01 ALLMÄNT

I krig och kärlek?

2009-05-22 16:48 #0 av: Magnuzk

Finns det inget ordspråk som lyder så, och vad betyder det egentligen, att allt är tillåtet i krig och kärlek? Det finns regler för hur man får kriga och det finns domstolar som dömer efter ett krig, men finns det något liknande för kärlek?

Var finns regelboken för kärlek och förhållanden och relationer, jag vill ha den, vem har skrivit den, eller är allt oskrivet och man måste lära sig efter hand som livet går vidare, och sen också försöka lära sig det oskrivna som andra har i sin regelbok och försöka tyda det på olika sätt?

Finns det något kapitel i den boken som tar upp integritet, hänsyn, respekt, gränser, "tiden kommer att utvisa," vad är rätt, vad är fel, rätt och fel tid för det ena och det andra, hur lång tid ska det gå, kommunikation...

När är det rätt och fel att säga "jag älskar dig" och får man säga det närsomhelst till vemsomhelst, när är det passande och opassande att säga det?

Vad är kärlek? Måsen Jonathan Livingston Seagull säger: "Man måste öva sig och finna den verkliga måsen, det goda som finns i varenda en av dem, och hjälpa dem att själva finna det. Det är vad jag menar med kärlek."

Finns inte boken så passa på att skriva den här. Skulle vara intressant att läsa om olika tankar och funderingar om oskrivna regler och lagar inom kärlek, relationer och förhållanden - nya, gamla, döda, pågående, önskade...

Magnus...

Anmäl
2009-05-22 21:08 #1 av: Maria

Åh, äntligen en till som har läst Jonathan Livingstone Seagull. Min absoluta favoritbok på delad plats med "Lille prinsen"

Jag ska fundera på dina frågor och återkomma. Jag har ju ändå varit tillsammans med samma man i snart 30 år så jag borde ha lite funderingar...Flört

/Maria

Anmäl
2009-05-23 21:15 #2 av: Maria

För det första så tror jag att "Kärlekens bok"/handbok måste ha en hel del kapitel eller olika rubriker.

Eftersom människan är så komplex och olika så finns det nog ingen egentlig regelbok som kan passa alla men vissa etiska/moraliska aspekter kanske man kunde få med som många kan ta till sig.

Själv skulle jag hamna i facket/rubriken "livslång kärlek" för det är det jag tror på och som passar mig bäst.

Återkommer...

/Maria

Anmäl
2009-05-23 21:23 #3 av: AnneN

Min tolkning av ordspråket "allt är tillåtet i krig och kärlek" är att mycket av de brott eller fel som begås i krig eller pga kärlek förmildras just pga omständigheterna. Alltså inte att allt är tillåtet, men att det mesta kan förklaras (ej ursäktas) och därför blir konsekvenserna (straffet) lindrigare.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-05-23 21:45 #4 av: Maria

Som trådskaparen skriver så finns det regler för krig. Om dessa uppföljes är frågan, men det finns lagar och förordningar.

I kärlek däremot finna bara oskrivna lagar och jag kan tycka att vissa våldsbrott/mord får förmildrande straff p.g.a. kärlek. Sitter vår känsla för kärlek så djupt rotad?

/Maria

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.