Annons:
Etikettfilosofer
Läst 4371 ggr
Maja
4/14/09, 6:43 PM

Filosofer ni tycker om?

Finns det filosofer ni tycker extra mycket om? Vilka? Varför?

Motivera!

Annons:
Maja
4/14/09, 6:58 PM
#1

René Descartes

Cogito, ergo sum. Jag tänker, alltså finns jag. En av mina favoriter, helt klart. Man ska endast tro på sådant som man inte kan tvivla på. Tvivlar du på någonting så är det falskt. Men hur vet du vad du tvivlar på? Man kan väl tvivla på allt? Du kan inte vara helt säker på att himlen är blå, eller? Då kan man ju inte tro på att den är det.

Haha, jag älskar sådant flum!

John Locke

Helt klart en annan favorit. Tabula Rasa. Alla föds vi som ett oskrivet blad som formas utefter hur vi handlar och tänker. Man kan inte påstå att en människa föds med värderingar och liknande, utan denne formas av sin omgivning, någonting som jag helt instämmer med!

Hennum
4/15/09, 2:54 AM
#2

Peter Singer är min favorit. Hans argument för djur"rätt" är de bästa dom finns. Han är intresseutilitarist och argumenterar alltså inte för rättigheter i den bemärkelsen, men det är argument som absolut talar för att vi ska ge djuren rättigheter som de inte har osv.

Så finns det många andra…

Jag kommer ihåg att det jag läste om Sartre på gymnasiet var tilltalande. Något med att vi har ansvar i allt som händer, i och med att vi underlåter att handla så bidrar vi till att saker händer. Ganska deprimerande tanke men nog så sann i min värld. Genom att vi inte åker till palestina och ställer oss i vägen för israel så bidrar vi till att kriget pågår och vi har ett ansvar i det. ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Veyla
4/15/09, 3:13 AM
#3

Mig själv? Skäms

Motivering: Jag tycker att jag har rätt i mina teorier.Flört

Citronmeliss
4/15/09, 3:21 AM
#4

Veyla, det var filosofiskt!Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Maja
4/21/09, 7:10 PM
#5

*putt*

Citronmeliss
4/23/09, 1:37 AM
#6

Jag är (som jag nämnde i en annan tråd) mycket förtjust i den norske filosofen Harald Ofstad.

Han är en så kallad moralfilosof som till största delen sysslar med etik och moral, samt med de dilemman som kan uppstå kring dessa begrepp!

Trots att han är norsk så arbetade han i många år i Sverige som professor i praktisk filosofi!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
siennasmams
4/23/09, 10:17 AM
#7

jag tycker wittgensteins språkfilosoferingar är väldigt spännande, men de är oftast så djupa och komplexa att bara kan läsa några meningar innan tanken svindlar och jag får huvudvärk.
*garvar*

AnneN
5/5/09, 1:19 AM
#8

Själv har jag nog ingen direkt favorit filosof ännu, men kanske hittar jag någon så småning om.

#6 Vet du någonstans på internet där det finns bra information om Harald Ofstad?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maria
5/5/09, 8:12 PM
#9

Sören Kierkegaard är fantastisk tycker jag.

Sedan har jag en favorit till men jag tror inte att han kallas filosof utan snarare poet/författare och det är Oscar Wilde. Fast för mig personligen så var han en filosof med underbara citat bl.a

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ijin
5/6/09, 7:25 PM
#10

Jag själv vet inte om någon filosof alls, så alla åsikter jag har är för det mesta från mig själv eller något som någon annan har sagt som jag konverterat…:p

Hennum
5/30/09, 5:31 PM
#11

finns här några fler favoritfilosofer?

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

vimes
5/31/09, 3:27 PM
#12

Nietzsche är en favorit. Otroligt stimulerande att läsa. Han är nog en sådan där författare som man man aldrig kan bli helt klar med. Dessutom är han sannolikt världens mest citatvänliga filosof.

Kirkegaard, har jag iofs inte läst speciellt mycket av. Men jag gillar honom, han är både historiens roligaste filosof och en riktig dysterkvist.

Jag fascineras av Epikuros. Hans över 2000åriga världsåskådning och livsfilosofi ligger i mångt och mycket nära den vi har idag.

Stevo
4/24/10, 1:41 PM
#13

Här är en lista på några tänkare som fascinerat mig, inte i första hand för att jag håller med dem - vilket kanske kan illustreras av att Popper och Platon är med på samma lista :-) - utan i huvudsak för att de stimulerat mig lite mer än andra:

  • Sokrates
  • Aristoteles
  • Platon
  • Jesus
  • Augustinus
  • Ockham
  • Leibniz
  • Descartes
  • Hume
  • Kant
  • Schopenhauer
  • Nietzsche
  • Russell
  • Wittgenstein
  • Popper
  • Gödel

Möjligen skulle Berkeley, Pythagoras och Tarski kunna kvala in på ovanstående lista också. En svensk filosof som är intressant (kanske just för att jag värderingsmässigt har svårigheter med den renodlade utilitarismen) är Torbjörn Tännsjö.

mvh
Stevo

Annons:
Loris M
9/23/12, 5:13 PM
#14

Michel Foucault är min favorit. Även om jag tycker att han lite för svår och för djup. Anledningen att jag gillar honom är att jag under större delen av mitt liv upplevt mig själv och det liv jag levt som en enda stor konstruktion. Jag spelade många olika roller beroende på var jag var och med vilka människor.

Ibland har detta varit förvirrande och det har känts som att jag inte visste vem jag egentligen var. Vilken av alla dessa roller jag spelade, var äkta? När jag upptäckte poststukturalism och Foucault så förstod jag att vi inte är på ett visst sätt utan att vi blir på många olika sätt beroende på var i världen vi befinner oss och när, samt vilka människor vi är omgivna av. Han menar att vi aldrig kan  säga vad som helst, när som helst och framförallt kan inte vem som helst säga vad som helst.

Alltså, vi lever i en socialt konstruerad värld och det vi säger och gör är alltid socialt och kulturellt bundet.

997
9/25/12, 10:04 PM
#15

#14 Om du tycker om Foucault av den anledningen som du beskriver, så skulle du ÄLSKA Althusser Skrattande

Loris M
9/26/12, 7:04 PM
#16

#15

Tack för tipset! Har gjort en snabb koll nu och han har tydligen strypt sin hustru utan att åtalas då han ansågs vara psykiskt sjuk. Förvånad Nu blev jag ännu mera nyfiken. Flört Finns det någon bok av honom (helst på svenska) som du skulle rekommendera?

997
9/26/12, 10:23 PM
#17

#15 Tyvärr finns inte mycket skrivet på svenska - vad jag vet. Det jag har läst har varit på engelska (då jag inte alls kan franska (Althusser var fransman)). Följande länk innehåller en del texter på svenska http://www.marxists.org/svenska/althusser/index.htm , men de handlar inte om det i Althussers filosofi som du är nyfiken på (som jag har uppfattat dig), utan om hans politiska filosofi (som, i alla fall jag, inte tycker är så intressant).

Efter lite letande hittade jag följande länkar på svenska, som förklarar det intressanta i Althussers filosofi på ett bra sätt tycker jag:

http://hem.passagen.se/tips1x2/kultur/althusser.htm

http://web.comhem.se/~u55983082/ideologi.htm

Jag vet inte vem det är som har skrivit dessa texter, men jag tycker de förklarar det hela på ett bra sätt.

Loris M
9/27/12, 6:39 PM
#18

#17

Tack snälla för att du letade upp alla dessa länkar! GladJag letade själv lite och förstod att det inte finns så mycket på svenska, förutom politiska texter. Jag är inte heller intresserad av sådana texter. Så ja, du har uppfattat mig rätt!

Ska kolla upp länkar du hänvisar till! Tack, än en gång!

dolfen
10/13/12, 5:38 PM
#19

Det var kul att se att även andra (#13) ser Jesus som en filosof. Glad

Upp till toppen
Annons: