03.5 Politiskfilosofi

Frihet

2009-07-09 16:05 #0 av: Hennum

När jag skrev i min tråd Köttskatt på politik ifokus så började jag återigen grubbla över det här med frihet och att så många ser friheten som helig. Jag gör inte det. Jag anser att vi har ganska mycket frihet och att vi ska ta vårt ansvar och sköta våra skyldigheter som kommer ur friheten och framför allt att i vissa fall ska friheten inskränkas till förmån för viktigare saker.

En liten blandning mellan etik och samhällsfilosofi.

Tycker du att friheten är helig? Att det i alla fall ska prioriteras högre än saker som är för allas bästa men som innebär mindre frihet?  

Vad tänker ni om det här?

Anmäl
2009-07-09 17:34 #1 av: vimes

Det här är nog efterkrigstidens största ideologiska fråga. Välfärdssamhället ställer onekligen frågan om individens frihet på sin spets.

Jag menar, det var mycket mer okomplicerat att hävda frihetens överhöghet tidigare. Under 1800-talet kämpade man för allmän rösträtt, frihet att resa hur man ville i landet, åsiktsfrihet, religionsfrihet, näringsfrihet, och så vidare. Under första halvan av 1900-talet kämpade man mot diktaturer och anti-frihetliga ideologier.

Men efter andra världskriget och i och med den moderna välfärdsstaten är det nog mycket svårare att kämpa för friheten. Nu är det ju snarare så att frihetsinskränkningarna faktiskt kan motiveras med goda förtjänster för samhället (medan det under 1800-talet var så att frihetsinskränkningarna som fanns var rätt uppenbart negativa även för samhället i stort).

Det liberala projektet är ju till största del redan genomfört (grundläggande västerländsk demokrati), och det är inte längre helt lätt att hitta en ideologi som har något nytt att säga om friheten.

Jag tycker att det här är en svår fråga. Onekligen är frihet något av ett demokratiskt grundvärde, kanske det mest grundläggande (i varje fall så som vi förstår demokrati här i väst). Samtidigt finns det nog goda skäl att anta att total frihet (oavsett om den är i anarkistisk eller nyliberal tappning) inte är att föredra.

Tidigare brukade jag formulera min åsikt i frågan såhär: Alla ingrepp i individens frihet måste kunna motiveras med stora förtjänster för samhället och individen själv. Och jag håller det nog fortfarande för ett rimligt förhållningssätt. Sedan kan man ju förstås diskutera hur man bör tillämpa det i praktiken.

Anmäl
2009-07-09 19:40 #2 av: Maria

Någon har sagt att det finns ingenting som begränsar en människas frihet utan friheten begränsas endast av omständigheterna.

Vad är då omständigheterna?

/Maria

Anmäl
2009-07-09 19:51 #3 av: AnneN

Jag gillar uttrycket "Frihet under ansvar".

Tycker att friheten är viktig, men var och en har även ansvar för allt man väljer att göra/inte göra och tar man då inte sitt ansvar så kan det leda till inskränkningar i ens frihet.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-07-09 19:59 #4 av: Freke

håller så med AnneN.
drar paralleller till hundar.. En hund får den friheten som den kan axla klarar den inte det så begränsas den.

Bör vara lika för människor då vi formar våra djur så varför lever vi inte som vi lär?!

#2 omständigheter är kontentan av våra handlingar i andras ögon.
och vår handlingar värderas efter deras syn inte av vårat egna rätt och fel.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anmäl
2009-07-09 20:00 #5 av: Maria

#3 Omständigheterna kanske är det här med ansvar...?

/Maria

Anmäl
2009-07-10 00:37 #6 av: Hennum

Men i vissa fall handlar det kanske inte om ansvar, eller snarare så att vi inte kan tänka på allt. Tänker mycket på det här med att bygga om hus så får man inte bygga hur som helst, utan det ska vara möjligt för alla att bo där, även personer med olika fysiska funktionshinder. Det är en begränsning av individers frihet, men det är ju knappast ett ansvar de hade kunnat ta annars utan lagar och regler, man kan inte förvänta sig att alla människor ska ha koll på allt och att anpassa en lägenhet för rullstol är en hel vetenskap.

Det finns nog många andra saker där ansvarsbegreppet inte har någon riktig betydelse, utan då det krävs att staten lägger sig i och har koll på allt det som varje individ inte kan ha koll på och ansvar för.

Anmäl