Annons:
Etikettteoretisk-filosofi
Läst 8051 ggr
[Strawman]
9/11/11, 1:52 AM

Realism

Jag vet inte om inlägget hamnar under rätt rubrik men det är svårplacerat utifrån rubrikerna. Så ni får väl flytta inlägget i så fall. Det efterfrågades artiklar om begrepp, som realism vilket kan betyda flera olika saker. Här kommer en sådan artikel jag författat själv från min hemsida:

Realism

Realism (av lat. res, ting, sak), är en filosofisk uppfattning att verkligheten existerar oberoende av om den blir erfaren eller kan erfaras. Eller något annorlunda uttryckt: "Realism är tesen att föremålen, egenskaper och relationer som världen innehåller existerar oberoende av våra tankar om dem eller vår uppfattning av dem." Denna är tvåsidig:

Å ena sidan är det en metafysisk (närmare bestämt en *ontologisk*) doktrin, som hävdar den oberoende existensen av vissa enheter.
Å andra sidan är det en *kunskapsteoretisk* doktrin som hävdar att vi kan veta vilka enheter som existerar och att vi kan ta reda på *sanningen* om de teorier eller lagar som styr dem.

Det finns alltså två allmänna aspekter av realism: den ena kan illustreras genom att titta på vår vardagliga värld bestående av makroskopiska objekt och deras egenskaper. Först är det ett krav om existens, bord, stenar, månen och så vidare existerar, och de gör det som följande fakta: bord är fyrkantiga, stenen är gjord av granit, månen är sfärisk och gul, och så vidare. Den andra aspekten av vår vardagliga värld av makroskopiska objekt och deras egenskaper handlar om oberoende. Faktumet att månen existerar och är sfärisk är oberoende av vad någon råkar säga eller tänka om saken. Likaledes alltmedan det finns en tydlig förnuftighet i att bordets väsen är fyrkantigt och att det är beroende av oss (det var ju trots allt konstruerat och tillverkad av människor), är detta inte den typ av beroende som realisten vill förneka.  Realisten vill göra gällande att bortsett från det vardagliga slags empiriska beroende av objekt och deras egenskaper som är bekant för oss från vardagen, finns det ingen ytterligare mening som vardagliga föremål och deras egenskaper kan sägas vara beroende av någons språkliga praxis, konceptuella system, eller något annat. Som jag ser det kan båda aspekterna ifrågasättas av anti-realism.

Non--realism kan ta många former, beroende på huruvida det är, eller inte är existens eller oberoende dimension av realism som ifrågasätts eller förkastas. Formerna av non--realism kan variera kraftigt från fall till fall, men fel-teorier, icke-kognitivism, instrumentalism, nominalism, vissa stilar av reduktionism, och eliminativism avvisar vanligtvis realism genom att avvisa att det finns existens dimension, medan idealism, subjektivism och anti-realism vanligtvis medger att det finns existens dimension men förkastar oberoende dimension.

Så, i allmänhet då de särskiljande objekten i fråga är: a, b, c……, och de särskiljande egenskaperna är…, är F…, är G…, är H…, och så vidare, vill allmän realismen normalt hävda att det finns ett krav på följande om objekten ifråga:

a, b och c och så vidare existerar, och det faktum att de existerar och har egenskaper såsom F-skap, G-skap, och H-skap (bortsett från det vardagliga empiriska beroendet av det slag som vi ibland stöter på i vardagen) är dessa oberoende av någons tro, språklig praxis, begreppsmässiga system, och så vidare. Så kan realismen i korthet beskrivas.

Uttrycket realism används sedan i en rad mer speciella betydelser i samband med diskussionen, i hävdandet om olika former för verklighet:

1. begreppsrealism, som går ut på att allmänbegrepp, universalier*, är mer och annat än de enskilda ting som faller under dem. T.ex. är enligt begreppsrealism färgen röd mer och annat än alla röda ting. Allmänbegrepp kan för en begreppsrealist antingen existera helt oberoende av de enskilda tingen eller immanent* i dem (Platon, Aristoteles, Hegel, Frege, Husserl, Russell.) Begreppsrealismen står i motsats till nominalism, som är uppfattningen att allmänbegrepp blott är namn som vi tillskriver godtyckligt många enskilda ting. För nominalisten existerar allmänbegreppen därför endast i kraft av vår erfarenhet. Begreppsrealismen diskuterades ingående i medeltidens filosfi. (Den s.k. universaliestriden)**
2.** Uppfattningen att omvärlden, den rumtidsliga verkligheten, existerar oberoende av det mänskliga medvetandet. Förnekas av idealismen och vissa former av fenomenalism. Följs nästan alltid av:

3. Den kunskapsteoretiska uppfattningen att vi med våra sinneserfarenheter har tillgång till en av medvetandet oberoende verklighet. Denna åsikt har lite olika former:

(a) naiv realism, (direkt realism), enligt. vilken våra sinneserfarenheter ger oss en direkt och säker tillgång till verklighetet.

(b) representationalistisk realism (indirekt realism)., enligt vilken våra sinneserfarenheter härrör från den fysiska verkligheten, men aldrig kan ge oss säker kunskap. Det vi direkt erfar är alltid representationer av verkligheten, t.ex. i form av sinnesdata, och vi har aldrig möjlighet att jämföra dessa med verkligheten själv

(c) kritisk realism, som är en mellanposition mellan a. och b., vill på en och samma gång hålla fast vid att våra sinneserfarenheter ger oss en indirekt tillgång till verkligheten, och att det är möjligt att tränga bakom våra sinneserfarenheter till en välgrundad uppfattning om den fysiska verkligheten (Locke, Herbart, Moore, Hartmann).

(d) metafysisk realism, En speciell form som hävdar att allt som existerar i verkligheten är ting eller processer, och att dessa endast har fysiska egenskaper. Verkligheten kan därför förklaras enbart utifrån fysiken, och medvetandefenomen kan reduceras till fysiska processer i centrala nervsystemet eller i det yttre beteendet.

(e) intern realism, den som förespråkas av Hillary Putnam Se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hilary_Putnam

Moralisk realism: Moralisk realism är en filosofisk ståndpunkt som hävdar att det finns moraliska fakta. Enligt denna kan värdeomdömen endera vara sanna eller falska i objektiv mening, (objektivism) eller att att värdeomdömen egentligen är (en sorts) rent empiriska omdömen. Värdeomdömen kan vara sanna eller falska, (naturalism.)Anti-realism: ( ~realism, moralisk~) inom realismen innebär antingen förnekandet av en objektiv verklighet av enheter av en viss typ, eller förnekandet att verifikations-transcendentmeddelanden om en typ av enheten är endera riktiga eller falska.  En allmän moralisk anti-realism innebär de som motsätter sig, eller ifrågasätter den moraliska realismen och menar att det är vi som skapar verkligheten.Dem kan t.ex förespråka emotivism, preskrivism (icke-kognitivistisk), enkel subjektivism,(kognitivistisk teori)….

Annons:
Upp till toppen
Annons: