Annons:
Etikettokategoriserat-om-filosofi
Läst 1948 ggr
AnneN
2009-05-25 19:33

Behövs motsatser?

Kan något existera utan sin motsats?

Ex, ljus/mörker, glödje/sorg, kärlek/hat, dag/natt, liv/död, osv

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Maria
2009-05-25 20:24
#1

Klurig fråga…

Jag tror absolut att vissa egenskaper som lycka bara kan upplevas om man har varit olycklig. Hur känner man om man ständigt går omkring i ett lyckorus? Det existerar förmodligen inte.Jag tror olycka eller åtminstone nedstämdhet är förutsättningen för lycka.

Däremot tror jag inte att kärlek och hat går hand i hand.

Du behöver inte ha hatat för att kunna älska. Kärleken är så oförutsägbar.

Sedan har vi ju det rent biologiska.Vissa växter i naturen behöver ljus och mörker liksom kyla och värme.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vimes
2009-05-25 20:24
#2

Jag tror inte att det finns något objektivt samband i världen som kräver motsatser.

Däremot tror jag att människan gärna använder motsatser i sitt tänkande. Speciellt när vi har att göra med abstrakta saker.

Vad är motsatsen till sten? träd? luft? vatten?

AnneN
2009-05-25 20:37
#3

#1 Jag tror du kan ha rätt i att man inte behöver ha hatat för att älska.

Men kan man hata utan att ha älskat?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maria
2009-05-25 20:48
#4

#3 Ja, jag tror det faktiskt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ijin
2009-05-25 23:48
#5

Jag tror att man kan älska utan att behöva känna hat. Men hatet, som känsla, måste man veta om, och det måste finnas för att det ska kunna gå att känna den raka motsatsen…

Samma sak som med ljus/mörker, dom är varandras motsatser, och mörker blir ju inte mörker om det inte hade funnits ljus, då hade det bara varit…

Du behöver en motsvarighet. Du behöver inte känna den, men dess existens över huvudtaget är nödvändig.

Upp till toppen
Annons: