03.3 Rättsfilosofi

Benjamin syrsa

2009-06-04 14:32 #0 av: Maja

Alla vet vi väl vem Benjamin syrsa är?

Men är det verkligen så? Har vi ett litet samvete som styr och påverkar oss eller handlar vi bara utan att tänka?

Hur kommer det sig att vissa kan få riktigt dåligt samvete om de gör någonting som är fel medan vissa inte känner någonting om de gör någonting riktigt fel och olagligt?

Hur kommer det sig att vissa kar mörda utan att må dåligt över det, medan andra inte ens kan trampa på en myra utan att be om förlåtelse?

Anmäl
2009-06-04 17:48 #1 av: AnneN

Jag tror att det där med samvetet kan ha många olika delar som spelar in, bland annat uppfostran, egna upplevelser, det fysiska (kemikalier och annat som finns i vår kropp/hjärna) och säkert en massa annat

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-06-05 00:36 #2 av: Maria

Jag har definitivt en Benjamin syrsa (och alla hans kusiner) på min axel.

Jag är väldigt styrd av mitt samvete och jag vet egentligen inte vad det beror på. Logiskt så inser jag ju att jag borde tänka om men det är lättare sagt än gjort...

/Maria

Anmäl
2009-06-05 13:44 #3 av: Loet_old

Vad är samvete igentligen,kan man lita på samvete,när någon säger att samvetet säger stopp vid F och för andra vid Ä.

Samvete för mig är så rätt diffust.

Anmäl
2009-06-27 01:22 #4 av: rallykillen

Hej!

Är ny här och har inte filosoferat så mycket hittills men jag tror att lejon inte har något samvete, eftersom de dödar en massa djur

Anmäl
2009-06-27 17:06 #5 av: AnneN

#4 innebär det då att även alla andra rovdjur inklusive människan saknar samvete?

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2013-05-07 01:02 #6 av: [[corro]]

Alla har vi en moral som säger ' gör inte det där, gör det där, nej det är fel, säg inte det där, be om förlåtelse ' osv.
Det är det som för att man känner att man gör fel, eller att det här är mer rätt än fel.

Jag tror inte samvetet som säger vad som är rätt eller fel är någon direkt känsla, eller så är det en känsla, men vissa har den känslan långt begraven.

Jag tror nog alla vet att det är fel, men de skiter i det.
Andra vet att det är fel, och ojar sig över hur man kunde ha gjort istället. Men man kan inte ta tillbaka tiden.

Anmäl
2013-05-10 22:45 #7 av: Moonwing

Samvetet ("Benjamin")-är mycket riktigt en till en del intränad känsla för rätt och fel-men har också visat sig bero på funktioner i hjärnan, en del forskare tro tex att en del kan mörda utan "att rå för det" -typ psykopater o dyl.

Skulle det vara på det viset kan detta stämma med våra rovdjur, min katt tex kniper en stor otäck husspindel utan att blinka, emedan jag står med en katalog å tvekar...

Jag tror människosläktet dock var "på djurstadiet", en gång i tiden..å möjligen är det "bara" en evolutionsfråga..-om än, en något otäck sådan..kanske människan utvecklas hela tiden, och på olika stadier..med olika (o)färdigheter.Cool

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen Medarbetare på Existens o Filosofi

Anmäl
2013-05-11 05:12 #8 av: Farwuq

Man hoppas att utvecklingen fortsätter, vi har ännu lång väg att gå.

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2013-05-30 00:01 #9 av: Ikajo

Forskning visar att det är en visa områden i pannloben som är viktig för att vi ska kunna förstå hur andra upplever en situation. Det är det som kallas för empati. Människor som har mindre aktivitet i dessa områden saknar förmågan att leva sig i andra människors situationer, vi brukar kalla dessa människor för psykopater. Beroende på personens uppväxtmiljö kan en psykopat lära sig hur hen borde agera i olika specifika situationer utifrån andras förväntningar om hens beteende. Hen kan dock inte tänka sig in i någon annans situation eftersom hen saknar empati. Det förklarar en del kallblodiga mördare och andra obehagliga typer. (Det går dessutom i arv!)

Människan i sig har visa moraliska koder som är ungefär lika världen över. Man stjäl inte, man dödar inte, man skiljer på mitt och ditt. Alla barn vet att det är så det går till och de flesta har förmågan att förstå dem.
Det förklarar inte hur man i vissa länder anser att hedern är viktigare än sitt barns liv. Det förklarar inte att misshandel är ett brott bortom allt tvivel medan våldtäkt är ett krig mellan två historier om vad som är sant. Det förklarar inte varför vissa människor anser sig ha rätt att bestämma över en annan människa. Man kan bara önska att det gjorde!

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.