Annons:
Etikettreligionsfilosofi
Läst 2389 ggr
Aldebaran
2011-06-15 17:21

Andlighet

ATT TRO PÅ GUD är inte andlighet.                                                   Andlighet är något något större. Jag kan inte definiera det, ty då vore det inte andlighet. Man kan säga att andlighet är den del av tillvaron som vårt intellekt inte roffat åt sig och stoppat in i ett fack och skrivit en etikett på. Andlighet är närvaron av något som är oerhört, som finns inom oss och omkring oss och som vi inte alltid är medvetna om; det har mycket med vördnad och ödmjukhet att göra. I motsats till etgocentricitet eller beskäftighet eller benägenhet att vilja inordna allting under rubriker och ord - att förstå allting. Andligheten är den stora delen av tillvaron som vi inte kan sätta någon etikett på.

Ur radioprogrammet Det gäller livet 12/4 1992

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Moonwing
2011-07-06 23:38
#1

Så sant.., fast säger du att du är andlig, så tror folk du är "religiös"..eller ännu värre; "new-ageare", vilket alla  "andliga utanför stats-religionenerna"..-verkar ha blivit stämplade som.

Dock tror jag begrepps-innebörden håller på att ändras..(för du har väl inte en hoper rökelsepinnar brinnande..hemma, Alde?)..-som jag..Glad

Jag kan uppleva att folk blir förvirrade, när man pratar om sådana här saker..men de inte "hittar ett fack", där man passar in..de säger tex rätt ofta..;  "-Men du då, vilken tro/religion har du?"

HMmmpprrff!..jag?..religion?..tro?..medlemskap i nåt samfund?..Skäms

..måste man tillhöra nåt, överhuvudtaget?..det är ju egentligen för att andra skall veta vad du tillhör..förenkla för omgivningen, lixom..-det är ju inte för mig själver, alltså!..eller?

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Casiopeia
2011-07-08 14:31
#2

#1 Nej man måste naturligtvis inte definiera sin tro eller tillhöra ett samfund, men jag håller inte med dig om att det är något man bara är för att "förenkla för omgivningen".

Personligen är jag med i ett religöst samfund efter att ha varit solitär utövare i många år, och jag trodde inte heller jag hade något behov av att utöva min religion med andra. Jag upptäckte dock att man får ett stort utbyte av att göra saker tillsammans, utbytet av ideer, tankar, "kraft" och samhörighet har varit mer betydelsefullt än vad jag kunnat ana i min s.k. andliga utveckling. Det är inte att förkasta.

Nu tillhör jag ju ett sånt litet obskyrt samfund så det är ju helt meningslöst att berätta för utomstående om det i syfte att förenkla någon förståelse, de blir snarare ännu mer förvirrade om jag försöker så då håller jag mig till att berätta vad jag gör till vardags för mig själv och vad jag personligen tror på om någon undrar.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Aldebaran
2011-07-08 21:19
#3

Visst får man ett stort utbyte tillsammans med andra när man utövar något. Tillsammans kan man sätta vad som helst i dallring så att säga, inget konstigt med det alls.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Moonwing
2011-07-09 14:03
#4

Hmm..är nog trevligt att dela saker,men göra anspråk på att tillhöra en lära?..

Tror snarare att man kanske "lutar åt ett håll"-men kan vara , precis som typ i politik.."i mitten,"åt höger"..eller varför inte åt alla håll samtidigt!

Egentligen är det ju omöjligt att ha en syn på verkligheten, eftersom allt går in i vartannat..tex både vetenskap, religion, historia..etc

-tar man inte hänsyn till vår samlade historia (människoartens+det som fanns innan)-så får man ju inte den absoluta sanningen..-bara en snedvriden del av den..

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Casiopeia
2011-07-20 13:17
#5

#4 "Tror snarare att man kanske "lutar åt ett håll"-men kan vara , precis som typ i politik.."i mitten,"åt höger"..eller varför inte åt alla håll samtidigt!"

Så man kan inte vara medlem i ett parti då?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Moonwing
2011-07-20 17:27
#6

…absolut, att man vill driva en tankegång man själv kanske anser vara viktig, för sig själv eller/och andra ….och samla folk runt den ..är ju vårt "fria val"!

Det kan hjälpa oss själva och vår "gemenskap" (som är intresserade av samma mål/sak) -att få ökad plus mer insikt .

Men precis som vi går ut klasser i skolan, och även byter skola så tror jag det kan verka stagnerande på den enskilda individen att "fastna i ett fack"..-är man bara medveten att man är med i ett sammanhang för den ökade insikten eller för tex den sociala gemenskapen så är ju allt ok, men som sagt det handlar ju alltid om att bli mer nävarande, i livets alla skeenden.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Annons:
Aldebaran
2011-07-26 14:00
#7

Glad

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Upp till toppen
Annons: