Annons:
Etikettokategoriserat-om-filosofi
Läst 3091 ggr
Maja
4/14/09, 1:00 PM

Vad är meningen med livet?

Under min gymnasietid så fick vi under fyra kurser i skolan diskutera meningen med livet, bland annat inom Filosofi A.

Det var oerhört intressant att se hur olika människor tyckte och tänkte angående meningen med livet. Var det att skaffa en familj och föra vidare sina gener? Var det att upptäcka någon ny medicin som räddade halva jordens befolkning?

Ja, vad är meningen med livet enligt er?

Annons:
Veyla
4/14/09, 1:17 PM
#1

Måste det finnas en mening?

Menniskans dumma påhitt att allt måste ha en start, en mening och ett slut. Det är därför oändlighet låter skrämmande för oss. Vi förstår oss inte på det begräppet.

Freke
4/14/09, 2:58 PM
#2

Meningen med livet?

Att målet inte är det viktigaste:
Det viktigaste är väl att ta vara på vägen dit.

Att ta emot kunskapen som ges och att förmedla den vidare så att förhoppningsvis inom x-generationer, finns en människa som insett att vi gjorde fel under våran tid på jorden och vi borde lyssnat till de varningssignaler som gavs innan det var försent att göra något åt situationen..

Så kortfattat är: lär dig vad du kan ta emot och lär ut det du har tagit emot tillsammans med din kunskap som du redan hade.Glad

#1 oänderligt är min dag då jag vaknar, då allt ligger framför mig!
Sen är det upp till var och en att ta emot dagen..

Lev var dag som om den vore din sista, så får du ut mest av livet.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Hennum
4/14/09, 3:43 PM
#3

Det finns ingen riktig mening med livet, utom den vi själva skapar oss för att livet känns behagligare då.

Vi lever för att vi föddes, vi gör det vi gör för att överleva och ha roligt, vi är som alla andra djur, men den skillnaden att vi (enligt naturvetenskapen ^^ ) har en lite annorlunda hjärna som gör att vi tänker på ett annat sätt och hittar på gudar och har behov av mening. Det är vår utvecklade hjärna som får oss att vilja ha en mening för annars känns "verkligheten" för svår att ta in. För en tänkande varelse är det inte kul att veta att vi är här utan någon egentlig mening.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

AnneN
4/14/09, 3:43 PM
#4

Meningen med livet är att leva det inte bara existera utan verkligen ta del av livet.

Sedan tror jag även att det finns en "högre" mening med vår existens, men vad den består av har jag inte lyckats klura ut Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
4/14/09, 5:45 PM
#5

Meningen med livet är att leva det för varje dag, och ta tillvara på ALLT som finns i det,både på gott och ont…finns inget skönare än när man gång efter annan kommer på att allt ont går att vända till något bra,finns inte en enda dag man inte lär sig något nytt, och det ska man vara rädd om och ta till sig med öppna ögon.

Jag kommer att lära mig åtskilliga saker ända tills den dagen jag somnar in, och det är för mig värdefulltFlört.

VAR RÄDD OM VÅRAN JORD OCH DET SOM FINNS OCH LEVER PÅ DEN,DET ÄR SÅ VIKTIG!

MVH

Lena

Citronmeliss
4/14/09, 8:17 PM
#6

När jag tänker på meningen med livet blir jag nog väldigt biologiskt orienterad.

För mig är meningen med livet det mest basala som att föra arten vidare, annars dör den ju ut?

Sedan kan jag tänka mig massa underbara anledningar till att leva och sätt att leva livet på, men är det de som är den verkliga anledningen, eller?

Annars dyker alltid talet 42 upp i mitt huvudSkäms

Kan inte släppa det efter boken "Liftarens guide till galaxen"Tungan ute

Jag som alltid har brottats med existentiella grubblerier finner svaret 42 "lätt" och praktiskt.Flört

Fast det var nog tills jag läste denna filosofiska beskrivning av fenomenet 42! Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
AnneN
4/14/09, 9:18 PM
#7

#6 den texten du länkar till var mycket intressant att läsa Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Citronmeliss
4/14/09, 9:21 PM
#8

Ja, visst var den?Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Alexej
4/17/09, 10:46 AM
#9

Jag tror på samvetet. Att vi lär oss att vi är en del av alla andra och att vi ska bli "goda människor".

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Vargnatt]
4/20/09, 12:05 AM
#10

Att leva, att göra det man brinner för, och det är nog olika för alla så jag tror inte det finns en enda stor mening för alla :)

Aviendha
4/20/09, 12:16 AM
#11

Även här dyker "42" upp på en gång ;)

Rent biologiskt är det att överleva och fortplanta sig, men meningen med livet för oss enskillda små människor är i mitt tycke att leva sitt liv på det sätt man vill leva det. I vilket fall känns det hoppfullare för min del att se det så, jag som inte när några barnadrömmar ;)

cillaj
4/20/09, 12:49 AM
#12

Jaha, då får jag kontra med liten annan existensiell syn på tillvaron, jag tror inte, jag vet inom mig att vi lever flera liv.

Att vi är här för att lära oss olika saker för att växa andligt, dessa upplevelser tar vi med oss liv efter liv. Med de erfarenheter tar vi med oss till nästa nivå, man kan säga i ett förenklat perspektiv att vi samlar poäng. 

Så ser jag på saken.

[peter54]
4/20/09, 2:58 AM
#13

Jag är nog närmast Veyla i den här frågan. Min övertygelse är att det aldrig har funnits någon mening med något liv alls. Jag är övertygad om att mening med livet är det meningen att man ska skapa själv.

Annons:
[Aremea]
4/20/09, 3:10 AM
#14

*host* 42…*host* ;)

För att säga att det finns en mening med livet så måste man först anta att det finns någon som kan ha den avsikten/meningen från början. Jag ställer mig starkt emot alla typer av gudomliga/skapande krafter och säger därför: Det finns ingen "mening" med livet!

Däremot kan jag som individ vilja göra saker med mitt liv, som jag tycker är meningsfulla. Alltså skapa egen mening. För mig är det att njuta och må bra, och på något vis göra världen till en bättre plats för liv jag möter på vägen. På så vis har jag gjort vad jag kunnat för att trivas men utan att skada andra i allt för hög grad:)

[Aremea]
4/20/09, 3:13 AM
#15

@ Hennum # 3

Jag vill ifrågasätta att det är naturvetenskapen som säger att den mänskliga naturen skiljer sig från djurens. Det är snarare naturvetenskapen som för varje dag tar oss närmare och närmare insikten att vi människor är långt ifrån så unika och "utvecklade" som vi länge trott oss vara;)

Snarare är det intuition, religion och det vi kallar förnuft som får oss att tro att vi är speciella…

Hennum
4/20/09, 4:11 PM
#16

Ja, visst. Men har djur religion?

Du har rätt i det att naturvetenskapen sakta men säkert börjar gå ifrån den idén. Men även naturvetenskapen tar tid på sig att förändras, och det finns nog många som är naturvetenskapliga som anser att människor är speciella och har speciella hjärnor. Jag känner extremt många. Sen har de nog inte rätt, men det är en annan sak ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Ijin
4/21/09, 12:55 AM
#17

Jag säger som jag alltid gör på den frågan… Meningen med livet är att leva. Vad du gör när du lever är helt upp till dig. Allt är möjligt och allt är omöjligt samtidigt. ;)

Meningen med livet kan vara något helt annat, men det som jag nyss skrev fungerar för mig..Men antaligen är meningen med livet något som är helt unikt för varje person i hela världen…

Upp till toppen
Annons: