Annons:
Etikettetik-moral
Läst 4897 ggr
Mitralis
4/28/09, 10:37 PM

Bekämpa fattigdomen

Tycker du att vi som bor i den rika världen är moraliskt förpliktigade att göra något för att bekämpa fattigdomen?



Annons:
Ijin
4/28/09, 11:05 PM
#1

Beror på världsekonomin, och hur landets ekonomi ser ut och hur landet tycker man ska göra. Alla är inte givare:)

AnneN
4/29/09, 12:13 AM
#2

Vi kanske borde börja med att bekämpa fattigdommen i vårat eget land innan vi räddar andra.

Jag vet att fattigdomen i Sverige kanske inte är lika fattig som i en del andra länder, men det finns de som är verkligt fattiga även i Sverige.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mitralis
4/29/09, 10:44 AM
#3

#2 Håller med dej där.



Maria
4/29/09, 12:24 PM
#4

Jag tycker det är självklart att som världsmedborgare göra vad man kan oavsett var i världen människor bor.

Det svåra med bistånd är ju att pengar ofta hamnar i fel fickor utan därför kanske man kan vara behjälplig med andra saker som olika vattenprojekt, getprojekt, myggnätprojekt, läkare utan gränser, hjälpsändningar m.m..

Det finns massor att göra utan att just skänka pengar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Saga85
4/29/09, 6:49 PM
#5

Ja, det tycker jag. Fast inte genom bidrag och stora galor - utan att bli medveten. Ställa mer krav på varifrån och hur en produkt blivit till. Och att sluta detta förbaskade slöseri med våra resurser! Vi måste helt enkelt ge upp en viss del av vår bekvämlighet, på något annat sätt tror jag inte att världens fattigdom någonsin kommer lösas.

Norrann
4/29/09, 7:04 PM
#6

Eftersom behovet tyvärr är oändligt så tycker jag var och en som kan ska göra det den kan.Vi kan göra massor,konsumera mindre,skänka pengar och saker framförallt.För mig är det självklart att inte enbart tänka på det som "syns" mest i media för stunden,nöden finns överallt och ständigt även här i Sverige.

Annons:
Ijin
4/29/09, 7:34 PM
#7

#6 Börja med svergie, kanske då?

Norrann
5/1/09, 12:46 AM
#8

#7 Ja,det är bra att börja se att nöden finns även här.

dolfen
5/1/09, 7:07 PM
#9

Självklart! Det är ju vi i den rika världen som genom vår konsumtion orsakar mest miljöförstöring, vilken drabbar de fattiga länderna.

Att rika länder köper in varor billigt från fattiga länder, förädlar dem och säljer sedan de förädlade produkterna dyrt till de fattiga länderna är ju också skevt.

Att låta arbetare i de fattiga länderna vada i stora kar med hälsovådliga kemikalier som gör dem sjuka inom kort och inte kan arbeta mer, bara för att vi i de rika länderna ska få köpa billiga handdukar t.ex… Men det finns ju flera fattiga varifrån textil-fabrikerna hämtar ny frisk arbetskraft…

Maria
5/1/09, 9:04 PM
#10

#9 Absolut. Där har vi ju en annan aspekt på hur man kan bekämpa fattigdom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hoppfull
5/7/09, 9:17 PM
#11

Instämmer med #9 dolfen… det vore skamligt att inte ta ansvar för den oreda vi är med och skapar bara för att vi inte ser den.

Dessutom har vi ju skapat regelöverk via EU som ökar fattigdomen än mer då vi inte längre handlar på samma sätt med de riktigt fattiga länderna.

Solidaritet är oerhört viktigt som jag ser det!

Människor som lever i vad som menas med ordet fattigdom är de som har under en dollar/dag att leva av och att jämföra oss i Sverige med detta är ett hån mot de som svälter ihjäl varje dag!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

spikes
5/7/09, 10:03 PM
#12

Håller helt med dig Anne,och värre och värre blir det…vi är ju på god väg mot ett klass samhälle och då kan man inte räkna med annatObestämd

Maria
5/8/09, 12:14 AM
#13

Ett klassamhälle har vi alltid haft och att kalla oss för fattiga i Sverige är ett starkt ord. Visst finns det många som har det eländigt men ingen svälter ihjäl…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
spikes
5/8/09, 12:17 AM
#14

13,det finns visst folk som svälter i sverige också även om det inte är lika vanligt,och idag ser inte jag att ett klass samhälle är ett starkt ord,det är bara att öppna ögonen så ser man det klart och tydligt…

Maria
5/8/09, 12:21 AM
#15

#14 Ett klassamhälle är inte ett starkt ord utan att vi är fattiga i Sverige är starkt uttryckt.

Jag har inte heller skrivit att vi inte har ett klassamhälle utan att det däremot inte är något nytt.

Svälter man i Sverige så beror det mer på okunskap, tro mig, jag har levt i flera år under gränsen för existensminimum.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

spikes
5/8/09, 12:29 AM
#16

då missförstod jag förlåt,men det är fortfarande i mina ögon inte ett starkt ord,jag har själv jobbat med det.

Maria
5/8/09, 12:32 AM
#17

OKFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hoppfull
5/8/09, 11:01 AM
#18

Visst finns det människor som har det svårt i Sverige med, men att jämföra det med krigszoner och svältområden där människor bor i flyktingläger i öknen osv är i mina ögon lite magstarkt! Det dör hundratusentals människor världen över varje dag pga svält och sjukdomar i fattiga delar, så vi ligger liksom inte i en jämförbar liga som jag ser det.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

spikes
5/8/09, 11:11 AM
#19

18,nej det har jag inte jämfört det med heller,men fortfarande måste man se över sitt eget innan man hjälper andra,för att kunna hjälpa andra måste man må bra själv och det gör inte stora delar av Svenska folket idag, det är min åsikt

Hoppfull
5/8/09, 11:17 AM
#20

Jo jag förstår att det är din åsikt och den säger jag inget om.

Men jag ser det ur ett större perspektiv och tycker inte att vi har det så dåligt så att vi inte kan hjälpa andra som har det så extremt mycket sämre! Vi har råd att lägga miljontals kronor på att upprusta vägar och bygga flygplan medan andra svälter och dör… Och frågan i TS var ju om svälten i världen (uppfattade jag det som i alla fall) alltså blir det ju konstigt för mig att inte prata om den utan bara se vår egen lilla såpbubbla som är väldigt rik om man jämför med stora delar av världen. Plus att vårt sätt att leva faktiskt är en stor orsak till varför andra svälter (inte enbart givetvis).

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
Maria
5/8/09, 1:24 PM
#21

#20 Kloka ord.

#19 Var skulle man då sätta en gräns för när "vi" kan hjälpa andra? När ingen behöver socialbidrag? När arbetslösheten är borta? I så fall skulle vi aldrig kunna "hjälpa"…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

spikes
5/8/09, 1:27 PM
#22

21,det är en stor och svår fråga du ställer där,men som det ser ut idag så anser jag inte att vi i lilla sverige har råd med det.

Alexej
5/9/09, 9:36 PM
#23

Vi i Sverige är så mycket rikare än andra men känslorna är likadana överallt. Vi behöver inte maktlös se på när vårt älskade barn dör när vi har någon mat.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: