Annons:
Etikettpolitisk-filosofi
Läst 2735 ggr
Maja
7/23/09, 2:45 AM

Borde alla ha rösträtt?

Peter lever för politik. Han ägnar all sin tid åt politiken. Åker land och rike runt, debatterar, besvarar frågor, går på föreläsningar och deltar i seminarier.

Jan däremot är inte insatt i politik ett dugg utan tycker att det bara är för tråkiga människor. Men han röstar däremot. Men bara på grund av att hans vänner tvingar honom att göra det. Han går till vallokalen och röstar på partiet X bara för att han vet att hans vänner gör det. Vad partiet står för vet han inte.

Oskar röstar enbart på partiet Y eftersom de tycker att man ska förbjuda invandring. Vad de tycker i alla andra frågor vet han inte. Han tycker bara inte om invandring och eftersom partiet Y var det enda som öppet sade att de inte vill låta invandrare komma till Sverige så valde han dem.

Tycker ni att alla dessa tre män borde ha lika stor rösträtt?

Annons:
AnneN
7/23/09, 3:40 AM
#1

Även om jag inte delar deras åsikter så ja, jag tycker absolut att alla ska ha rätt att rösta och att alla röster ska ha lika stor betydelse.

Om man inte vill att alla ska ha lika rösträtt, vilka ska då få rösta? Bara de som tycker likadant som mig?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Freke
7/23/09, 11:16 AM
#2

Håller med AnneN men tycker även att de som inte röstar eller röstar blankt så ska deras röster räknas och tömma riksdagen om det är tillräckligt många "blanka" röster..

Då jag anser att en blank röst är en röst från någon som inte tycker att de valen som finns inte är tillräckligt bra och vill ha till en annan förändring.

Se så här: Är det 99% blanka röster och 1% på säg partiet Y. Ska då Partiet Y ha 100% av makten? Eller ska de ha sin 1%are?!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Maria
7/23/09, 10:33 PM
#3

#2 Det beror väl på vilken sorts demokrati man har.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Freke
7/23/09, 11:24 PM
#4

#3 Förvisso. men politisk demokrati, borde bygga på var och ens individs likaberättigande och inte majoritets ditatur som det är i Sverige idag.

För om du inte gillar någon av sidorna och där av avstår från att rösta så är du stadslös, rättslös.

Och kom snälla inte dragande med att "det är var och ens rätt att starta ett eget parti för att få fram sina åsikter" Visst är det var och ens rätt men innan man gjort det så måste man ändå stå ut med denna majoritets diktatur och rätta sig efter den, och således rättslös. För när var det en som icke är partipolitisk bunden med i en rättegång som nämdeman/kvinna?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

AnneN
7/24/09, 12:25 AM
#5

#2 "Se så här: Är det 99% blanka röster och 1% på säg partiet Y. Ska då Partiet Y ha 100% av makten? Eller ska de ha sin 1%are?!"

Där blir mitt svar att de ska i så fall bara ha sin 1%are för de har ju bara fått 1% av röstarena då ska de ju inte få 100% av platserna

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Freke
7/24/09, 2:07 AM
#6

Vilket inte sker i Sverige idag!

Hade 99% av sverige skippat att rösta så hade Y haft full makt. på sina 1% av rösterna eftersom de inte fanns annat som konkurrerade med dom.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Hennum
7/24/09, 2:14 AM
#7

Ja. det är klart att de får full makt, de är ju de enda som finns där. Om det endast finns en person i ett rum där vissa saker ska bestämmas och där det egentligen ska finnas 10 så kan i inte den personen ta en tiondels beslut. :P Det måste ju finnas någon som säger något annat. Hur skulle det fungera istället?  Det är ju därför man ska rösta på något… Röstar man inte på något, så får kanske de man tycker sämst om makten.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Freke
7/24/09, 3:06 AM
#8

Ja just det välja mellan pest eller kolera.. Ja det är ju någotGlad

Valet finns där så varför inte välja något man dör av..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Maria
7/24/09, 11:18 AM
#9

Jag tror att det är få människor i Sverige idag som till 100% håller med allt vad partiet man röstar på tycker.

Däremot har vi ju en hel del olika partier med olika inriktning och tyngd på olika frågor och då har man väl ett ansvar, tycker jag, att lägga sin röst på det som ändå står en närmast.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

dolfen
7/26/09, 8:55 PM
#10

Om ingen ville jobba med politik, skulle nog samhället och demokratin krascha!?

Hennum
7/26/09, 11:26 PM
#11

Jag svarade aldrig på den ursprungliga frågan. Och mitt svar är ja, de ska alla ha rösträtt, även om jag tycker att många kan rösta på heldumma grejer eller bli arg på folk som inte röstar alls. Vad är det för mening med demokrati om inte alla får del i den? Världen skulle inte bli bättre för att vissa inte får rösta.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Upp till toppen
Annons: