01 ALLMÄNT

Skillnad på död och död?

2009-04-29 20:27 #0 av: Hawknestgrove

HAr tagit upp detta på Exempelvis Hittekatter, men med föga respons. Vad får jag för svar här?

Jag är som alla vet, en stor djurvän, mne med stor realism i mig.

KAn någon förklara, varför jag visseligen blir illa till mods, o jag ser en död räv, grävling, mink eller något annat dött vilt på vägen, men alldeles ifrån mig, när jag får se en död katt?

Jag borde vara luttrad, som har bott ett år i Spanien där det bokstavligen kryllade av både döda hundar och katter på vägarna, men icke.

Varför blir jag mer illa till mods?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Anmäl
2009-04-29 20:39 #1 av: AnneN

Jag tror att man reagerar starkare då man ser en död katt, hund eller annat husdjur eftersom att vi ofta lever väldigt nära dem och de blir en del av våra familjer och kan därför medvetet eller omedvetet asossiera (stavas?) dessa döda hundar och katter med våra egna husdjur.

Det är ju inte så vanligt att man har tex en räv eller grävling som husdjur vilket innebär att vi inte lever lika nära dem och därför reagerar vi inte lika starkt.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-04-29 20:54 #2 av: Hawknestgrove

Stämmer. MEn egentligen, så borde jag bli lika ledsen över en liten rävunge eller hare, för det är djur det med....

Anmäl
2009-04-29 21:26 #3 av: Ijin

Tja, det kan ju vara för att du istället för att se ett djur ser något som en person/famlij älskar väldigt mycket ligga dött..

Anmäl
2009-04-30 21:28 #4 av: EvelynKatt

Jag tror på ett ungefär vad Ijin beskrivit.

Jag känner också starkare för de djur som jag har någon form av relation till, djur som för oss, för mig, är husdjur och familjemedlem. Framförallt om de har liknande drag som de djur jag känner extra för.

Anmäl
2009-04-30 21:49 #5 av: Maria

Får man säga detta utan att bli alldeles...Tyst

Jag känner oftast mer lidande med djur än med människor om man nu ska ta program som Aktuellt, Rapport osv.

Jag blir mer berörd av djur som far illa.

Är det för att man blivit alldeles blassé eller...?

/Maria

Anmäl
2009-05-07 15:26 #6 av: Hawknestgrove

bumbleboo, jag är enig med dig!!!!!!!!

Anmäl
2009-05-07 15:35 #7 av: Maria

Skönt att inte vara ensam...Kyss

/Maria

Anmäl
2009-05-07 22:01 #8 av: spikes

6-7 jag är likadan...det är ju så att barn och djur kan inte försvara sig,och därför står dom en vuxen närmare än något annat,jag kan också känna mig deppad när jag ser rävar och annt överkörda längs efter vägen.

Jag råkade köra över en igelkott för många år sedan,den var redan död,men jag minns det fortfarande med fasaGråter...jag stannade bilen och gav den den bästa begravning jag kunde just då i en närliggande skog...

Anmäl
2009-05-08 15:15 #9 av: Hoppfull

Jag kan nog inte påstå att jag känner större lidande med djur än med människor. Men jag tycker lika illa om det som med människor som lider(alltså djur som lider).

Egentligen är det nog inte så konstigt att man sörjer ett husdjur mer än ett vilt djur. De lever ju i våra familjer och precis som vi inte sörjer Agust Petterson som vi inte känner när han dör, sörjer vi inte djuren i skogen som de djur vi känner.

Anmäl
2009-05-09 21:42 #10 av: Alexej

Jag är fruktansvärd blödig med djur. Håller jag på i mina rabatter pratar jag med daggmaskarna. Be om ursäkt och mår dåligt när jag råkar skada/döda nån. Håller på att flytta de hela tiden och försöker få med hela familjen. För ibland ser man babisdaggmaskar.

Alla har en pappa och en mamma....Skäms

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Anmäl
2009-05-14 00:50 #11 av: Hawknestgrove

Alexej, MAskarna är nyttiga små arbetare  i din rabatter. OCh jag blir urlessen när jag kör ihjäl en kopparorm i gräsmattan med gräsklipparen.

Anmäl
2009-05-14 00:53 #12 av: Maria

Tänk när jag skulle ta min kvällsmacka förra sommaren och var på väg till TVn och trampade på en groda (barfota). Det var inte bara äckligt, jag blev så ledsenGråter för jag älskar små grodor.

/Maria

Anmäl
2009-05-14 00:55 #13 av: Hawknestgrove

ja och jag avskyr att ha ihjäl insekter, men det är bara på grund av äckelfaktorn. HAr en sån där härlig elsmälla till getingar...  URkul!

Anmäl
2009-05-29 16:52 #14 av: Alexej

#13 Där ser du skillnaden. Jag dödar aldrig getingar. Varför skulle jag göra det? Bara för att jag är större? De gör mig inget. Och de sticker bara när de känner sig hotad. Och vad är en stick mot ett liv?

Det enda djur som jag verkligen dödar - men snabbt - är fästingar. Fast ibland sätter jag bara ut de igen...

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Anmäl
2009-08-12 21:22 #15 av: Hennum

några fler tankar?  *putt*

Anmäl
2009-08-12 21:34 #16 av: [GunillaR]

Jag känner precis likadant när jag ser en överkörd katt. Men naturligtvis blir jag mycket illa berörd när jag ser ett annat djur som ligger vid vägkanten. Blir ledsen för att detta djur inte fick lov att leva vidare.

Ibland kan det vara så att jag ser något skräp på vägen långt framför mig och är jätterädd att det ska vara en död katt. Men det är nog så att eftersom man lever med katt så sliter det lite extra mycket i hjärtat.

Förr slog jag ihjäl getingar och spindlar som kom in, men nu gör jag inte detta längre. Jag fångar dem och släpper ut dem.

Fast fästingar vete sjutton om jag skulle släppa ut........... Med tanke på det elände det kan ställa till med smittan.

Och mygg pangar jag direkt! Utan bedövning Förvånad

Anmäl
2009-08-12 22:24 #17 av: Saga85

Man känner ju mer sympati för något som står en nära. Jag reagerar starkare på en överkörd katt än en räv. Inte för att jag tycker illa om rävar, utan helt enkelt för att jag har haft katt i hela mitt liv. På samma vis blir jag mer berörd/upprörd/ledsen när t.ex. en släkting dör än en främmande människa man hör om på nyheterna. Det fanns ju en anledning till att folk blev så berörda av Tsunamin, trots att det händer en massa hemskheter hela tiden där en massa folk dör - det fanns ju svenskar där, några av "oss" (om man får uttrycka det så).

Anmäl
2009-08-13 01:32 #18 av: Maja

Ja, man tycker att det är hemskare att se någonting dött som man har koppling till.

Om du tycker om katter så blir du givetvis ledsen om du ser en katt. Jag som inte tycker om katter ser på en död katt som precis vilket dött djur som helst - grävling, rådjur, snigel, groda..

Ser jag däremot döda hästar (och det har jag stött på lite då och då) - ja, då blir jag ledsen eftersom jag har mer koppling till det djuret.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.