Annons:
Etikettokategoriserat-om-filosofi
Läst 2614 ggr
[SweetRose]
2011-11-22 17:03

Den obesvarbara frågan. (eller?)

Vad är meningen med livet?

Annons:
kalindas
2011-11-22 17:12
#1

42 Flört

/Elisa

Geru
2011-11-22 17:12
#2

Ah! Mwahaha…

Meningen med livet är den mening du själv skapar. Man skapar alltså själv en mening med livet.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Mooniq
2011-11-22 17:16
#3

För många år sen städade jag på ett större kontor. En dag så satt en lapp på en av dörrarna - frågor som kan besvaras är inte värda att ställa….

Jag lurade en stund å så skrev jag under… var börjar berget?

Skrattande

Meningen med livet är varje andetag, varje dröm, varje beslut , när man står vid livets slut så ser man en lång krokig väg tillbaka - så ser jag menigen med livet…

…always look at the bright sight of life.. vissel, vissel…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

[Abraxas]
2011-11-22 23:28
#4

Blir frågan enklare eller svårare att besvara om vi ändrar den till Vad är meningsfullt? Eller är det lika meningslöst? Är det de enskilda situationerna som skänker oss upplevelse av meningsfullhet eller livet i allmänhet? Att hävda att det är upp till oss själva att försöka skapa mening i eller med livet kan nog tyckas vara rimlig, men det beror ju såklart vilken ståndpunkt vi utgår ifrån. Det vill säga, finns det en avsikt bakom livet som sådant eller allting bara är? Om vi bara har hypoteser att utgå ifrån - vad är mest rationellt att göra? Blir livet mer innehållslöst utan upplevelse av mening eller en bakomliggande avsikt? Var hämtar vi vår lust och passion ifrån? Från livet? Från döden? Både och? Vad är viktigast - upplevelsen eller sanningen? Eller är de båda viktiga? Är mening(-sfullhet) något vi känner spontant eller är det något vi medvetet kan skapa?

Jag har inte några enkla svar på frågorna, men jag tänkte att de kan vara värda att begrunda i sammanhanget. Obestämd

Moonwing
2011-11-23 00:25
#5

Att komma underfund med hur man besvarar frågan!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

[Strawman]
2011-11-23 16:38
#6

#5   Fyndigt svar. Det gillade jag.Cool

Annons:
Geru
2011-11-23 17:19
#7

Ah! Det slog mig just.

Meningen med livet är ju självklart att leva livet.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Abraxas]
2011-11-23 18:19
#8

#7 Gjorde det ont?

Geru
2011-11-23 18:20
#9

#8 Jepp, det var ett 35 kg tungt städ som kom från himmlen, rakt ner i pallet på mig..

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Hans K.
2011-11-23 20:19
#10

Om man istället tänker…
"Vad är meningen med tiden" ?
Hur ska jag använda min tid på jorden, på ett meningsfullt sätt
Så känns det lite mer greppbart för mig
"Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet"
Hälsn. /Hans

dolfen
2011-11-25 19:39
#11

En variant på #5s brilljanta svar:

Skulle det vara någon mening med livet om det inte fanns frågor/problem att jobba på? Obestämd

Geru
2011-11-25 19:52
#12

#11 O ja, klart. Sitta och njuta av naturen ute i skogen är ju helt underbart. Pratar med vänner, umgås, allt det ger mening.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

dolfen
2011-11-25 20:02
#13

#12

Frågor/problem behöver inte vara av negativ art. Flört

Att försöka förstå andra människor, natur (med mera) innebär att man måste vara nyfiken. (Frågeställningar/problemlösning bör finnas med även vid dessa tillfällen.)

Med andra ord: Filosofera

Glad

Annons:
Farwuq
2011-11-26 19:14
#14

#3

Berget börjar vid toppen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

dolfen
2011-11-27 17:16
#15

#14 - Börjar även trädgränsen vid toppen? Flört

Farwuq
2011-11-27 17:21
#16

Det har jag ju inte sagt.

Jag vill bara visa att man kunde besvara frågan.
Om svaret är riktigt det är en annan femma.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

dolfen
2011-11-27 18:58
#17

Att kunna tänka på "saker" från olika infallsvinklar ser jag som positivt.

#15 är inget påstående utan endast en fråga ställd med samma positiva intention som jag uppfattade att #14 skrevs med.

Moonwing
2011-12-03 14:49
#18

#6,#11 Tack, jag tror ju inte vi fått "livet", endast av en slump..tror inte på slumpen..Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Brianna
2011-12-03 18:04
#19

Mina tankar….Meningen med livet är att bestämma sig för om det finns nån mening med livet och vad man själv tycker att det är för mening i så fall. När man väl gjort det är det bara att leva enligt det om man vill leva ett meningsfullt liv.

dolfen
2011-12-03 19:40
#20

Att använda sig av ordet "slump" är nog att förenkla något väldigt invecklat.

Något som händer är en "summa" av en ekvationa med x antal faktorer. (En fjäril som slår med sina vingar påverkar…)

Om flera faktorer i ekvationen är okända kan man inte få en sann summa. Endast en ungefärlig.

Att få in alla faktorer som ger summan(/händelsen) kan ofta vara rätt omöjligt. Därför kan vissa tycka att ordet "slump" är mer behändigt att använda.

"Allt är matematiskt" dolfen Oskyldig

(Om nu inte någon historisk kändis sagt detta.) Obestämd

Liv finns för att faktorerna som behövdes för att skapa liv (summan) fanns när det begav sig.

Annons:
Moonwing
2011-12-04 14:13
#21

#20 Ah!..-för mig är slumpen="tillfälligheternas tillfälligheter", altså, som du säger till en del ofrånkomliga synkroniserade händelser (som måste tillbli, av en orsak) -men mest menat som en ren å skär händelse utan mening..av sas "högre natur"..

..vilket jag tror de flesta händelser har ..-på något vis..-ursprungligen..

..där ser man vilken innebörd man kan finna i ord!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Upp till toppen
Annons: