02.6 Medvetandefilosofi & Kognitionsvetenskap

"Min väns fiende är min..."

2011-06-19 15:18 #0 av: Moonwing

Fritz Heider´s balans teori.

"min väns vän är min vän

min väns fiende är min fiende

min fiendes vän är min fiende

min fiendes fiende är min vän"

Fritz Heider 1958

Är detta något som styrs (undermedvetet) av vår inre strävan efter just balans i vår tillvaro,  hur mycket är vi tex beredda att "offra" för den?

..eller kan en del personligheter sätta sig över teorin och hantera ovanstående på ett ojektivare sätt, och i såfall vad får det för följder i vårt kollektiva rum?

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen Medarbetare på Existens o Filosofi

Anmäl
2011-06-19 18:53 #1 av: Farwuq

Mja...

Den där teorin kan jag inte svälja. I mina ögon är den tramsig.

"..eller kan en del personligheter sätta sig över teorin och hantera ovanstående på ett ojektivare sätt, och i såfall vad får det för följder i vårt kollektiva rum?"

Om min vän har en antagonist så kan mycket väl denne vara min vän.

Det jag gör i så fall, är att jag medlar dem emellan, så de själva kan lösa sin konflikt.

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2011-06-19 20:18 #2 av: Moonwing

Visst är det intressant hur vi fungerar!

Vad gör du om valet inte ligger så givet i dina händer?..om vi förenklar det genom att säga att din vän kräver att du är ovän med hans vän? (grupptryck)

En självklar (för en del) sak är tex en arbetsplats, sitt kompani osv.

Utgå ifrån att "domino-effekten" av att dina "vänner" tex slutade hjälpa dig, eller tog avstånd, då..är det värt priset?

Anser du din egen mentala inre frid är viktigare, eller handlar du på "grott-nivå"? "Man biter inte handen som föder en..", heter det ju..

..är du ute i Sahara kanske situationen är en annan..dock kommer resultatet alltid vara densamma ..i längden.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

Anmäl
2011-06-20 22:18 #3 av: SharonTate

Jag tror att det kan ha lite med att man litar på sin vän såpass mycket att man indirekt antar att vännens vän är en bra människa.

Sedan är det självklart mycket ifrån person till person, om man är en sådan som vill lära känna personen, veta mer om den innan man vill klassa den som en vän, eller tvärtemot.

Anmäl
2011-06-21 07:04 #4 av: rore

Jag tror att detta beteende är ner ärvt (inlärt) från generationerna före oss. Skydda det som står en nära och min fiendes vän blir där även "min" fiende.'

För att vi många gånger inte förmår se längre.

Men att dessa regler ändras beroende hur stort hotet/faran är.

Vad gör vi människor för att inte klara vår egen livhanke?? Även om tanken är obekväm att titta på, så kan jag inte låta bli att skriva det.Obestämd

Ödmjukheten drunknar i kampen över vem som har rätt och vem som har fel.

När slaget är över finns ingen vinnare.

I livets källa väntar svaren.Regnbåge Kedjor som tynger blir till länkar som bär.Hjärta

Anmäl
2011-06-22 10:05 #5 av: Aldebaran

Intressant läsning i denna tråd... Glad

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Anmäl
2011-06-22 12:50 #6 av: Moonwing

Enl. Heider så är människor är beredda att ändra sina attityder och åsikter för att kunna uppnå kognitiv konsonans eller jämvikt.

vilket får teorin att stämma..Flört

Men tröskeln för hur snabba vi är i i sådana sammanhang beror på en mängd faktorer. Mest talande för alla sådana teorier är att många ligger till grund för tex många utbildningar, i förlängningen kan man säga att vårt kollektiva tänkande påverkas starkt av vad beteendevetare kommit fram till.

Anmäl
2011-06-22 21:43 #7 av: Howliten

Hmm jag tror det faktiskt är så. I föreningar tex händer det ibland, tycker jag i alla fall, att det bildas fraktioner och en del pendlar mellan dem fram och tillbaka beroende på vilken sida som vunnit den senaste striden. Sett det hos en av mina arbetsgivare. 200 anställda och det var inte överallt. Berodde mycket på vem som var arbetsledare.

Kan man det där spelet och uttnyttjar det så kan man styra en ganska stor grupp människor. Mycket bygger på rädsla och rang.

Däremot har jag vänner som inte gillar varandra. De tolerarar varandra och är artiga och belevade båda två när de träffas. Kanske man kan kalla det "att uppföra sig". Flört
Trist med vänner som inte gillar varandra? Jepp. 
Det är inte det att de har något otalt med varandra (inte som de känner till i detta liv i alla fall), de bara inte föredrar varandra. Sedan har de en gemensam vän, MIG då. Jag gillar båda. Ingen av dem har krävt något ställningstagande från mig. Men så är de inte ovänner.

Så Heiders teori både håller och spricker. Funderade på om det berodde på "närhet". Vänner är närmare hjärtat än en arbetsplats kamrater. Men jag tror inte den tanken håller.

min väns vän är min vän
(det stämmer ju, vi gillar ju samma person så vi har ju trots allt något gemensamt men det betyder inte att vi gillar varandra och är vänner)

min väns fiende är min fiende (hmm, om någon vill min vän illa så kan det ju egentligen inte vara en vän till mig... fast det kanske är en gammal kär vän... hur blir det då?)

min fiendes vän är min fiende (om jag har en fiende så måste ju hans/hennes bundsförvant vara emot mig också...logiskt tycks det men kan jag vara säker på det? Det kanske bara är så i min fantasi)

min fiendes fiende är min vän (Bara för att någon är emot någon som jag också är emot behöver inte betyda att vi är kompisar, kan ju vara min näst värsta fiende som då ändå bara är en fiende men en "vän" för stunden)

Läst slutet på mitt inlägg här ovan och gjort det så många gånger nu så att det bara går runt i skallen. Svaret på alltihop blir ju hur veligt som helst varje gång. Det är både ock. Sant och falskt. Rätt och fel.

Nu lägger jag ner. Det är nästan tropisk värme här ner i Åhus. Men nu kom det förlösande regnet... synd det inte kan "regna" lite förlösande i min hjärna oxå... Flört

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.