01 ALLMÄNT

Lyckan

2012-03-03 17:51 #0 av: suddis

Jakten på lyckan,har väl alltid funnits i alla tider.ser man på den idag så är den högst aktuell.man ständigt matas av att vinna,ekomomiskt el.prestigemässigt.Idialet är att man ska se ut på ett visst sätt,att ha det senaste modet ect.

Var vi lyckligare förr i tiden än idag?.

Är det inte så att vi uppskatta livet snarare än att jaga rörliga mål?.om vi lär oss att uppskatta livet och vara närvarande och se tjusningen i det vi gör istället.

Fann en intressant artikel kring lyckan

Anmäl
2012-03-03 22:34 #1 av: Moonwing

Bra tanke, suddis..ibland får jag för mig att många idag kämpar enormt med att "bli medvetna"-och då menar jag inte om bara andligt, utan allt möjligt..Förvånad

Att bara stanna upp (tankemässigt)-och slappna av..och vara i nuet, se vad som verkligen händer framför näsan och försöka se sambanden i total harmoni..att veta att insikt kommer när man öppnar sig för den,på alla plan..

..det är lycka för mig!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen Medarbetare på Existens o Filosofi

Anmäl
2012-03-04 00:12 #2 av: [Morfalum]

#0 Jag skulle nog faktiskt säga att de som blundar för att materiell välgång eller stolthet är något människan är i behov av också blundar för förutsättningar för en livskraftig existens. Sådana filosofier talar utifrån en livsförnekande filosofi i min mening där man värdesätter något form av efterliv eller en absolut etik som slår fast att det skulle vara fel att "samla skatter på jorden" eller att vara stolt och förnöjas och exentuellt gynnas över det man åstadkommit (prestige).

Varför skulle det finnas en motsättning mellan att jaga rörliga mål och att uppkatta livet?

Glad

Was ist ist, was nicht ist ist möglich!

Anmäl
2012-03-05 09:19 #3 av: suddis

Kul att ta del av era svar,som sagt så är upp till individen själv att avgöra hur man vill leva och må,inga rätt eller fel där söks.Glad

Utan det var artikeln i sig som blev en tankesnurra.Flört

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.