03.1 Etik & Moral

Vad gör du och varför?

2009-04-15 01:01 #0 av: AnneN

Exempel 1:
Det blev lite sent igår kväll och det dröjde innan du kom i säng. Nu ringer väckarklockan och du vet att om du ska hinna till skolan i tid måste du upp genast. Men det är så skönt att ligga kvar en stund och du är så trött. Så härligt att lägga sig på sidan och somna om. Du kan ju alltid säga till läraren att du försov dig.

1. Är det rätt att göra så här?
  2. Är inte tider och scheman till för att hållas?
  3. Kan inte ditt sätt att handla leda till dåligt föredöme?
  4. Vad tycker du?

Exempel 2:
I ett studenthusområde hittar du en sliten plånbok på gatan med 10000 kronor och endast ett körkort och ett namn.

1. Vad gör du? Motivera!

Exempel 3:
I det förnäma kvarteret utanför en ståtlig port där det står en nästan ny lyxbil hittar du en plånbok med 10000 kronor. Tryckt i guld står namn och adress på ägaren, en bankdirektör.

1. Vad gör du? Motivera!

Exempel 4:
En arbetskamrat betalar igen ett lån till dig på 500 kronor. Dagen efter upptäcker du att du av misstag fått 100 kronor för mycket.

1. Betalar du igen hundralappen? Motivera!

Exempel 5:
Det kommer att kosta 35000 kronor att renovera ditt kök. Men snickaren kan tänka sig att göra det jobbet svart för 20000 kronor.

1. Säger du ja till svartjobbet?
  2. Varför/varför inte?

Exempel 6:
Du åker tåg från Göteborg till Malmö och har inte tid att köpa biljett på stationen. Det hade du tänkt göra på tåget. Men konduktören är tankspridd och tror att han redan har sett din biljett.

1. Ber du om att få köpa en biljett?
  2. Varför/varför inte?

Exempel 7:
Du köper en kamera utomlands för 2000 kronor vilket är nästan hälften av vad den kostar hemma i Sverige.

1. Går du genom tullens gröna utgång när du kommer hem för att slippa betala moms och tull?
  2. Varför/varför inte?

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-04-15 02:23 #1 av: Hennum

Hm... många exempel på en gång...

Exempel 1:

Jag har inga problem att sova längre om jag verkligen behöver det, anser att på universitetet är det mitt ansvar och det är inte alltid som föreläsningarna är obligatoriska heller. Så om folk kommer dit eller inte är helt upp till dem och påverkar ingen annan sålänge man inte skippar i grupparbeten, men det är ju en annan sak. På en vanlig föreläsning så är det strunt samma. Om man skippar ett seminarium så är det bara man själv som förlorar på det och då får man ta extrauppgifterna med gott mod, för man har bara sig själv att skylla. Visserligen ger man föreläsaren lite mer jobb oxå, men dom ska ju ha lite o göra oxå ^^ Men kommer man in en halvtimma sent är det lite irriterande, men det brukar inte vara så farligt, bara man är tyst när man smiter in i salen och inte för oväsen så man inte hör vad föreläsaren säger...

Exempel 2:

Jag går med den till polisen, det är rätt sätt att göra enligt mig för detta är mycket pengar som någon troligtvis verkligen behöver. Är det en 20a så är det väl mindre viktigt men jag skulle ändå skämmas. Att ta pengar från någon annan, troligtvis en student, känns helt fel. Att ta pengar från någon äckligt rik snubbe är inte lika illa för de mår lika bra utan dem ändå, de har så mycket kvar på banken. ^^

Orsaken till att jag lämnar in den är att det bidrar till ett mer solidariskt samhälle där vi bryr oss om varandra och andras behov. Genom att bete sig mot andra så som jag vill att de ska bete sig mot mig så bidrar jag till en sån stämning.

Exempel 3:

Jag har ett från samhället väl inpräntat samvete som säger mig att aldrig stjäla. Jag skulle inte kunna ta den plånboken utan att må riktigt dåligt. Men jag hade nog inte ansett det vara särskilt fel att ta pengarna, om någon lite mer modig skulle göra det. Visst är det en annan persons pengar, men denne käre bankdirektör stjäl pengar från andra på andra sätt, dessutom klarar han sig fint ändå, men den som tar pengarna kan göra mycket bra för dem.

Exempel 4:

Ja, jag betalar tillbaka hundralappen då jag tycker att man ska vara ärlig mot människorna i ens närhet, det är bättre för alla.

Exempel 5:

Det beror helt på, har jag råd att betala 35000 kr så gör jag det. Men om jag har väldigt svår ekonomi och skulle få gå utan mat två månader för att klara det så skulle jag nog kunna tänka mig att säga ja till svartjobbet, jag är visserligen för att betala skatt, men har man inte råd så har man inte råd.

Orsaken till att jag är för skatt är för att det bidrar till ett mer jämställt samhälle, skatten kan jämna ut skillnader, hade vi inte haft skatt så skulle folk få betala för sin sjukvård och det är inte lika bra. För det är hemskt dyrt att vara sjuk.

Exempel 6:

hmm.. svårt! Kanske kanske inte, kan tänka mig att skippa att be om att få köpa en biljett, det är inte hela världen, SJ förlorar nog inte mycket på att jag åker gratis den gången... Men å andra sidan så är det mitt inbankade samvete (något som är helt skapat av samhällets normer och däremed inte moraliskt sant i sig) och det är mycket bekvämare att följa sitt samvete. ^^

Exempel 7:

Visste inte ens om att man skulle göra det, så hade jag inte läst det nu så hade jag antagligen skippat det. Jag tycker det är svårt, det är en konflikt mellan samhällets intressen och mina. Och då kommer man till den här samhällsfilosofiska frågan om staten... Kan man säga nej till staten och måste man lyda staten osv. Och jag är inte anarkist, jag tycker att staten är helt ok (åtminstonde om de kunde fatta vad de ska göra med våra pengar och sluta tramsa) Och genom att betala moms och tull så gör det som jag anser att alla andra ska göra. Men alla situationer är olika och om någon med väldigt kass ekonomi inte betalar så tycker jag det är ok. Jag tycker inte att staten är helig på något vis.

För att sammanfatta... Jag är för en stat och tycker att skatt och sånna prylar är bra, men jag tycker inte att staten är helig och dess regler är till för att brytas när det behövs.

När det gäller att stjäla från privatpersoner så tycker jag inte att privatpersoner är heliga heller egentligen. Jag tycker att man ska få ha sina grejer för sig själv, men har den där rike snubben slarvat bort sin plånbok så går inte hans värld under om man plockar åt sig pengarna och sedan lämnar in plånboken, min värld och många andras kan däremot förbättras avsevärt och jag är oftast utilitarist, och även om man ska ta med aspekter som exempelvis att folk i allmänhet kan må dåligt om de vet att folk inte bryr sig om andras ägodelar så tror jag att den lycka de pengarna ger oss istället för honom är större. Däremot är en students olycka större än en annan students lycka.

När det gäller scheman och tider så finns det de som är viktiga att hålla och som påverkar andra, och så finns det dem som är ganska oviktiga. Ett jobb är viktigt att komma i tid till, men skippar man en föreläsning så är det inte hela världen.

Anmäl
2009-04-19 20:07 #2 av: AnneN

Exempel 1:
Om det inte är grupparbete så drabbar det ju bara mig själv så då får ju jag själv st mitt kast, drabbar det däremot andra så är det INTE okej. Jag tycker inte heller att det är okej om man väljer att dyka upp på lektionen mitt i eftersom att det då kan vara distraherande både för läraren och för kurskamraterna.

Visst är det dåligt föredöme att själv välja att "försova sig", men som sagt så länge det inte drabbar någon annan än en själv så tycker jag att det inte är någon större fara.

Exempel 2:
Jag tar reda på nummret/adressen till plånbokens ägare och återlämnar den med pengarna kvar i plånboken.

Att stjäla är fel enligt mig och speciellt från de som kanske i normala fall inte har så gott om pengar (vilket studenter inte brukar ha).

Exempel 3:
Jag gör samma som i exempel 2, det är fel att stjäla även om personen man stjäl av är rik.

Exempel 4:
Jag lämnar tillbaka 100lappen, jag vill kunna lita på mina vänner och därmed ska de också kunna lita på mig.

Exempel 5:
Eftersom att jag har dålig ekonomi redan som det är så skulle jag välja svartjobbet, men skulle jag ha så pass bra ekonomi att jag utan problem kan betala den högre summan så väljer jag säkerhet framför lågt pris. Med säkerhet menar jag att om snickaren skulle göra något fel, slarvjobb eller liknande så finns det inget som hellst skyddsnät om man har anlitat han/hon svart, men finns det ordentliga lagliga kontrakt så finns det garantier och försäkringar, mm som stöd.

Exempel 6:
Nej, jag tror faktiskt inte att jag skulle säga till. Jag har nog dålig ekonomi som det är och skulle ta den lilla chansen att spara in några kronor.

Exempel 7:
Ja självklart går jag genom den gröna utgången! Varför skulle jag välja att betala en massa moms och andra avgifter för att få ta hem något som jag faktiskt redan betalat för? Hade jag velat betala alla dessa avgifter så hade jag ju lika gärna kunnat köpa varan för det dubbla priset hemma i Sverige.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-04-20 00:13 #3 av: Saga85

Exempel 1:
Jag tror på eget ansvar. Missar jag något i skolan så är det helt enkelt upp till mig att komma ikapp på egen hand eller stå mitt kast (vid föreläsningar). Vet jag däremot att mitt beslut kommer att påverka andra ser jag till att dra mig upp och skynda mig iväg trots allt (vid grupparbeten).
Så länge det inte påverkar någon annan än mig själv ser jag inget som helst problem i det - läraren bryr ju sig inte nämnvärt. Så länge jag inte kommer dit för sent och stör. Hellre missar jag hela föreläsningen isf. Mitt val att vara lat ska inte störa någon annan.

Exempel 2:

Jag ser till att ägaren får tillbaka sina pengar och plånbok. Behandla andra som du själv vill bli behandlad och karma är något jag känner starkt för, men jag vet även med mig att jag skulle må dåligt om jag inte lämnade tillbaka det. Jag minns fortfarande exakt hur dåligt jag mådde, och vilken skam jag kände långt efter att jag tagit och ätit upp min brors chokladkaka när jag var 6 år. Rätt ska vara rätt.

Exempel 3:
Samma som ovan. Jag bryr mig inte hur mycket pengarna är värda för just den människan, det är fortfarande inte mitt att ta.

Exempel 4:
Ja. Det är fortfarande samma som ovan. Jag vill inte ha de där extra pengarna, det är inte mina och jag vet hur det kommer ligga och gnaga i mig tills jag gett tillbaka dem.

Exempel 5:
Ja, det tror jag nog. Om jag kände och litade på personen i fråga, annars nej. Mest av praktiska skäl. Jag vill kunna reklamera om något går snett. Det beror nog även lite på hurpass bra ställt jag har det. Lite kluven ju mer jag tänker på det. Men jag skulle nog tänka som så att de gånger jag har undvikit att gå på bidrag skulle väga upp för de förlorade skattepengarna och köra på det.

Exempel 6:
Det är nog möjligt att jag skulle be om att få köpa biljett. Jag är en alldeles för nervös människa och skulle sitta och bli väldigt stressad av att hela tiden ha "hotet" om att konduktören skulle komma på hur det ligger till.

Exempel 7:
Måste man ens göra det? Det låter så löjligt att jag skulle strunta i det. Har jag köpt en sak för personligt bruk tycker jag att det inte är deras sak. Annat hade det varit om jag köpt en större mängd, för försäljning eller dylikt. Men personligt bruk - nej, det tycker inte jag att de har något att göra med.

Anmäl
2009-04-21 01:06 #4 av: Ijin

Exempel 1:
Det blev lite sent igår kväll och det dröjde innan du kom i säng. Nu ringer väckarklockan och du vet att om du ska hinna till skolan i tid måste du upp genast. Men det är så skönt att ligga kvar en stund och du är så trött. Så härligt att lägga sig på sidan och somna om. Du kan ju alltid säga till läraren att du försov dig.

1. Är det rätt att göra så här?
*Om du vill det, så är det så.
2. Är inte tider och scheman till för att hållas?
*Nej, inte alltid.
3. Kan inte ditt sätt att handla leda till dåligt föredöme?
*Man ska lyssna mer på sig själv, än att lyssna på vad andra gör
4. Vad tycker du?
*Jag tycker att en bra sov morgon är det bästa som finns. Om du vill gå till skolan för att det är något intressant där, så gör man det, annars, vitsen är väl annars lite dålig med att gå ditt? O andra sidan vet man ju aldrig vad som kan hända i skolan.
Man får olika svar beroende från vilken synvinkel man väljer

Exempel 2:
I ett studenthusområde hittar du en sliten plånbok på gatan med 10000 kronor och endast ett körkort och ett namn.

1. Vad gör du? Motivera!
*Jag tar reda på var personen är och ger tillbaka pengarna, för jag tror att gott kommer ur gott.

Exempel 3:
I det förnäma kvarteret utanför en ståtlig port där det står en nästan ny lyxbil hittar du en plånbok med 10000 kronor. Tryckt i guld står namn och adress på ägaren, en bankdirektör.

1. Vad gör du? Motivera!
*Samma sak som i #2

Exempel 4:
En arbetskamrat betalar igen ett lån till dig på 500 kronor. Dagen efter upptäcker du att du av misstag fått 100 kronor för mycket.

1. Betalar du igen hundralappen? Motivera!
*Ja, tillbaka med pengarna. Dom är inte mina ihop tjänade pengar. Dessutom är han ju din kamrat! Man kan aldrig kalla sig en vän om man blåser ljuger och lurar sina kamrater...

Exempel 5:
Det kommer att kosta 35000 kronor att renovera ditt kök. Men snickaren kan tänka sig att göra det jobbet svart för 20000 kronor.

1. Säger du ja till svartjobbet?
*Beror på hur mycket pengar jag har tillgång till.
2. Varför/varför inte?
*Staten gör ett kasst jobb med att förvalta mina pengar, så bryr mig inte om dom förlorar lite:)

Exempel 6:
Du åker tåg från Göteborg till Malmö och har inte tid att köpa biljett på stationen. Det hade du tänkt göra på tåget. Men konduktören är tankspridd och tror att han redan har sett din biljett.

1. Ber du om att få köpa en biljett?
*Ja, det gör jag.
2. Varför/varför inte?
Tja, man kan ju gå om man inte vill köpa en biljett...

Exempel 7:
Du köper en kamera utomlands för 2000 kronor vilket är nästan hälften av vad den kostar hemma i Sverige.

1. Går du genom tullens gröna utgång när du kommer hem för att slippa betala moms och tull?
*Självklart! Varför ska någon ha moms och tull för det:)?
2. Varför/varför inte?
*Som jag sa tidigare har jag inte förtroende för den nuvarande staten och deras sätt att förvalta pengar på...

Anmäl
2009-04-21 16:15 #5 av: UlrikaG

Intressanta frågor.

Ex 1.

Det är mitt val att vara lat, jag får stå kastet om det skulle påverka mig negativt.

Ex 2.

Jag återlämnar pengarna till rättmätiga ägaren. Att stjäla är fel och inget mitt samvete skulle acceptera.

Ex 3.

Som ovan, oväsentligt vem plånbokens ägare är. Mitt samvete tillåter mig fortfarande inte att stjäla.

Ex 4.

Lämnar tillbaka hundringen utan att tveka. Om jag vill att människor skall kunna lita på mig, måste jag visa att det går. Tillit är inget man får, det förtjänar man.

Ex 5.

Nej, jag betalar fullt pris.
Jag vill inte riskera att stå där med ett obrukbart kök efter 20 000 kr och sedan inte ha några garantier.

Ex 6.

Ja, jag ber om att få köpa biljett. Vill inte riskera ytterligare belopp i böter. Dessutom, om varje enskild resenär skulle ta varje chans att inte betala resan, blir det nog inget tåg i fortsättningen.
Jag gör rätt för mig,

Ex 7.

Etersom jag med största sannolikhet skulle förtulla den, skulle jag avstå från att köpa den i första hand.

Anmäl
2009-04-22 01:02 #6 av: Maria

#4 Om jag inte har förtroende för staten så skulle jag i alla fall tjuvåkt på tågetFlört

/Maria

Anmäl
2009-04-22 18:58 #7 av: moondancer

Exempel 1:

Eftersom att jag mest har frivilliga föreläsningar så kan jag välja själv när jag vill komma. Men jag tycker det är dålig stil att komma sent, ska man komma ska man komma i tid.

Exempel 2:

10 000 är mycket pengar, när man har ett körkort är det bara att lämna plånboken till ägaren. Lösa pengar är en annan sak...

Exempel 3:

Samma sak som i fall 2, men jag tror nog jag skulle hinta lite om hittelön (eller kanske hjälp till att få deltidsjobb)

Exempel 4:

Klart jag betalar tillbaka, speciellt när det är en arbetskamrat.

Exempel 5:

Det beror helt på min ekonomiska situation vid det tillfället.

Exempel 6:

Tveksamt, tror faktiskt att jag skulle tjuvåka om det hade varit idag, mend et är för att jag inte har speciellt bra med pengar (student som jag är). Det beror helt på min ekonomiska situation.

Exempel 7:

Ingen aning, eftersom jag inte har koll på tullens regler

Anmäl
2009-04-22 19:19 #8 av: Ijin

#6 Sant:) Men inte riktigt samma sak där... SJ är inte riktigt ett statligt företag:p Något mitt i mellan..

Jag har faktiskt åkt utan biljett, fast bara en gång.. Se bara ut som du sover så kommer dom inte kolla:p

Anmäl
2009-04-22 19:34 #9 av: moondancer

#8 Det beror lite på hur ''vanlig'' man ser ut om man blir upptäckt eller inte också

Anmäl
2009-04-22 19:41 #10 av: Maria

#8 Då kan jag tvuvåka lugnt i framtiden för vem lägger märke till en 47- årig kärring?Glad

/Maria

Anmäl
2009-04-22 19:43 #11 av: Hennum

#5: du var konsekvent. Det gillar jag. ;) Jag beundrar folk som är konsekventa. Dock inte när folk går för långt och blir tjurskallig, men man kan ju vara tjurskallig utan att vara konsekvent så ja... :P

Anmäl
2009-04-22 21:42 #12 av: UlrikaG

#11, ja, jag är konsekvent :)

Svårt ibland, men jag har mina principer och försöker eftersträva dem så mycket som möjligt :)

Dock inser jag att alla andra inte har samma värderingar som jag, och det kan jag ju inte begära heller.
Därför försöker jag i största möjliga mån inte lägga mig i hur andra agerar, eller försöka omvända deras värderingar så de skall passa mina.

Jag är dock inte rädd för att utrtycka min åsikt, men eftersträvar inte att få alla att följa den.

Anmäl
2009-04-22 23:07 #13 av: Hennum

Jag är tjurskallig och inkonsekvent :/ :P

Inga fler som har några ideer om hur de skulle handla i ovanstående situationer?

Anmäl
2009-04-23 00:22 #14 av: Ijin

#9 Självklart:) Bara se ut som om inget är fel så!

#10 Haha:)

Anmäl
2009-04-23 14:56 #15 av: Wargmane

Tja jag har egentligen bara ett svar på samtliga frågor....

Behandla stat personer och situationer precis så du själv vill bli behandlad....Väldigt enkelt!

Gör man nåt"dåligt" får man dåligt tbx!

Gör man bra kommer bra tbx!!

B.B //Kristina

Målet Är Att Livet ska Levas...
...tha mi a' lorg...

Medarbetare på Existens 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.