tycker jag inräknas som mentalsjuka.

Annons:
Hennum
7/19/09, 12:22 AM
#7

Det finns enligt mig inga vettiga argument för dödsstraff. Alla människor har rätten till sitt liv, vill de fortsätta sitt liv ska de få göra det, oavsett vad de har gjort mot andra. Och det är precis lika vidrigt av en stat att ta livet av folk som det är vidrigt av folk att ta livet av folk. Dessutom finns det ingen funktion i det som avskräckande medel, finns det undersökningar som visar.

Det kanske kan vara billigare för staten med dödsstraff än fängelse och vård, men det allra billigaste enligt mig är förebyggande arbete. Att staten och samhället tar sitt ansvar för sina medborgare från första början och när man ser att folk börjar komma in på brottslighet eller bli psykiskt sjuka så tar man hand om dem på ett vettigt och humant sätt innan det går för långt och hjälper dessa människor bli en del i samhället. Väldigt viktigt är det att aldrig låta människor bli uteslutna ur samhällets gemenskap. Folk som begår brott är människor som inte mår bra och därför får vi se till att folk aldrig ens börjar må så dåligt att de begår några brott. ^^

Så nej, dödsstraff är jag emot.

Håller med Freke i det hon säger om våra fängelser och att folk bara blir mer inne i brottsligheten genom att åka in där. Det systemet borde ändras. Hur vet inte jag, men det finns nog folk som sitter på lösningarna, eller åtminstonde kan lista ut det.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Freke
7/19/09, 1:16 AM
#8

En lustig reflektion kommer upp i mitt huvud!

Det är okey att ta livet av sig själv?

Men det är straffbart att försöka begå självmord? Du kan och blir dömd till vård i sverige om man misslyckas med det?!

Rätt lustig tanke egentligen!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

dolfen
7/20/09, 7:22 PM
#9

De som efter ett "misslyckat" självmord har fått hjälp och stöd att gå vidare, ångrar sitt självmordsförsök.

Tänk om vi levde i ett land som inte brytt sig om att ordna med någon form av skyddsnät för sådana situationer?

Maria
7/20/09, 8:30 PM
#10

Jag har inte läst så noga men jag blir alldeles förskräckt över människosynen som #6 har.

Här pratar vi om dödsstraff inte om att avliva mentalt sjuka människor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Freke
7/20/09, 9:11 PM
#11

#6 Låter som om det var Elisabeth som satt på Långbro?!

Som blev mer känd som ett av Sveriges största fel diagnostiserade fall!
Det tog många år innan läkarvården kom fram till att hon var autistisk, då hade psyk-vården felbehandlat henne i närmare 15år!

Idag fungerar hon bra och lever sitt liv med en massa hästar som hon verkligen kan tavara på..

Men jag har även sett henne kasta en 100kgs vårdare i väggen, och sett henne fast spänd när hon skulle sova (i gallerbur, som värsta rabiata hunden)

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Maria
7/20/09, 9:25 PM
#12

Jag håller med Freke när det gäller vården/straffet/förvaringen av idag men frågan var ändå om dödstraff är moraliskt rätt.

 #4 Du skriver att du är emot slutförvaring av personer och jag tolkar detta som livstidsdömda i ordets rätta bemärkelse eller? Samtidigt är du emot dödsstraff och jag får inte riktigt ihop det?

Själv tycker jag att dödsstraff inte kan försvaras alls. Brottet är att man har dödat någon eller några och detta får man inte göra alltså måste vi/samhället döda dig. Hur ologiskt är inte det. Inte ens ett barn kan få ihop den ekvationen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Freke
7/20/09, 9:35 PM
#13

#12 Är emot fängelsestraff på livstid i fall det är i den egna kroppen eller om det är inom 4väggar, så ja jag är emot slutförvaring.

Är även emot dödstraff då det allt för ofta finns för osäkra grunder på vad som krävs för att få dödsstraff samt att det är någon annan som ska exekvera straffet.

Så var det med den moraliska delen..

Sen att jag kan tycka att en person av egen fri vilja ska få rätten att avsluta sitt liv själv vilket idag i Sverige egentligen är en straff belagd handling! Där dennes döms till vård om den misslyckas, lyckas den så är problemet löst!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Maria
7/20/09, 10:43 PM
#14

#13 Har du någon aning om hur många självmordsförsök som i själva verket är ett rop på hjälp?

Den som vill ta livet av sig fixar det oftast.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Freke
7/20/09, 10:55 PM
#15

#14 klart jag vet… vet du hur många jag begravt för att dom inte fått den hjälpen dom velat ha och bett om?!

Så jo jag vet och jag vet även de som velt gå vidare utan att vare sig fått eller kunnat

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Maria
7/20/09, 10:59 PM
#16

#15 Nu är du inne på dödshjälp och vården av idag igen men här var frågan dödsstraff…Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Freke
7/21/09, 12:06 AM
#17

Har ju svarat på aven det!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Maria
7/21/09, 12:32 AM
#18

Så bra…

Då kan det ju vara roligt att höra vad någon annan tycker.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: