03.5 Politiskfilosofi

Påverkas din politiska åsikt?

2009-04-19 20:17 #0 av: Maja

Har du som barn blivit påverkad av dina föräldrar att rösta på samma parti som de gör? Eller har du skapat dina egna åsikter och kanske röstar på ett helt annat parti än din familj?

Anmäl
2009-04-19 20:20 #1 av: Maja

Nej, jag har inte påverkats av mina föräldrar, inte medvetet i alla fall. Jag har skapat mina egna åsikter och tyckt och tänkt på vad jag anser är rätt och vad jag tycker om.

Däremot så håller vi oss på samma "sida" av partierna (om man delar upp de röda-blåa), men de röstar på ett parti, medan jag är i ett annat. Men jag skulle ändå inte vilja påstå att jag har blivit påverkad av familjen att stå där jag står. Jag får vara politiskt aktiv inom det parti jag vill.

Anmäl
2009-04-19 20:27 #2 av: AnneN

Nej jag har inte påverkats av mina föräldrar. Förutom att jag kommer från en familj som inte är speciellt politiskt intresserade så har mina föräldrar alltid varit noga med att inte tala om hur de röstat i valen just för att de inte har velat påverka mig åt varken det ena eller det andra hållet.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-04-19 23:59 #3 av: [Vargnatt]

Nej jag har aldrig ens vetat vad de röstat på så de har inte påverkat mig åt något håll.

Anmäl
2009-04-20 00:01 #4 av: Hennum

jag har påverkats mycket av mina föräldrar. De har båda varit väldigt aktiva inom två olika partier, och jag har ofta samma politiska åsikt som dem. Men lika ofta så tycker vi väldigt olika, och det kan bli väldigt hetsiga diskussioner hemma. Men jag är väldigt glad att mina föräldrar har gett mig de grunläggande värderingar jag har.

Anmäl
2009-04-20 00:12 #5 av: Elmis

Klart man påverkas av sina föräldrar även av deras politiska åsikter. De värderingar man får med sig hemifrån är de som man har med sig i livet. Jag har med mig mycket hemifrån men det är inte säkert att jag röstar på samma parti.

Anmäl
2009-04-21 13:08 #6 av: Hoppfull

Jag har påverkats mycket starkt av mina föräldrar. De har alltid diskuterat och ofta politiska frågor. För min del har det lett fram till att jag har rakt motsatta politiska värderingar än dem, eller rättare sagt har vi liknande värderingar men de tror på andra politiska metoder för att främja dem. Mamma suckar ofta numer då hon inser hur deras politiska och andra åsikter fått exakt motsatt effekt mot vad de hoppades på Glad

Anmäl
2009-04-21 14:18 #7 av: Ayena

Far och jag diskuterade ofta politiska frågor. Han röstade på ett och samma parti och mor röstade som han.

Vid min första röstning så var jag dock mycket aktiv att ta del av partiledardebatterna och försökte bilda mig min egen uppfattning. Jag har röstat på detta parti jag också men i början låg min uppfattning långt mer åt vänster och då är vi i början av 70-talet. Jag är alltså ingen trogen partimedlem för något parti utan jag ifrågasätter alla partier vid varje val.

Anmäl
2009-04-21 16:30 #8 av: UlrikaG

Hemmavid diskuterades det vare sig politik eller annat.
Mig veterligen har bara min mor röstat, men jag vet inte på vad.

Det har påverkat mig på så sätt att jag inte har blivit intresserad av politik.

Anmäl
2009-04-21 18:44 #9 av: Frag

Som ung röstade som jag "blivit lärd" hemma. När sedan livet formats helt annorlunda än mina föräldrars har även mina värderingar och därmed partival ändrats. Tyvärr kan inte mamma (pappa är borta) acceptera detta. Jag "har fel och förstår inte" enligt henne, enligt mig förstår jag numera, vid snart 50, mer än någonsin. Jag förväntades kunna "köpas" för pengar, gör som mor vill får du slantar.... Eftersom jag inte vill "prostituera" mig, samt lite annat groll som bidragit, har resultatet blivit en total brytning sedan många år. Snopen men stolt ser jag arvet segla iväg som gåvor åt min fogliga (osjälvständiga enl. mig) bror. Mor får tycka som hon vill, utifrån hennes liv och förutsättningar ser jag att det är rätt för henne, synd att det inte är ömsesidigt.

Anmäl
2009-04-21 18:58 #10 av: EvelynKatt

Mina föräldrar har aldrig varit särskillt intresserade intresserade av politik. Jag tror inte att mina föräldrar röstade alls under flera år. Eller ja, min pappa, mamma var inte svensk medborgare. Så nej, mina föräldrars åsikter påverkade inte mig. De hade inga, egentligen. Däremot har min bakgrund och min livssituation påverkat mina politiska åsikter.

Anmäl
2009-04-21 19:34 #11 av: Hoppfull

#9 Oj, detta känns igen... mina svärisar gör exakt så!

Anmäl
2009-04-21 19:48 #12 av: Ijin

Nej, mina föräldrar sa inget om det utan sa att jag skulle hitta en egen uppfattning.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.