02.3 Språkfilosofi

Språkproblem

2009-04-16 14:10 #0 av: Maja

Någonting som jag tycker är rätt så kul är att se hur folk uttrycker sig i olika länder. Jag har rest runt lite i olika länder och ser hur oerhört stora skillnader det är.

En del gestikulerar, medan andra inte rör en fena mer än munnen.

Har ni också märkt av detta? Har ni tänkt på några speciella skillnader? Berätta!

Anmäl
2009-04-16 21:16 #1 av: AnneN

Nu har jag ju inte haft förmånen att kunna resa speciellt mycket, men däremot så har jag ju träffat en del utländska resenärer här i Sverige.

En del språk tycker jag det ofta kan låta som folk är lite arga då de pratar. Folk från en del andra länder har en förmåga att prata med varandra fast än de står på varsin sida av ett torg, istället för att gå närmare så de slipper skrika.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-04-20 00:08 #2 av: [Vargnatt]

Det enda jag kommer att tänka på är en människa jag mötte för några år sedan som stod väldigt nära när man pratade, vilket jag upplevde lite obehagligt och jobbigt. Jag vill gärna ha lite avstånd när man pratar med någon.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.