01 ALLMÄNT

Dagens fundering

2009-07-01 19:53 #0 av: Hennum

Hej!

Tänkte att en liten allmän funderartråd kunde vara kul. Här kan vi skriva vad vi filosoferade över just den här dagen. Vad var det för filosofiska grubblerier som rörde sig i ditt huvud idag? ^^

Alla tankar är välkomna!

Anmäl
2009-07-02 03:06 #1 av: Freke

Om man kunde förändra världen. Undrar var och med vad man skulle börja?

Vilket av alla frågor skulle vara  den som var mest till nytta?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anmäl
2009-07-02 20:43 #2 av: Hennum

Jag tror man får börja med att förändra sig själv. Det är nog svårt att ändra hela världen när man själv faktist är precis lika dan, och det är vi. Samtidigt så är det svårt att ändra sig själv när hela världen är på ett sätt. Så kanske borde man börja med världen. ^^

Jag har inte funderat på något speciellt idag faktist, utom att min mamma är död, men det är mest bara ett konstaterande som man ska förstå. Vilket man iofs kan filosofera endel kring skulle jag tro :P

Anmäl
2009-07-02 22:26 #3 av: leo-

Hade jag fått händer fria händer och haft kunskapen så hade jag börjat med ett datorvirus som var bombsäkert krypterat och slog ut elförsörjningen globalt på nån vecka och höll det nere.

Detta hade inneburit att människor hade varit tvungna att samarbeta/kommunisera för att överleva och hade i sin tur förhoppningsvis inneburit att vi hade lärt oss vad som är av värde i livet inte bara pengar

ja det hade iofs inneburit sjukdommar och svält men då hade människan varit utsatt för det naturliga urvalet som det var tänkt från början.

Anmäl
2009-07-02 22:39 #4 av: Freke

#3 Är du säker på att det var tänkt så från början?

Kan gå med på att det hade varit kontentan av konsekvensen av vara utan i div förnödenheter.

Skulle nog hellre vilja se att alla människor utan tillhörigheter (av materiel art, utan status symbolerna).

Idagsläget så skulle människan endast nakna i sjön ha samma förutsättningar, utan status eller positioner för att få någon annan känna sig mer eller mindre värd.

Idag så fanns tanken på en cyklist och en lastbilschafför, vid götgatan/ringvägen.
Lastbilen svängde och cyklisten cyklade rätt in i bakhjulet? Massa folk, blåljus och en skadad cyklist och en chockad lastbilschaffis..

Hmm tanken gick till Stella Faré som ville ha fler cykelvägar i stockholm? men med tanke på hur folk uppför sig på vägarna då främst cyklister som tror sig vara odödliga och att bilar vejar för att dom kommer?!

Är gammal tävlings cyklist, och förstår inte hur dagens "vardags"cyklister tänker? Dom är inte ensamma och bilar är hårda, och man ses inte i alla vinklar vilket dom tycks tro?!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anmäl
2009-07-02 22:49 #5 av: leo-

Det var det som var tanken med just elen utan el är vi inget.

alla våra samhällen kommer att kollapsa och det leder i sin tur till att alla fordon stannar när tankarna är tomma. alla fabriker som tillverkar mat. kläder mm kommer att stanna och det ganska snart vilket nästan innebär samma som nakna i sjön

dom svaga och äldre hade dött pga att alla hjälpmedel hade slocknat

vi hade blivit förpassade till 1800talet och med detta förhoppningsvis tagit en annan väg än den vi är på nu

en bilist på cykel är som en tonåring på eumoped (ett fordon jag ogillar mer och mer )

Anmäl
2009-07-03 10:39 #6 av: Hennum

#4: Ja, cyklister är vansinniga. Jag bor i lund och här är de helt tokiga. Jag skulle aldrig våga cykla här i stan...

#5: att de svaga och äldre dör ser jag ingen nytta i. Vi har möjlighet att ge alla människor ett värdigt liv, och då ska vi oxå göra det.

Jag tycker inte att det verkar som någon bra idé att stänga av all el. Men att däremot ordna någon annan form av kollaps där ingen skadas men alla blir chockade, skulle nog vara bättre. Något mer ekonomiskt.

Framför allt vill jag att dom rika jävlarna ska dela med sig lite mer av sina pengar, och att västvärlden ska sluta suga ur de fattiga länderna, och att vi börjar tänka lite mer på klimatet och miljön och djuren, sluta vara så förbaskat själviska bara.

Såg ett tvprogram igår tror ja de va, eller i förrgår, om haven och syret och uppvärmingen. Haven är viktiga för hela jorden, utan välmående hav går vi alla under. Blir haven för varma så blir det inget omlopp i vattnet utan de blir stillastående, och då dör alla plankton ut som skapar syre och haven blir döda och sura, då bildas gifter som dödar hela planeten. Det hände en gång tidigare på naturlig väg för länge sen. Och nu när vi åstadkommer ökad värme så kan det sluta såhär med ifall vi inte skärper oss.

Och som de sa i slutet av programmet; det finns bara en som kan vinna en kamp mellan människan och havet, och det är inte människan.

Det tänker jag mycket på.

Anmäl
2009-07-03 11:44 #7 av: leo-

en liten förklaring för att inte bli anfallen av folk

när jag skrev det som svaga och gamla skrev jag det för att det blir en följd av ev elavbrott eftersom många gamla och svaga/sjuka hålls igång av maskiner

inte för att jag tycker att dom ska bort

tror även att om detta hade hållt i sig ett par hundra år så hade medellivslängden på människan minskat drastiskt

Anmäl
2009-07-03 14:04 #8 av: cirrun

Funderar att vad det är jag strävar efter egentligen

...att dom närmaste har det bra...( har bara två nära anhöriga, - just nu har dom det bra)

...att jag har mat och taköver huvudet...(osäkert hur länge jag har det)

...att jag får sysselsättning...(tror att om ett år är jag arbetslös)

...att ha vänner (har inte många och dom är mycke upptagna)

...strävar efter svaret på varför hittar jag inte någon djupare mening i detta ...

...och varför tror jag att sedan kanske hittar jag större anledning...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.